Annie Skrevet 2. oktober 2007 #1 Skrevet 2. oktober 2007 2 egg 1 ts salt 3 1/2 dl sukker 6 dl hvetemel 3 dl matolje 1 ts vaniljesukker 1 ts kanel 1 ts muskat 2 ts bakepulver 6 dl epler i terninger Sett ovnen på 175 grader. Bland alle ingrediensene sammen til en jevn røre. Bre røren ut i en smurt liten langpanne og stek kaken i nedre del av ovnen i ca 30 min, til kaken har fått en pen farge. Serveres lunken sammen med pisket krem. Det går fint ann å ha på litt perlesukker på toppen Denne kaken er kjempegod og saftig. Og holder i mange dager.
Gjest Gjest Skrevet 2. oktober 2007 #2 Skrevet 2. oktober 2007 Ehhh...blir det ikke litt ekkelt med muskat i en kake?
Gjest Eurydike Skrevet 2. oktober 2007 #3 Skrevet 2. oktober 2007 Ehhh...blir det ikke litt ekkelt med muskat i en kake? Nei, hvorfor i all verden skulle det bli det? Slett ikke uvanlig med muskat i kaker - feks som en bestanddel i såkalt "mixed spice" som ofte inngår i engelske fruktkakeoppskrifter til jul, eller i amerikansk "pumpkin pie".
Mischa Skrevet 2. oktober 2007 #4 Skrevet 2. oktober 2007 Kaken høres god ut! Jeg skal prøve oppskriften en gang
Latee Skrevet 2. oktober 2007 #5 Skrevet 2. oktober 2007 Ehhh...blir det ikke litt ekkelt med muskat i en kake? Muskat er veldig vanlig i kaker - og kjempegodt!
Annie Skrevet 2. oktober 2007 Forfatter #6 Skrevet 2. oktober 2007 Kaka står i ovnen nå. Hadde i mer epler og legger til litt steketid.
kamela Skrevet 2. oktober 2007 #7 Skrevet 2. oktober 2007 Høres god ut. Er det nødvendig med alt saltet?
Annie Skrevet 2. oktober 2007 Forfatter #8 Skrevet 2. oktober 2007 1 teskje er ikke mye. Men det kan sikkert droppes.
Gjest Gjest Skrevet 2. oktober 2007 #9 Skrevet 2. oktober 2007 Kaken høres ikke god ut. Salt og muskat i en kake...grøss :hår:
Annie Skrevet 2. oktober 2007 Forfatter #10 Skrevet 2. oktober 2007 Det er den eneste eplekaken min 12 årige stesønn liker.
Gjest Gjest Skrevet 2. oktober 2007 #11 Skrevet 2. oktober 2007 Javel.Det kan vel hende at den er god da. Jeg bare reagerte på at den inneholdt salt og muskat.
Gjest Eurydike Skrevet 2. oktober 2007 #13 Skrevet 2. oktober 2007 Kaken høres ikke god ut. Salt og muskat i en kake...grøss :hår: Javel.Det kan vel hende at den er god da. Jeg bare reagerte på at den inneholdt salt og muskat. Helt vanlig at man trenger litt salt i oppskrifter der mel inngår. I kakeoppskrifter får man oftest salt via smør, så jeg vil anta at saltmengden i denne oppskriften henger sammen med at man skal bruke matolje istedet for smør. Ang. muskat: Har du i det hele tatt lest tråden og kommentarene flere har gitt på dette?
Annie Skrevet 2. oktober 2007 Forfatter #14 Skrevet 2. oktober 2007 Anbefaler å ikke bruke vispene når man blander i eplene. Om man bruker (gjærdeigspaden, husker ikke hva det heter) så blir deigen smidigere og eplene blander seg bedre inn.
Gjest Tang Lung Skrevet 3. oktober 2007 #15 Skrevet 3. oktober 2007 Eplekake og gelekake er de eneste som er spiselig.....Islands kjempe o.l. med kaffe og tonn med krem *huff & huff*
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå