Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Lukas har denne tilstanden, eller hva man skal kalle det. Det ble oppdaget etter mye mas og styr fra min side..Han går nå til manuell terapeut. Etter første behandling merka vi STOR forskjell. Han har aldri likt å skli og vært veldig forsiktig motorisk og har også store begrensninger der.Han kan rett og slett ikke sykle ( da mener jeg 3- hjuling også!), han går med en og en fot ned en trapp, dårlig balanse, litt høydeskrekk.. Men etter en beh altså, han var som en ny gutt. Vi ble så glade! Han virket sikrere og mestret mer enn før

Nå har han hatt 4 beh til og vi er fortvila! Det ser ut som om det går helt feil vei! ingen merkbar endring, heller tilbakegang og han er mer frustrert, gråter, gir opp lettere, veldig slapp og sliten også. Vi kjenner han ikke igjen

Noen her inne som har erfaring med dette??

Han vi går til sier omtrent ingenting, vi har kun fått beskjed om at han skal ta noen beh og ikke gjøre noe selv..

Jeg kjenner meg så maktesløs!

Endret av Kipa
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Dere var vel hos spesialist for å få konstatert kiss syndrom? Ta kontakt med dem igjen og be om en ny evaluering.

Jeg vet ikke hva du mener med manuell terapeut, men er det snakk om fysioterapi? Hvis nakkevirvelen fortsatt ikke sitter riktig er ikke fysioterapi nok. Den brukes bare for at han skal lære seg å bruke kroppen riktig, og bygge opp muskulaturen på den siden av kroppen han bruker minst. Samkjøre venstre og høyre del. Syns mer enn 4 beandlinger for å få klikket nakken på plass høres mye ut, så rekner med du snakker om behandling av muskulatur og motorikk.

Hvis nakken ikke er på plass enda kan treningen gjøre vondt verre tror jeg. Ta uansett kontakt med dem som har høyest ekspertise på kiss der du bor. For du kjenner barnet ditt best, og dette høres ikke riktig ut.

Syns uansett det høres rart ut at dere ikke skal "gjøre noe selv". Det er viktig at dere trener mange ganger om dagen for at han skal få det best mulig. Foreldrene spiller faktisk en ganske stor rolle i bedringsprosessen.

Endret av la Flaca
Skrevet (endret)

manuell terapeut er en spesialist innen fysioterapi.. Han trykker visst på noen punkter i nakken blant annet..

-nei, han har hele tiden sagt at vi ikke skal gjøre noe..og tro meg, vi er villige til å gjøre alt..men har bare fulgt "ordre" vet jo ikke hva vi skulle gjort isåfall.

Ny beh på mandag, mannen min følger og han skal si det vi føler i fht dette..Vi kan jo ingenting om dette, hvorfor kan han ikke da fortelle oss. Helsestasjonen bare henviste oss dit, de er egentlig skeptiske til at noe i det hele tatt heter kiss- kidd..

Vet ikke om andre som kan noe om det, har vært inne på hovedsiden kiss/kidd men finner liksom ikke ut av det. Hadde vært så deilig om flere visste og kunne..

Forrige gang henviste manuell terapeuten til fysio så nå har vi bestilt det, men lang ventetid...Det første vi spurte om da vi kom til han var trenger han fysio og hva kan vi/ bhg gjøre..

Endret av Kipa
Skrevet

Da høres det jo ut som dere har fått riktig behandling så langt. Hvis noen har holdt fast hodet til barnet og presset nakkevirvlene på plass, det er der man må begynne.

Hvor gammel er Lukas? Jo lenger han har gått med dette jo lenger tid tar det å bli kvitt det, så du må nok være litt tålmodig. Gutten min var bare 6 mndr. da vi fikk behandling. Fant ut at det måtte være kiss etter å ha lett rundt på nettet. Og det var det.

Vi ble henvist til kommunal fysioterapeut av helsestasjonen. Hun bekreftet mistanke om kiss og henviste oss til Trondheim Fysikalske institutt. De har størst ekspertise på kiss/kidd i Norge visstnok. Vi hadde 3 behandlinger der og så ble det fysioterapi. Fysioterapeuten gjorde en drøss med øvelser med han som vi måtte lære og utføre hjemme. Det kommer nok dere også til å måtte gjøre.

Kiss/kidd er ikke noe farlig, og det retter seg opp når man først oppdager det og behandler det. Jeg syns det står veldig mye om det på nettet. Mange diskusjoner på ulike forum også, hvis du googler det.

• 1 måned senere...
Gjest Gjest_Lene_*
Skrevet

Vår datter begynte med behandling allerede da hun var noen få uker gammel, men hun har trengt mange behandlinger. Hun har hatt lett for å "kile seg fast" både i nakken, skuldrene og hoftene/bekkenet, også etter at manuell terapeuten har løst opp de aktuelle områdene. Jeg kan tenke meg at jo eldre de er, jo mer asymmetrisk muskulatur kan de ha utviklet, og jo mer uheldig bevegelsesmønster. Sånt tar tid.

Nå har jenta vår hatt full bevegelse (ingen låsninger) siden hun var 9 måneder. Hun er nå 11 måneder, og vi trener hos fysioterapeut to ganger per uke, og hjemme trener vi aktivt hver eneste dag. Hun vil bli helt fin til slutt, men det tar tid.

Jeg kan ikke få sagt hvor sint jeg blir når jeg leser om leger som mener dette ikke er noen tilstand, men en feil i "samspillet mellom barn og foreldre".

Lykke til alle som strever med dette!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...