Gå til innhold

Kastrere pus

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg tok en ringerunde i dag for å finne et rimelig sted i Oslo hvor vi kan kastrere kattungen vår. Han er 5 måneder gammel og jeg var også usikker på om det er for tidlig å kastrere ham ettersom jeg har hørt forskjellige meninger om det. Så da spurte jeg like godt om pris og om alderen var passe. I tillegg fikk jeg svar angående vaksine og chip-merking.

Prisen på kastrering varierer fra 1000 til 650 kroner! Det er ganske mye å spare her på å ta seg bryet med å ringe litt med andre ord :jepp:

Da jeg spurte om det var for tidlig var det kun èn klinikk som ikke ville kastrere før pusen var 9 måneder fordi organene ikke var så velutviklet før den tid og det kunne være risikabelt med narkose.

Vi har heller ikke vaksinert ham og dette lå jevnt over på 400 - 450 kroner å gjøre. Siden det er en innekatt vi har fikk jeg til svar at det holder med grunnvaksinering og så komme tilbake ca annethvert år for påfyll ettersom han ikke er i fare for smitte på lik plan som utekatter er.

Angående chip-merking vil dette bli påbudt for utekatter, men innekatt trenger ikke.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja det koster å ha katt :)

Vetrinærer er vel selvstendig næringsdrivende som jeg har skjønnt og tar jo forskjellige forskjellige priser ja.

Tok selv ringerunde da vi skulle kastrere pus. Mener at vi ventet til han var ni mnd siden de anbefalte det der vi tok det.

Da fikk han samtidig øremerke. Chip merke er kanskje bedre da fordi noen tall i ørene til pus nesten er uleselig på han hvertfall.

Lykke til med operasjonen til pusen!

Skrevet

Ang pris på kastrering: ja, det kan variere i pris. Veldig mange klinikker har imidlertid pakkepris på kastrering og øremerking, så hvis du ikke spurte etter dette tilbudet kan det hende du har litt feil sammenlikningsgrunnlag.

Også innekatter må ID-merkes. For tenk om katten kommer seg ut, da vil den være helt forvirret i forhold til hvor den er og ikke finne tilbake (det skjer stadig vekk at innekatter klarer å komme seg ut).

Og for min del spiller det ikke så stor rolle med pris, så lenge jeg er fornøyd med dyreklinikk og kan stole på at katten er i gode hender. På hannkattene er det jo ikke så stort inngrep, men hvis man skal kastrere hunnkatt har jeg erfart at det varierer en del fra dyreklinikk til dyreklinikk hvor stort operasjonssår det blir (og dermed hvor lang tid før såret gror).

Og hannkatter kan fint kastreres fra 5 mnd alder.

Innekatter må også vaksineres. Men man kan jo velge å ikke vaksinere mot chlamydia, siden dette er en bakterieinfeksjon.

Det koster generelt mye å ha katt, det må man være forberedt på når man får seg katt.

Det gir uansett så mye tilbake å ha katt :) :katt:

• 3 uker senere...
Gjest Gjest_sandra_*
Skrevet
Jeg tok en ringerunde i dag for å finne et rimelig sted i Oslo hvor vi kan kastrere kattungen vår. Han er 5 måneder gammel og jeg var også usikker på om det er for tidlig å kastrere ham ettersom jeg har hørt forskjellige meninger om det. Så da spurte jeg like godt om pris og om alderen var passe. I tillegg fikk jeg svar angående vaksine og chip-merking.

Prisen på kastrering varierer fra 1000 til 650 kroner! Det er ganske mye å spare her på å ta seg bryet med å ringe litt med andre ord :jepp:

Da jeg spurte om det var for tidlig var det kun èn klinikk som ikke ville kastrere før pusen var 9 måneder fordi organene ikke var så velutviklet før den tid og det kunne være risikabelt med narkose.

Vi har heller ikke vaksinert ham og dette lå jevnt over på 400 - 450 kroner å gjøre. Siden det er en innekatt vi har fikk jeg til svar at det holder med grunnvaksinering og så komme tilbake ca annethvert år for påfyll ettersom han ikke er i fare for smitte på lik plan som utekatter er.

Angående chip-merking vil dette bli påbudt for utekatter, men innekatt trenger ikke.

hvor finner man de som tar rimelig betalt da?

Skrevet

Nordstrand dyreklinikk i herregårdsveien ;)

Gjest Meii;))
Skrevet

jeg mener selv at hvis man ikke har råd til å kastrere og vaksinere katten sin, nei så burde man ikke ha katt! det var ikke ment som kritikk eller noe til deg assa! jeg bare sa det liksom :)

Skrevet

Det var stor prisforskjell!!

Snakket med en kompis som studerer til å bli vet. Han sa at så lenge katten begynnte å få "litt str på utstyret sitt" så er han stor nok til å kastreres. Våre var 4 mnd og den andre 4,5 mnd

Skrevet

Katter kan kastreres fra de er 12 uker her i landet, men de fleste dyrleger ligger litt etter og sier 6 mnd. Jeg har kastrert en ung katt, og har kun gode erfaringer.

Ja, prisene varierer. Her koster den billigste 570 kr :-) For hankatt selvsagt. Kastrering av hunkatter koster jo gjerne 1500.

Det blir nok ikke påbudt med chip på innekatter, men bør absolutt gjøres. Det er jo innekatter som vil slite mest med å finne veien hjem igjen om de skulle stikke av ved et uhell. Alle mine katter er chippet :-) Og jeg har innekatter :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...