Gjest Lånsøker Skrevet 2. oktober 2007 #1 Skrevet 2. oktober 2007 Samboer og jeg har tenkt til å søke topplån/startlån fra Husbanken. Vi ønsker å kjøpe vår første bolig. Han har fast inntekt og stabil økonomi, men jeg er student med lav inntekt og har en betalingsanmerkning. Betaler fast ned på denne hver måned. Når vi søker, lønner det seg å sette opp han alene som søker iom jeg har en betalingsanmerkning? Eller lønner det seg heller å være to?
Gjest Sesselja Skrevet 2. oktober 2007 #2 Skrevet 2. oktober 2007 Det lønner seg å sette opp to, tror jeg, siden det viser større betalingsevne. Dessuten spiller det ikke nødvendigvis noen rolle at du har betalingsanmerkning, hvis du kan vise at du har betalingsevne, dvs at du har satt opp en nedbetalingsplan på den gjelden du har fått anmerkning for. Kommunene foretar forresten ikke en vanlig kredittsjekk, har jeg fått høre av en kar i Husbanken: - Kommunene foretar ikke vanlig kredittsjekk, men man tar en vurdering av økonomien i husstanden. Normalt brukes SIFO-modellen og ser at de har tilstrekkelig nok igjen til andre utgifter etter at lånet er betalt, Fra Viivilla.no
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå