Gjest Gjest Skrevet 2. oktober 2007 #1 Skrevet 2. oktober 2007 Vi skal skaffe oss to hunder likt og lurer på hvilke kjonn vi skal ha på dem? Samme eller forskjellig? Skal selvsagt kastrere dem men lurer på om noen har erfaring med hva som går best sammen?
Frey Skrevet 2. oktober 2007 #2 Skrevet 2. oktober 2007 For det første så er det lettere å oppdra hundene dersom de anskaffes med et par års mellomtid. For det andre er det forbudt å kastrere hunder foruten ved medisinske årsaker.
la Flaca Skrevet 2. oktober 2007 #3 Skrevet 2. oktober 2007 For det andre er det forbudt å kastrere hunder foruten ved medisinske årsaker. Er det? Men om man kjøper hund i England er det jo ofte et krav at den kastreres ved ett års alder. Og når man tenker på hvor mange hunder som importeres derfra årlig kan det da umulig være så vanskelig å få utført?
Frey Skrevet 2. oktober 2007 #4 Skrevet 2. oktober 2007 Er det? Men om man kjøper hund i England er det jo ofte et krav at den kastreres ved ett års alder. Og når man tenker på hvor mange hunder som importeres derfra årlig kan det da umulig være så vanskelig å få utført? Vanskelig og vanskelig. Man finner jo alltids en vetrinær som ikke bryr seg så hardt om hva som er lov, men lov er det ikke uten medisinsk grunn. Dyrevernloven §13 slår fast at der er forbudt å kastrere reinsbukk, hund og fjærfe.
la Flaca Skrevet 2. oktober 2007 #5 Skrevet 2. oktober 2007 Vanskelig og vanskelig. Man finner jo alltids en vetrinær som ikke bryr seg så hardt om hva som er lov, men lov er det ikke uten medisinsk grunn. Dyrevernloven §13 slår fast at der er forbudt å kastrere reinsbukk, hund og fjærfe. Googlet kastrasjon og hund i stad (fordi jeg vurderer import) og fant at dyrevernloven han gjort endringer i forhold til kastrasjon av tisper nå. Fordi bruken av p-piller anses som mer skadelig blant annet. Fant ikke noe om kastrasjon i linken din jeg. (men nå skal jeg ikke kuppe tåden lenger...)
Frey Skrevet 2. oktober 2007 #6 Skrevet 2. oktober 2007 Det dtår jo i § 13 for den som vil lese: Det er forbode: 1. å kastrera reinsbukk, hund og fjørfe
gribo Skrevet 3. oktober 2007 #7 Skrevet 3. oktober 2007 I utlandet er det mye mer vanlig å kastrere hund, ta for eksempel Australia der må man betale årsavgift for hund, denne avgiften blir mer enn halvert hvis hunden er kastrert. mange "kommuner" der gir deg også tilbake pengene du har brukt for å kastrere hunden din. Men dette er i utlandet, i Norge er det ansett som dyremishandlig å kastrere dyr, hvis det da ikke er pga av medisinske grunner eller ved store adferdsvansker hvor man tror at kastrering kan hjelpe (da prøver man ofte med kjemisk kastrering først for å se om det har noen effekt). Hele diskusjonen om kastrering hører vel egentlig ikke inne her, men måtte bare si noe Ellers som svar på spm ditt vil jeg vel si at det er lurest å anskaffe en hund først som du får knyttet båndt til og lært opp før du får en til. Da knytter de først og sterkest bånd til deg og ikke til hverandre, pluss enklere å lære opp en om gangen vil jeg vel tr..
la Flaca Skrevet 3. oktober 2007 #8 Skrevet 3. oktober 2007 Men dette er i utlandet, i Norge er det ansett som dyremishandlig å kastrere dyr, hvis det da ikke er pga av medisinske grunner eller ved store adferdsvansker hvor man tror at kastrering kan hjelpe Det stemmer jo ikke at det gjelder dyr generelt. Katter blir man jo oppfordret til å kastrere. Også kaniner begynner å komme etter. Men vetrinærene her til lands følger ikke helt med i timen spør du meg. Jeg måtte virkelig argumentere for å få lov til å sterilisere min hunnkanin. Selv om "resten av verden" er oppdatert på at fertile hukaniner som ikke brukes i avl blir plagsomt stresset, og 70% får livmorkreft etter fylte 3 år. Jeg tror ikke alt som ikke er tillatt her i Norge er skadelig. Jeg tror heller vi er for konservative mange ganger.
Gjest Gjest Skrevet 3. oktober 2007 #9 Skrevet 3. oktober 2007 Vi har to store hannhunder. Begge er to år. De er ikke kastrert. De har vokst opp sammen og går veldig bra sammen.
Gjest Bodillen Skrevet 3. oktober 2007 #10 Skrevet 3. oktober 2007 Vi har to tisper. De går kjempefint sammen, men så er det også stor aldersforskjell på dem, og den eldste har inntatt rollen som fostermor for den minste. Jeg er enig med Frey i at det er lettere å oppdra hvis man lar det går et par år imellom.
Gjest Gjest Skrevet 3. oktober 2007 #11 Skrevet 3. oktober 2007 Generelt gjelder det at tispe og hannhund går bedre sammen enn to av samme kjønn. Men hvis de vokser opp sammen vil det nok gå bra uansett, fordi de da blir vant med hverandre fra starten av. For hundene er det nok like greit at dere anskaffer dem samtidig, det er for deres egen del at det blir mye mer arbeid med to hunder. Men hunder er sosiale dyr, og vil nok elske å ha en kamerat!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå