Gjest Gjest Skrevet 3. oktober 2007 #1 Skrevet 3. oktober 2007 Jeg har lenge slitt med overspising, og har nå begynt å drikke te etter råd fra legen min, som en del av et forsøk på å bukt med den usunne småspisingen og suget etter noe søtt mellom måltidene. Men jeg har har lest at noen typer te kan være like usunne som saft og andre sukkerdrikker - hvilke typer te er sunnest, og hvilke typer burde jeg holde meg unna?
*Enigma* Skrevet 3. oktober 2007 #2 Skrevet 3. oktober 2007 Te generelt, uten sukker og melk er ikke usunt. Iste derimot bør du styre unna. Ellers finner du masse informasjon om forskjellige typer te her.
Rainbow Brite Skrevet 3. oktober 2007 #3 Skrevet 3. oktober 2007 Hvit, grønn og urtete er veldig bra, uten melk og sukker selvfølgelig. Personlig er jeg også veldig glad i sølvte (kokt vann), det renser kroppen veldig godt, kurerer feks kvalme raskt!
Gjest Gjest Skrevet 3. oktober 2007 #4 Skrevet 3. oktober 2007 Hvit te er den suverene vinneren. Vanvittige mengder antioksidanter. Men, det er så mye av dem at du trenger ikke drikke det så ofte. Du kan også kanskje småspise blåbær og andre sunne bær? Eller nøtter?
Gjest Gjest_Julie_* Skrevet 6. oktober 2007 #5 Skrevet 6. oktober 2007 Grønn te som inneholder antioksidanter (som visstnok skal være bra) og Rooibosh uten koffein.
Mandel Skrevet 6. oktober 2007 #6 Skrevet 6. oktober 2007 Jeg vil tro at den usunne teen du snakker om er av typen instant te der du bare heller kokende vann på små "gryn" som løser seg opp i vannet. Dette er noe mest bare sukker med smak på. Og jeg forstår ikke helt hvorfor det kalles te.
Supraspinatus Skrevet 7. oktober 2007 #7 Skrevet 7. oktober 2007 Jeg vil tro at den usunne teen du snakker om er av typen instant te der du bare heller kokende vann på små "gryn" som løser seg opp i vannet. Dette er noe mest bare sukker med smak på. Og jeg forstår ikke helt hvorfor det kalles te. Ofte bruker de maltodextrin, druesukker og vanlig sukker. Til tross for at maltodextrin er et komplekst karbohydrat har det vanvittig høy GI. På en annenside, det er ikke mange gram instant-te som skal til i en kopp. Så det er litt flisespikkeri. En annenting, usukret te har fortsatt lav PH og kan være skadelig for tennene.
Gjest Gjest Skrevet 7. oktober 2007 #8 Skrevet 7. oktober 2007 Gå til en Ayurvedisk lege og få ham til å diagnostisere deg. Så kan du drikke Ayurvediske teer som målrettet balanserer kroppen og psyken din.
Rainbow Brite Skrevet 8. oktober 2007 #9 Skrevet 8. oktober 2007 Gå til en Ayurvedisk lege og få ham til å diagnostisere deg. Så kan du drikke Ayurvediske teer som målrettet balanserer kroppen og psyken din. Utdyp?
Gjest Gjest Skrevet 8. oktober 2007 #10 Skrevet 8. oktober 2007 Utdyp? Innenfor Ayurveda mener at mennesker kan klassifiseres etter hvor mye de har av Vata, Pitta og Kapha. Balansen mellom disse sier både noe om sinnets og kroppens tilstand. Å være like mye av alle tre er optimalt for fysisk og mental helse. Det kan påvirkes på flere måter. Gjennom hva man spiser og ikke minst i hvilke kombinasjoner, hva man drikker, treningsform, meditasjon, daglige rutiner etc. Poenget er ikke hvorvidt denne måten å tenke rundt mennesker på stemmer vitenskapelig, men at det er en måte å anylysere et menneskes tilstand og gi annbefalninger om livsstil som har fungert for mennesker i flere tusen år og som er i ferd med å spre seg til vesten. De fleste jeg kjenner som føler slike råd føler seg en god del bedre. Vestlige kostholdsråd har sjelden så mye mer å si om mat og psyke enn at visse ting blir du deprimert og engstelig hvis du får for lite eller mye av det. Ayurveda er glimrende hvis du føler deg litt tung, synes du tenker for mye, føler at du burde være mer i øyeblikket, trenger mer energi, er for stressa etc. De er eksperter på den energimessige effekten av hva du inntar i hvilken komposisjon og på hvilken tid. Blant annet vil Ayurvediske kostholdråd som regel gjøre at tiden fra 12 til 16 blir mye mere konsentrert og energisk fordi tretheten folk ofte føler etter 12 egentlig handler om at de har spist feil frokost og lunsj. "Feil" kan her godt bety et i seg selv kjernesunt måltid, poenger er bare at det ofte burde vært satt sammen og "balansert" på en annen måte slik at maten hjelper den syklussen kroppen har i løpet av et døgn. Å drikke litt Ayurvediske teer som passer til en diagnose av hvordan du er balansert og hvilke behov du har hvil som regel føre til at du føler deg litte bitte grann bedre.
Rainbow Brite Skrevet 8. oktober 2007 #11 Skrevet 8. oktober 2007 Innenfor Ayurveda mener at mennesker kan klassifiseres etter hvor mye de har av Vata, Pitta og Kapha. Balansen mellom disse sier både noe om sinnets og kroppens tilstand. Å være like mye av alle tre er optimalt for fysisk og mental helse. Det kan påvirkes på flere måter. Gjennom hva man spiser og ikke minst i hvilke kombinasjoner, hva man drikker, treningsform, meditasjon, daglige rutiner etc. Poenget er ikke hvorvidt denne måten å tenke rundt mennesker på stemmer vitenskapelig, men at det er en måte å anylysere et menneskes tilstand og gi annbefalninger om livsstil som har fungert for mennesker i flere tusen år og som er i ferd med å spre seg til vesten. De fleste jeg kjenner som føler slike råd føler seg en god del bedre. Vestlige kostholdsråd har sjelden så mye mer å si om mat og psyke enn at visse ting blir du deprimert og engstelig hvis du får for lite eller mye av det. Ayurveda er glimrende hvis du føler deg litt tung, synes du tenker for mye, føler at du burde være mer i øyeblikket, trenger mer energi, er for stressa etc. De er eksperter på den energimessige effekten av hva du inntar i hvilken komposisjon og på hvilken tid. Blant annet vil Ayurvediske kostholdråd som regel gjøre at tiden fra 12 til 16 blir mye mere konsentrert og energisk fordi tretheten folk ofte føler etter 12 egentlig handler om at de har spist feil frokost og lunsj. "Feil" kan her godt bety et i seg selv kjernesunt måltid, poenger er bare at det ofte burde vært satt sammen og "balansert" på en annen måte slik at maten hjelper den syklussen kroppen har i løpet av et døgn. Å drikke litt Ayurvediske teer som passer til en diagnose av hvordan du er balansert og hvilke behov du har hvil som regel føre til at du føler deg litte bitte grann bedre. Hvor finner man ayurvediske leger (i Oslo området)? Hva koster det? Hvor mange ganger går man dit? Ts: unnskyld for at jeg kupper tråden din, men det kan jo kanskje være interessant for deg også? Eller så kan kanskje gjesten sende meg en pm?
Gjest imli Skrevet 8. oktober 2007 #12 Skrevet 8. oktober 2007 Te i seg selv er ikke usunt, men det kommer jo an på hvor mye sukker du har i da
Gjest Gjest Skrevet 9. oktober 2007 #13 Skrevet 9. oktober 2007 Hvor finner man ayurvediske leger (i Oslo området)? Hva koster det? Hvor mange ganger går man dit? Ts: unnskyld for at jeg kupper tråden din, men det kan jo kanskje være interessant for deg også? Eller så kan kanskje gjesten sende meg en pm? Vet ikke hvor man finner det, men det meste kan jo finnes via google. Jeg møtte en Ayurvedisk lege i Thailand og det tok veldig kort tid å finne ut hva jeg var. Et spørreskjema og litt måling av ymse kvaliteter ved pulsen. Indiske og Kinesiske leger ser etter mange flere aspekter hos pulsen enn bare anntal slag og bruker det til å si noe om tilstanden din. Med mindre du vil ha noe ekstra behandling tror jeg det holder med en gang.
Filofaxen Skrevet 15. oktober 2007 #14 Skrevet 15. oktober 2007 I Norge bruker vi benevnelsen te om så og si det meste vi putter i en liten pose eller klype. De bladene som kommer fra te-busken( Camellia Sinensis), inneholder naturlig koffein(tein). Dette inkluderer svart, grønn og hvit te. Alle fra samme busk, men har gått gjennom forskjellige prosesser etter innhøsting. Rooibush (sør-Afrikans rød busk): inneholder ikke koffein. Frukt-te: tørkede frukt-biter(for d meste nype og eple), tilsatt smaksoljer, inneholder ikke koffein. Hvit te: høyere innhold av antioksidanter pga at det er knoppen fra te-busken. Urte-te: les om urten. Alt som inneholder koffein er mildt vanndrivende, og kan føre til hodepine ved stort inntak. Drikk vann:) Mye kan skrives om te, veldig spennende plante, og skikk.
fløtepia Skrevet 15. oktober 2007 #15 Skrevet 15. oktober 2007 jeg har også hørt om en slanke te som visstnok skal fås på helsekosten tror jeg. jeg smakte den en gang og var ganske god:)
Filofaxen Skrevet 16. oktober 2007 #16 Skrevet 16. oktober 2007 Det sies at Oolong-te skal ha en slankende effekt. (Mer vanndrivende enn andre teer)
Gjest Teguru Skrevet 18. november 2007 #17 Skrevet 18. november 2007 Alt man drikker mye av får man reaksjoner på! Jeg leste litt om bivirkningene av te, og du skulle tro det var farligere enn det meste! Hvis du skal drikke mye te (jeg drikker 5-6 kopper daglig) burde du holde deg langt unna svart te. Jeg drakk før for mye av det, og da får man stygge og gule tenner, dessuten ikke sove om kvelden. Hvit te er best og grønn/urtete er heller ikke dumt. Husk at alt har lav ph-verdi og kan ødelegge tennene, men dette gjelder i mye større grad svar te enn andre typer. Ellers er slanketeer ofte effektive kilomessig, men det beste vil nok være å gå "den sunne vei" med trening og sunt kosthold. Vannet er tross alt ikke det i kroppen man vil ha vekk. For all del, TE GENERELLT ER SUNT! Fungerer perfekt som mellommåltid, og gjør deg mettt og varm i magen. Det koster lite, og du kan drikke ganske store mengder uten virkning på tenner & mage! - Hilsen en teelsker!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå