Gå til innhold

Reise til Italia,Slovenia og Kroatia område

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Vi planlegger reise til Italia på slutten av juni eller begynnelsen av juli. Vi skal være borte i 2 uker. Første uka skal vi bo i Roma område og besøke Napoli, mens i andre uka vil reise til Slovenia og Kroatia. Er det noen andre som har hatt noe lignende reiserute.

Hvis dere har vært i et av de landene eller mener andre land i område også burde besøkes mottas det med takk!

:-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg syntes det var veldig fint i Zagreb, Kroatia... :) Slovakia og Tsjekkia har noen perler de og. Jeg kan legge ut mer hvis du faktisk vil vurdere å dra dit og. Men det blir vel litt langt vekk fra Italia...

Gjest Gjest_Berit_*
Skrevet

Vi var i Italia/Slovenia/Kroatia i fjor, men i området rundt Venezia. Det dere MÅ få med dere, er nasjonalparken Plitvica i Kroatia og dryppsteinsgrotten Postonja i Slovenia. Ellers er hele kysten i Kroatia nyyydelig. God mat, hyggelige folk og krystallklart hav. Få med dere Rovinj og amfiteateret i Pula!

Skrevet
Vi var i Italia/Slovenia/Kroatia i fjor, men i området rundt Venezia.

Tusen takk for tipsene. Skal se nærmere på dem.

Lurte på hvor lang kjøre tiden tok og hvilke bilutleier dere brukte? Når vi var i Mallorca i sommer sparte vi over 900 kr. ved å gå 5 min utenfor hotell områdene og leie bil. Siden vi skal på ferie i to uker vil vi spare på de områdene vi kan spare.

Bestilte dere overnattinger hjemmefra eller der nede?

Skrevet
Hva gjør denne tråden på dette forumet??

Sist jeg sjekket lå den i reise forumet og det skulle vel være riktig siden det handler om reise eller har du gått glipp av noe?

Skrevet

Vi tok fly til Kroatia, og leide bil gjennom et selskap som het economicars eller noe sånt. Bestilte på nettet, og det fungerte greit. Det var generelt dyrt å leie bil i Kroatia. I år bodde vi privat hos et vennepar i Kroatia, men i Italia bestilte vi på nettet. Siden vi hadde m/3 barn, bodde vi i bungalow (i Cavallino).Har vært i Kroatia 2 ganger før også, og da bestilte vi på nettet - både privat utleie som det finnes massevis av og hotell. Hvis du går inn på finn.no, finner du norske private utleiere der også.

Gjest Gjest_Berit_*
Skrevet

Eh, nå gikk det litt fort i svingene her, men forrige innlegg var altså skrevet av meg, Berit, som et svar til Landra!

Skrevet
Jeg syntes det var veldig fint i Zagreb, Kroatia... :) Slovakia og Tsjekkia har noen perler de og. Jeg kan legge ut mer hvis du faktisk vil vurdere å dra dit og. Men det blir vel litt langt vekk fra Italia...

Hei igjen!

Du kan godt fortelle litt om det. Vurderer også å ta ferjen fra Bari og over kysten så vi kan oppleve flere land.

Gjest Marillia
Skrevet

Jeg kunne tenke meg å kjøre fra Italia og nedover til Kroatia en gang, så jeg abonnerer på denne tråden :)

Skrevet
Jeg kunne tenke meg å kjøre fra Italia og nedover til Kroatia en gang, så jeg abonnerer på denne tråden :)

Håper vi får gode tips da Marillia. :klemmer:

Gjest Marillia
Skrevet
Håper vi får gode tips da Marillia. :klemmer:

Det håper jeg også, Landra :klemmer:

Mannen min har ikke vært i Italia før, og jeg har veldig lyst til å få med både Slovenia og Kroatia!

• 2 uker senere...
Skrevet
Er det ingen som har noen tips? :gråte:

Jeg har aldri gjort dette selv, men jeg har bodd i Italia, så jeg kan prøve å gi noen tips.

Hvis dere skal kjøre fra Roma til Slovenia, bør dere beregne ihvertfall én dag - tror det er ca 50 mil fra Roma til Trieste. Jeg vet lite om kjøretider, men toget bruker ihvertfall tre timer bare til Bologna, (mulig dere kan kutte noe ned ved å kjøre utenom Firenze). Hvis dere skal via Trieste tipper jeg at det er snakk om 7-8 timer, minst.

Kanskje det er en lurere ide å ta ferge, som du sier? I så fall blir Bari fort veldig langt sør, jeg anbefaler heller ferge Ancona-Dubrovnik, som er ganske billig og går om natten. Samtidig kan det også ta uforholdsmessig lang tid å kjøre i Krotia pga topografien.

Min første tanke var egentlig at dere pga avstanden bør konsentrere dere om ett område, enten Roma og sydover eller Slovenia/Kroatia (og evt Nord-Italia - det er nok å se der også!). Velger dere det siste kan dere for eksempel fly til Trieste eller Rijeka og leie bil der.

Skrevet
Jeg har aldri gjort dette selv, men jeg har bodd i Italia, så jeg kan prøve å gi noen tips.

Hei!

Tusen takk for tipsene. Veit at det kommer til å bli ganske lang kjøre tur, men vi elsker å kjøre. Problemet blir vel at vi helst vil oppleve litt av landene vi er i også.

Skal møtes til uka for å diskutere reise ruten, men litt vanskelig når vi ikke får så mange tips dessverre. :-(

Tusen takk tipsene dine hvert fall! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...