Gå til innhold

Svømming som trening

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_havfruen_*
Skrevet

Hei.

Alle sier at svømming er så bra treningsform ol. Jeg har begynt å svømme 1000 meter 1 gang i uken, har gjort det i en mnd nå. Kan ikke si jeg foreløpig har sett noen effekt av denne treningen. Bør jeg svømme oftere eller er 1000 meter for kort for å få noen effekt???

Kan legge til at jeg begynte å svømme for å få litt fart på forbrenningen eller noe sånt. Trener styrke 3 ganger i uken, kan ikke sykle eller løpe (annet en ca 10 min oppvarming)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvor lang tid bruker du på 1000 meter? Det er ikke nødvendigvis hvor langt du svømmer som har noe å si. I tillegg burde du svømme minst 2 ganger i uken hvis du skal få noen merkbar effekt over 1 måned.

Gjest Hafruen
Skrevet

Jeg bruker vel mellom 30-40 min, men tror ikke jeg foreløpig hadde orket å svømme så mye mer en de 40 lengdene. OG jeg greier ikke å svømme fortere, og svømmer jeg saktere blir det jo bare kosesvømming... Prøver å tenke endel på teknikk da, slik at jeg svømmer mest mulig korrekt.

så for at svømming skal ha noe for seg så børe jeg gjøre det 2 ganger i uken???

Skrevet

Da jeg svømte hadde jeg 2000 m som "minimumsavstand". Du må holde på så lenge at du blir skikkelig sliten og holde et bra tempo under veis også.

Du får ingen resultater uten å "pushe" deg.

Skrevet
Da jeg svømte hadde jeg 2000 m som "minimumsavstand". Du må holde på så lenge at du blir skikkelig sliten og holde et bra tempo under veis også.

Du får ingen resultater uten å "pushe" deg.

Det er klart man gjør! Jeg hverken pusher meg eller teller, gjør kun fysisk aktivitet for å gjøre kroppen min godt, på en måte jeg synes er behagelig. Hater "kjenn blodsmaken i kjeften"-mentalitet.. :roll: Og jeg ser bedre trent ut enn de fleste andre i garderobene.. Og jeg er den eneste som smiler, for jeg har kost meg! :sjarmor:

Skrevet

Hvis du vil ha effekt i form av styrke, så må du dra på så det kjennes, og skal du ha bedret kondis, så må du ha en belastning som gir deg skikkelig treningspuls.

Treningspulsen skal ligge på 70-80% av makspuls. Makspulsen kan du finne enten ved å presse deg maksimalt til pulsen ikke stiger mer, og du nærmer deg utmattelse (noe som ikke er tilrådelig hvis formen er litt laber) eller du kan beregne den teoretisk:

Makspuls er 220-alderen din.

Hvis du ikke har høy nok belastning, så er ikke svømming noen bra treningsform, for du kan jo bare flyte av gårde, og behøver ikke engang å bære din egen vekt.

Skrevet
Det er klart man gjør! Jeg hverken pusher meg eller teller, gjør kun fysisk aktivitet for å gjøre kroppen min godt, på en måte jeg synes er behagelig. Hater "kjenn blodsmaken i kjeften"-mentalitet.. :roll: Og jeg ser bedre trent ut enn de fleste andre i garderobene.. Og jeg er den eneste som smiler, for jeg har kost meg! :sjarmor:

Jeg koser meg også når jeg trener og jeg har heller ikke "blodsmak" i munnen. Men det betyr ikke at jeg ikke pusher meg.

Man kan ikke bare "daffe i veg" og forvente resultater.

At mange ikke må jobbe hardt med å pushe seg selv, betyr ikke at det å pushe seg ikke er viktig for treningen.

Skrevet
Jeg koser meg også når jeg trener og jeg har heller ikke "blodsmak" i munnen. Men det betyr ikke at jeg ikke pusher meg.

Man kan ikke bare "daffe i veg" og forvente resultater.

At mange ikke må jobbe hardt med å pushe seg selv, betyr ikke at det å pushe seg ikke er viktig for treningen.

Smak og behag, sier nå jeg. Det kommer vel strengt tatt an på hva slags utgangspunkt man stiller med? Dessuten finnes det en mellomting mellom blodsmak og daffe. Jeg feks tar lett igjen "hard core svømmerne" uten å anstrenge meg.. TS sier jo strengt tatt at hun trener svømming for å øke forbrenningen, ikke for å ta av noen kilo..

I min bok er all bevegelse bra bevegelse, og i min virkelighet er det mer enn nok.

Men nå sporer vi veldig av her, poenget mitt til ts var bare at jeg synes hun kan være stolt av det hun gjør, og at dersom hun nyter godt av det, så er det sånn det skal være, -for henne :sol:

Skrevet

For å forbedre kondisjon og forbrenning er det vektbærende trening og trening med høy intensitet som gjelder.

Den mest effektive metoden er intervalltrening med 4min x 4 ganger med 3 min aktive pauser mellom. I dragene skal pulsen ligge på 85-95% av makspuls og minimum 65% i de aktive pausene. Etter en slik økt vil forbrenningen være over normalen i 24 timer etter endt trening.

Svømming vil generelt ikke gi noen større resultater hvis du ikke tar i litt og er beregnet på personer med leddsmerter e.l. eller bare som "kosetrening"(litt aktivitet er jo bedre enn ingen aktivitet).

Bare husk at hvis målet er å gå ned i vekt så må man ha et kaloriunderskudd gjennom dagen.

Selv er jeg med på diverse spinningtimer på 3T og eeelsker det! Første timen er helt forferdelig, men formen øker raskt og man merker forskjellene fra time til time. Jeg er en av de som liker å pushe meg litt og tar meg selv i å smile når jeg gisper etter luft midt i et intervall og får _det_ kicket etter at timen er slutt! Anbefales!

Skrevet
Det kommer vel strengt tatt an på hva slags utgangspunkt man stiller med?

Uansett utgangspunkt må man pushe seg for å utvikle seg. At du er i god form uten å pushe deg betyr ikke at du kommer i bedre form på denne måten.

Dessuten finnes det en mellomting mellom blodsmak og daffe.
Absolutt. Derfor skriver jeg også at jeg IKKE mener hun må trene til hun kjenner blodsmak. Jeg bare kommenterer at dersom man hele tiden operer innenfor et "komfortområde" så får man ikke samme utviklingen som dersom man pusher seg.

Jeg feks tar lett igjen "hard core svømmerne" uten å anstrenge meg..
Fint for deg. Da er du i knallform. Men hva har det med saken å gjøre?

TS sier jo strengt tatt at hun trener svømming for å øke forbrenningen, ikke for å ta av noen kilo..
Jeg har ikke nevnt noe om kg! Jeg snakker om å utvikle formen. Dersom man skal øke forbrenningen må man bygge muskler. Og da må man pushe seg.

I min bok er all bevegelse bra bevegelse, og i min virkelighet er det mer enn nok.
Selvfølgelig er det det. Men nå snakker vi om en som ønsker å få bedre forbrenning.

Men nå sporer vi veldig av her, poenget mitt til ts var bare at jeg synes hun kan være stolt av det hun gjør, og at dersom hun nyter godt av det, så er det sånn det skal være, -for henne :sol:

Problemet var jo at hun IKKE synes hun "nyter godt av det". Hun ønsker å oppnå bedre resultater enn hun gjør på denne måte. Og da er svaret enkelt: da må du stå på hardere.

Skrevet

:klappe::klappe::klappe::klappe:

Skrevet
Selv er jeg med på diverse spinningtimer på 3T og eeelsker det! Første timen er helt forferdelig, men formen øker raskt og man merker forskjellene fra time til time. Jeg er en av de som liker å pushe meg litt og tar meg selv i å smile når jeg gisper etter luft midt i et intervall og får _det_ kicket etter at timen er slutt! Anbefales!

:klappe::klappe::fnise:

Skrevet
Den mest effektive metoden er intervalltrening med 4min x 4 ganger med 3 min aktive pauser mellom. I dragene skal pulsen ligge på 85-95% av makspuls og minimum 65% i de aktive pausene. Etter en slik økt vil forbrenningen være over normalen i 24 timer etter endt trening.

En ting har jeg lurt på angående intervalltreningen 4x4 med pause imellom; vil det si at treningsøkta ikke blir lenger enn (4+3+4+3+4+3+4) 25 min + oppvarming og nedtrapping men alikevel er så effektiv?

Gjest Huldali
Skrevet

Jeg har tenkt å begynne og svømme igjen snart. Men syns det går altfor tregt med brystsvømming, men er ikke noe særlig god på croling (eller hvordan det staves). Har lært litt på svømmeundervisningen vi hadde på skolen for eviglang tid siden, men noen som har noen gode tips å komme med? Er det en spesiell teknikk som er god?

Eller noen som vet om steder der det gis svømmeopplæring i crol?

Skrevet (endret)

Når det gjelder det å pushe seg, så er det avhengig av hva man vil oppnå.

Når vi tenker vekttrening er det å kjøre seg tom (failure) noe du ikke bør gjøre for ofte, da det finnes mange studier som beviser at trening med et gitt volum med en gitt økning over tid har bedre effekt. Her er det mer utførelsen (hastighet, sett, reps, osv) som skiller styrke- og volumtrening.

Når det gjelder eksplosive ting som sprint, svømming over korte distanser. Så er det styrketrening og kortintervall som de fleste vil basere treningen sin på.

Skal du øke din anaerobe terskel er det langkjøring som de fleste velger.

Lang-intervalltrening er bra for å øke O2-opptak.

Jeg ville prøvd meg med en (vanntett) pulsklokke. Lest litt om trenings-soner (puls-soner) og lagt opp treningen der etter, uten å tenke veldig mye på antall lengder. (Med mindre målet ditt er å klare en gitt lengde på en gitt tid.)

Og 220 minus alder når det gjelder makspuls er en dårlig pekepinn å lage treningsprogram etter. Her må en makspulstest til.

Jeg har tenkt å begynne og svømme igjen snart. Men syns det går altfor tregt med brystsvømming, men er ikke noe særlig god på croling (eller hvordan det staves). Har lært litt på svømmeundervisningen vi hadde på skolen for eviglang tid siden, men noen som har noen gode tips å komme med? Er det en spesiell teknikk som er god?

Eller noen som vet om steder der det gis svømmeopplæring i crol?

DagbladetTV hadde noe svømmeskole med Alexander dale oen for en tid tilbake.. tror de har noe crawl-greier der.

evt kan jo du søke på google "crawl technique"

Endret av Supraspinatus
Skrevet

Supraspinatus, kan du anbefale en vanntett pulsklokke, eller er det noen andre som kan?

Skrevet

Jeg har desverre ikke det. Jeg har en fra merket Polar, men jeg har ikke anelse om den er vanntett. Det beste er om du hører på en sportsforretning.

Skrevet
Jeg har desverre ikke det. Jeg har en fra merket Polar, men jeg har ikke anelse om den er vanntett. Det beste er om du hører på en sportsforretning.

Polar er vanntett. :)

Skrevet
Polar er vanntett. :)

De har faktisk en modell som er vanntett til 100 meter. Ikke verst.

Skrevet
En ting har jeg lurt på angående intervalltreningen 4x4 med pause imellom; vil det si at treningsøkta ikke blir lenger enn (4+3+4+3+4+3+4) 25 min + oppvarming og nedtrapping men alikevel er så effektiv?

10 minutt oppvarming + 4 + 3 + 4 + 3 + 4 + 3 + 4 + 3 + uttøying på 7 minutt er standarden på intervalltimene der jeg trener. Merker raskt forbedring av kondisen etter noen slike timer, så timene er effektive syns jeg :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...