Gjest Elize Skrevet 2. oktober 2007 #1 Skrevet 2. oktober 2007 Jeg trenger en enkel sjokoladekake-oppskrift. Den skal lages i en form som 22cm i diameter.
Titta Skrevet 2. oktober 2007 #2 Skrevet 2. oktober 2007 For et par dager siden laget jeg en etter oppskrift fra siste nummer av Henne, og den var veldig god og enkel å lage. 250 g margarin 400 g sukker 4 egg 100 g hvetemel 3 ss kakaopulver 2 ts vaniljesukker 1-2 håndfuller bringebær Smelt smøret. Pisk sukker og egg til eggedosis. Sikt mel og kakaopulver, og bland det inn i eggedosisen sammen med smør og vaniljesukker. Fyll røren i en smurt springform (ca 22 cm) og fordel bringebærene i den. Stek på 175 grader i ca 30 minutter. Stikk en tørr pinne i midten av kaken, den skal være litt fuktig. Avkjøl på rist. server gjerne med bringebær og vaniljesaus. Eneste jeg ikke fikk til å stemme med oppskriften var steketiden, kaken min sto i ovnen i 1 time og 15 min...? Kaken var kjempegod og saftig, og minst like god dagen etter. Jeg serverte med vaniljeis.
Gjest Elize Skrevet 2. oktober 2007 #3 Skrevet 2. oktober 2007 (endret) Var det ikke noe glasur? Og hva kan være alternativ til bringebær eller går det kanskje ant å lage uten? Endret 2. oktober 2007 av Elize
Gjest Elize Skrevet 2. oktober 2007 #4 Skrevet 2. oktober 2007 Tar gjerne i mot flere oppskrifter. Skal lage to kaker.
Gjest Elize Skrevet 4. oktober 2007 #5 Skrevet 4. oktober 2007 For et par dager siden laget jeg en etter oppskrift fra siste nummer av Henne, og den var veldig god og enkel å lage. 250 g margarin 400 g sukker 4 egg 100 g hvetemel 3 ss kakaopulver 2 ts vaniljesukker 1-2 håndfuller bringebær Smelt smøret. Pisk sukker og egg til eggedosis. Sikt mel og kakaopulver, og bland det inn i eggedosisen sammen med smør og vaniljesukker. Fyll røren i en smurt springform (ca 22 cm) og fordel bringebærene i den. Stek på 175 grader i ca 30 minutter. Stikk en tørr pinne i midten av kaken, den skal være litt fuktig. Avkjøl på rist. server gjerne med bringebær og vaniljesaus. Eneste jeg ikke fikk til å stemme med oppskriften var steketiden, kaken min sto i ovnen i 1 time og 15 min...? Kaken var kjempegod og saftig, og minst like god dagen etter. Jeg serverte med vaniljeis. Kaken ble helt forferdelig. Først hevde den seg kempe stor i ovnen, før den plutselig sank helt sammen. Må være noe jeg gjorde galt. Men lagde en annen kake som ble kjempe god. Men det var godt forslag og servere med vaniljeis, det var godt:)
Titta Skrevet 7. oktober 2007 #6 Skrevet 7. oktober 2007 Uff, kjipt at kaken ble mislykket da. Jeg er ikke noe særlig flink til å bake, men denne kaken fikk jeg utrolig nok veldig bra til. Bra du fant en annen oppskrift da
Miel Skrevet 7. oktober 2007 #7 Skrevet 7. oktober 2007 Kaken ble helt forferdelig. Først hevde den seg kempe stor i ovnen, før den plutselig sank helt sammen. Må være noe jeg gjorde galt. Men lagde en annen kake som ble kjempe god. Men det var godt forslag og servere med vaniljeis, det var godt:) For det første: Eggedosis kan bare ikke piskes for lenge, jo luftigere den er, jo mindre fare er det for at kaken din faller sammen. Sett på mikseren og gå og se på Hotel Cæsar eller noe mens du venter. For det andre: Når du setter formen i ovnen, så sett den på et brett og ikke en rist. Brett gir jevnere varme under formen, og dermed bedre heving.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå