Gå til innhold

peisovn!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg begynner å fryse, men jeg har ikke fått kjøpt meg peisovn!! Jeg hører så mye rart om forskjellige merker. Lurer egentlig på hva som er bra! Trenger en som varmer godt (eneste varmekilde) skal helst se litt moderne ut og den skal ikke koste skjorta! I pose og sekk kanskje, men helst ikke over 11-12000..

Har titta litt på contura, jøtul og wiking. Jøtul er jo bra, men de jeg har lyst på blir litt i dyreste laget.

Ikke er det lett å få noe særlig hjelp i butikkene heller.

Så jeg tenkte at det sikkert var noen eksperter her inne :)

blir veldig glad om noen kan hjelpe :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har klebersteinsovn. Den varmer utrolig bra og varmer i mange timer etter fyring. I tillegg er den miljøvennlig.

Jeg vet ikke hva prisen er, for den var i huset da jeg kjøpte det.

Anbefales!

Kakkelovn er også veldig fin og varmer godt, men tror prisen er høyere?

Gjest Elastica
Skrevet

De fineste ovnene har den danske produsenten Rais, synes jeg.

De norske forhandlerne står her.

Skrevet

Vi har en Cinderellaovn fra Dovre. Vi syns den er fin og se på, og ikke minst så varmer den veldig godt. Vi betalte 5500 for den i sommer, men vet den er dyrere nå. Mener jeg har sett tilbud på den til ca 7-8000 kr eller noe sånt.

Uansett bør du velge ovn utifra hvor mange kvm du bor på.

Skrevet
Kakkelovn er også veldig fin og varmer godt, men tror prisen er høyere?

Interessant det der med kakkelovner, de har visst ett sinnrikt system av røyk-kanaler for å hente ut maksimalt med varme.

Men.. det må da være ett rent helvete å feie slike ?

Gjest -eline-
Skrevet

Det viktigste er å kjøpe en ovn som er tilpasset størrelsen på rommene den skal varme opp. Da får du best energiutnyttelse av veden, og ovnen brenner renere. Jo større ovnsvolum, jo mer ved må du legge i for at den skal brenne rent og utnytte veden best mulig.

Vi har en liten leilighet, ovnen skal varme opp i underkant av 40kvm og vi skal kjøpe denne ovnen fra Morsø. Den er liten (fysisk), pen, passer romstørrelsen, er en av de mest rentbrennende på markedet (noe som for meg var kjøpsargument nummer 1!) og forholdsvis rimelig.

Skrevet

Jøtul har mye bra, men kjøp ikke denne.

Jeg har Jøtul F3 sjøl, og ønsker den pokker i vold.

Det er vanskelig å få god nok trekk i den, og den gir lite varme i forhold til volumet.

Denne Dovreoven er derimot helt rå. Den er ganske liten, har god trekk, ler ett å regulere og har potensiale til å gi mye varme. (Det er viktig her jeg bor.) Den finnes også i en mindre størrelse.

Skrevet

Er jo ikke sikkert det er ovnen det er noe galt med, med tanke på trekken, men heller at det er dårlig trekk i pipa og evnt leilighet? Jeg er oppvokst med jøtul 3'ovner, og har aldri hatt de problemene du her nevner.

Skrevet
Er jo ikke sikkert det er ovnen det er noe galt med, med tanke på trekken, men heller at det er dårlig trekk i pipa og evnt leilighet? Jeg er oppvokst med jøtul 3'ovner, og har aldri hatt de problemene du her nevner.

Det er ovnen. Om det var pipe og planløsning ville problemet vært det samme med en annen ovn, og det begynte da denne ble satt inn.

Foreldrene mine har hatt samme erfaring.

Er du sikker på at du ikke tenker på "Peis 3" fra serien med dør som var hengsla i underkant? De er nemlig svært gode. Det er F3 vi har trekkproblemer med.

Skrevet

Har også den det advares mot og synes dene r veldig bra. Har den i kjellerstua, men den varmer bedre enn peisovnen oppe som er i en ganske annen prisklasse

Gjest Vedstikka
Skrevet
Hei!

Jeg begynner å fryse, men jeg har ikke fått kjøpt meg peisovn!! Jeg hører så mye rart om forskjellige merker. Lurer egentlig på hva som er bra! Trenger en som varmer godt (eneste varmekilde) skal helst se litt moderne ut og den skal ikke koste skjorta! I pose og sekk kanskje, men helst ikke over 11-12000..

Har titta litt på contura, jøtul og wiking. Jøtul er jo bra, men de jeg har lyst på blir litt i dyreste laget.

Ikke er det lett å få noe særlig hjelp i butikkene heller.

Så jeg tenkte at det sikkert var noen eksperter her inne :)

blir veldig glad om noen kan hjelpe :)

Contura er de beste ovnene- de scorer alltid høyeste poeng i utnyttelsesgrad - dvs. du får mest mulig varme ut av den veden du putter inn. I tillegg kan du til de allerfleste contura ovnene få kjøpt til en vifte som installeres i bunnen av peisovnen, slik at du får enda bedre varmefordeling. Og kan holde deg varm hele vinteren.... med minst mulig ved. Og så er de jo nokså fine også!

Skrevet

Takker for svar alle sammen :klemmer:

Nå skal jeg se på en peisovn fra Maxbo som heter Lotus.. den koster 10000,- og er på 4-7kw. Håper den er bra!

Skrevet
Det er ovnen. Om det var pipe og planløsning ville problemet vært det samme med en annen ovn, og det begynte da denne ble satt inn.

Er du sikker på at du ikke tenker på "Peis 3" fra serien med dør som var hengsla i underkant? De er nemlig svært gode. Det er F3 vi har trekkproblemer med.

Nei dørene har ikke vært hengsla i underkant på de 3'er ovnene vi har hatt. Men om det var F 3 vi hadde, kan jeg ikke si med sikkerhet. Bare husker at det var 3'er ovn, og at den lignet på linken du la ved i innlegget ditt.

Uansett skjønner jeg at du blir oppgitt over å ha en ovn som ikke yter det den skal.

• 1 måned senere...
Gjest Gjest_Geir_*
Skrevet
Contura er de beste ovnene- de scorer alltid høyeste poeng i utnyttelsesgrad - dvs. du får mest mulig varme ut av den veden du putter inn. I tillegg kan du til de allerfleste contura ovnene få kjøpt til en vifte som installeres i bunnen av peisovnen, slik at du får enda bedre varmefordeling. Og kan holde deg varm hele vinteren.... med minst mulig ved. Og så er de jo nokså fine også!

Anbefaler ikke Contura, jeg har en 580 med snurreplate og klebertopp. Pris nesten 20 lapper, og trekken er alldeles forferdelig dårlig, og soter ned stua hver gang det fyres opp eller legges innpå ved. Men varmer det gjør den, og den er vakker å se til. Dersom du har svært gode trekkforhold hjelper det selvsagt, men vær oppmerksom på dette før dere kjøper Contura. Har og forsøkt med trekkhatt uten særlig forbedring. Mye av grunnen tror jeg er at døren er så diger, hver gang den åpnes forsvinner undertrykket i pipa og røyken tyter ut... Utrolig irriterende, og forhandleren legger bare skylden på pipa. Enkelt...

Gjest tullfrid
Skrevet

Hadde en billigovn i forrige hus, husker ikke navnet. Men den var ihvertfall helt latterlig: håndtaket ble glødende varmt når vi fyrte :ler: (måtte bruke gryteklut for å få opp døra, og den ble svartsvidd etterhvert...), og glassdøren ble helt svart av sot hver gang.

Vet ihvertfall hvilke to "features" jeg ser etter neste gang jeg skal kjøpe oven :ler:

Skrevet

Vi har en Jøtul F3, og vi har ingen problemer med trekken.

Siden oppvarminga av huset er basert på vedfyring, så er den i daglig bruk fra høst til vår.

Har aldri angra på kjøpet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...