Gå til innhold

Barn og klær

Anbefalte innlegg

Gjest Gjestemor
Skrevet

Jeg fortviler litt over at jeg stadig kjøper nye klær som ødelegges etter første uka.

Er det ikke mulig å forlange av en 7 åring at hun skal være litt forsiktig med de nye tingene?

Kan godt kjøpe en ny bukse og dagen etterpå ser hun ut som hun har krabbet hjem i de samme buksene!

Eller løpt i gjørma uten sko i de hvite strømpebuksene....

Er det for strengt å bli sint for det? Det blir jo ødelagt, det blir jo så møkkete at jeg ikke får det rent igjen. Jeg prøver jo å forklare henne dette, men virker ikke som hun bryr seg/forstår det. Det dukker jo uansett opp en ren/ny bukse.. Jeg kan jo ikke la henne gå rundt i flekkete klær heller?

Hva syns dere som har barn i den alderen? Er det bare sånn det er? Er 10 bukser og 50 sokker/strømpebukser i året vanlig forbruk?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Høres virkelig ut som du har en sunn og frisk unge, Kjøp heller billige klær og la ungen utfolde seg, Bruker nok mer enn 10 bukser i året her og..men det blir bedre etterhvert som de vokser til

Skrevet

Ikke her i huset ihvertfall.... Har en gutt på 8, er sjeldent tøyet blir ødelagt. Så og si aldri. Men det blir av og til utslitt før det er for lite, da har han som regel brukt plagget i et års tid.

Skrevet
Jeg fortviler litt over at jeg stadig kjøper nye klær som ødelegges etter første uka.

Er det ikke mulig å forlange av en 7 åring at hun skal være litt forsiktig med de nye tingene?

Kan godt kjøpe en ny bukse og dagen etterpå ser hun ut som hun har krabbet hjem i de samme buksene!

Eller løpt i gjørma uten sko i de hvite strømpebuksene....

Er det for strengt å bli sint for det? Det blir jo ødelagt, det blir jo så møkkete at jeg ikke får det rent igjen. Jeg prøver jo å forklare henne dette, men virker ikke som hun bryr seg/forstår det. Det dukker jo uansett opp en ren/ny bukse.. Jeg kan jo ikke la henne gå rundt i flekkete klær heller?

Hva syns dere som har barn i den alderen? Er det bare sånn det er? Er 10 bukser og 50 sokker/strømpebukser i året vanlig forbruk?

HVORFOR kan du ikke la henne gå rundt i flekkete klær?

Så lenge det er rent kan jeg ikke se problemet med at hun kan bruke disse klærne på skolen eller hjemme.

Hun ser jo at om hun ødelegger noe blir det erstattet, hvordan skal hun da lære å ta vare på klærne sine?

Skrevet

For det første ville jeg aldri kjøpt hvite klær, til et barn som liker å utfolde seg på denne måten.

For det andre hadde jeg kjøpt billige klær, som jeg ikke var så redd for at hun ødelagte.

Og for det tredje, vær glad for at du har en sunn og frisk unge, selv om det koster litt ekstra :Hehe:

Har selv en slik og det er først nå han får litt dyrere klær, og han er 13 år.

Skrevet

Ja, det er kanskje greit å måtte gå rundt med hull på knærne og flekker til man har lært noe av det.

Akkurat derfor jeg ville høre hva andre mente.

Men jeg kjøper ikke ny hvergang det er en flekk altså. Ikke fullt så ille. Det er mest det at hun får ny bukse og dagen etterpå krabber rundt i søla med den samme. Jeg mener en 2.klassing bør forstå det.

Skrevet
Ja, det er kanskje greit å måtte gå rundt med hull på knærne og flekker til man har lært noe av det.

Akkurat derfor jeg ville høre hva andre mente.

Men jeg kjøper ikke ny hvergang det er en flekk altså. Ikke fullt så ille. Det er mest det at hun får ny bukse og dagen etterpå krabber rundt i søla med den samme. Jeg mener en 2.klassing bør forstå det.

En bukse blir da ikke ødelagt av å bli sølet, hvis ikke det er en hvit bukse da, og det er jo tull å la unger gå i til hverdags..de flleste flekker går vel bort i vaksemaskinen. Minsten min har en hvit knebukse hun fikk til 17.mai, allerede tidlig på dagen var den full av grønskeflekker, mesteparten gikk vekk i første vask, og ble enda svakere etter noen vask. Buksa brukes enda til litt finere bruk.

Skrevet (endret)

Kler man virkelig jenter i hvite bukser og hvite strømpebukser til daglig? Er det ikke bedre å la barna gå i klær de kan leke og bevege seg i uten å være redd for å ødelegge dem?

Hvorfor ikke ha litt forskjell på klær som brukes til daglig og klær som brukes til finere anledninger?

Endret av m@msen
Gjest Gjestemor
Skrevet

Så typisk... Hvor stod det at jeg noengang har satt på jenta hvit bukse? Hun eier ikke en eneste en...

Litt kjedelig å bare ha olabukser og svarte bukser da.

Jeg mente at hun kanskje begynte å bli stor nok til å kunne ha på seg en ny rosa bukse (feks) uten å krabbe på asfalten, vasse i gjørme osv. Og nei, jeg får det faktisk ikke rent. Det er vel ganske normalt å har hvite/beige bomullsstrømpebukser vel?

Men dere er tydeligvis uenig og da har jeg fått svar.

Skrevet

Datteren min er likedan, og hun går i første. Jeg har mer eller mindre gitt opp. Kjøper klær på salg, og lapper små rifter og hullete strømper/strømpebukser (hun går ut uten sko eller har støvlene fulle av sand slik at det gnikker hull på alle strømper...). Den gangen jeg kjøpte litt fine klær til henne gikk hun hen og sølte maling over det hele, og lot det tørke slik at det ikke gikk av.

Sko er et eget kapittel - de ser slitt ut etter en dags bruk! Støvler får hun hull i ganske snart!

Jeg har gitt opp. En dag kommer hun nok til å bli opptatt av å ta seg godt ut, og den dagen er hun nok moden til å la være å leke at vanlige asfalterte nedoverbakker er sklier!! Og at en ikke trenger å henge opp ned fra ethvert tre en går forbi!

Gjest Gjestemor
Skrevet

Takk s.n, du forstod ihvertfall problemstillingen.

Det er vel som du sier, like greit å resignere. Hehe.

En dag setter hun vel mer pris på å se ok ut enn å krabbe i søla!

Skrevet

Sånn er min jente og. Hun går i 1 klasse og klarer og ødelgge alle klærne sine. Skjønner ikke hvordan det går. Hun kommer hjem med digre grønnskeflekker på knærne eller hull. Klarer og ødelegge yttertøy og.

Så må si jeg er ganske lei.

Alt av hverdagstøy blir kjøpt billig på H&M og lignende. Men må si jeg gleder meg til den dagen hun blir mer forsiktig og jeg kan kjøpe finere klær til henne.

Til henne så tror jeg faktisk at jeg bruker en liten formue på klær selv om jeg kjøper billige klær.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...