Gjest Gjest Skrevet 1. oktober 2007 #1 Skrevet 1. oktober 2007 Ny forskning setter årsakene til at kvinner som oftest tar initiativ til å bryte ut av forhold i nytt lys. Det viser seg at kvinner reagerer svært mye sterkere både på opp og nedturer i forhold enn menn. Dette slår blant annet ut helsemessig ved målbare svekkelser/styrkning av imunnforsvaret. Når det går dårlig i et forhold så reagerer kvinner følelsesmessig og kroppslig så mye sterkere enn menn at de rett og slett har større problemer med å takle situasjonen. Man ser det samme mønsteret i forsøk hvor man iscenesetter krangler mellom ektepar og måler følelsesmessig respons og endringer i immunsforsvaret. Selv ved små krangelr viser kvinnene stor negativ endring, mens menns immunsystem og kroppslige responser holder seg stabile. Først ved skikkelig vonde krangelr opplever menn en tilsvarende (men fortsatt svakere) respons. Det at kvinner er mer følelsesmessig ekstreme enn menn gjør rett og slett at de dårligere takler å være i et dårlig forhold, mens de høster langt mere av et godt forhold. Det betyr ikke at kvinner er dårligere til å holde ut enn menn, men det betyr at de må holde ut mere og derfor oftere går når det blir dårlige faser i forholdet. Dette kan leses om i Daniel Golemans bok Sosial Intelligence.
Gjest Loni Skrevet 1. oktober 2007 #2 Skrevet 1. oktober 2007 Ny forskning setter årsakene til at kvinner som oftest tar initiativ til å bryte ut av forhold i nytt lys. Det viser seg at kvinner reagerer svært mye sterkere både på opp og nedturer i forhold enn menn. Dette slår blant annet ut helsemessig ved målbare svekkelser/styrkning av imunnforsvaret. Når det går dårlig i et forhold så reagerer kvinner følelsesmessig og kroppslig så mye sterkere enn menn at de rett og slett har større problemer med å takle situasjonen. Man ser det samme mønsteret i forsøk hvor man iscenesetter krangler mellom ektepar og måler følelsesmessig respons og endringer i immunsforsvaret. Selv ved små krangelr viser kvinnene stor negativ endring, mens menns immunsystem og kroppslige responser holder seg stabile. Først ved skikkelig vonde krangelr opplever menn en tilsvarende (men fortsatt svakere) respons. Det at kvinner er mer følelsesmessig ekstreme enn menn gjør rett og slett at de dårligere takler å være i et dårlig forhold, mens de høster langt mere av et godt forhold. Det betyr ikke at kvinner er dårligere til å holde ut enn menn, men det betyr at de må holde ut mere og derfor oftere går når det blir dårlige faser i forholdet. Dette kan leses om i Daniel Golemans bok Sosial Intelligence. Dette høres helt riktig ut for meg.
Gjest genny Skrevet 1. oktober 2007 #3 Skrevet 1. oktober 2007 Følelsesmessig ekstrem, er jeg? Der lærte jeg jammen meg noe nytt i dag også. Jeg gikk fordi jeg var møkk lei av å være alene om både hus og barn, å være den som hadde ansvaret for alt inkludert økonomien. Nå har jeg om ikke annet annenhver helg å hente meg inn på samt full kontroll på hvordan økonomien er, ingen overraskende forbrukslån som dukker opp lenger. Kanskje det er det som menes med følelsesmessig ekstrem, at jeg ikke taklet å være alene om alt. :kaffe:
Gjest TS Skrevet 1. oktober 2007 #4 Skrevet 1. oktober 2007 Følelsesmessig ekstrem, er jeg? Der lærte jeg jammen meg noe nytt i dag også. Jeg gikk fordi jeg var møkk lei av å være alene om både hus og barn, å være den som hadde ansvaret for alt inkludert økonomien. Nå har jeg om ikke annet annenhver helg å hente meg inn på samt full kontroll på hvordan økonomien er, ingen overraskende forbrukslån som dukker opp lenger. Kanskje det er det som menes med følelsesmessig ekstrem, at jeg ikke taklet å være alene om alt. :kaffe: Følelsesmessig mer ekstrem trenger overhodet ikke sees på som negativt. Man opplever jo mye større høydepunktur. Jeg burde kanskje heller sagt har større følelsesmessige ytterpunkter enn følelsesmessig ekstrem.
Gjest Snåtatufsa Skrevet 1. oktober 2007 #5 Skrevet 1. oktober 2007 Jeg synes det høres rimelig ut. Selv merker jeg stadig svingningene i forholdet og trodde det var kun meg det var noe galt med. Jeg blir skeptisk og utrygg mye raskere enn ham. Men jeg har vært sånn i alle forholdene mine. Kanskje jeg ikke har funnet den som jeg kan skape et godt forhold til slik at jeg ikke blir like utmattet av stadige svingninger?
Gjest Gjest Skrevet 1. oktober 2007 #6 Skrevet 1. oktober 2007 Følelsesmessig ekstrem, er jeg? Der lærte jeg jammen meg noe nytt i dag også. Jeg gikk fordi jeg var møkk lei av å være alene om både hus og barn, å være den som hadde ansvaret for alt inkludert økonomien. Nå har jeg om ikke annet annenhver helg å hente meg inn på samt full kontroll på hvordan økonomien er, ingen overraskende forbrukslån som dukker opp lenger. Kanskje det er det som menes med følelsesmessig ekstrem, at jeg ikke taklet å være alene om alt. :kaffe: Ikke noe motsetningsforhold i åpningsinnlegget, og i det du svarte her. Alt åpningsinnlegget sa, er at kvinner opplever belastninger mye sterkere enn menn. Rett og slett, kvinner bryr seg mer, og mannen er flinkere til å gi blaffen i det de ikke synes er nødvendig å bry seg med! Det er da ikke noe nytt?
Gjest Gjest Skrevet 1. oktober 2007 #7 Skrevet 1. oktober 2007 Ikke noe motsetningsforhold i åpningsinnlegget, og i det du svarte her. Alt åpningsinnlegget sa, er at kvinner opplever belastninger mye sterkere enn menn. Rett og slett, kvinner bryr seg mer, og mannen er flinkere til å gi blaffen i det de ikke synes er nødvendig å bry seg med! Det er da ikke noe nytt? Eller; kvinner bryr seg mer, og mannen gir blaffen i det de ikke synes de burde bry seg med, men kanskje faktisk burde bry seg med! Hvis man deler byrdene i forholdet så går det kanskje ikke så langt at den ene parten synes det blir uutholdelig og bryter ut? Hvis mannen gjør forsøk på å sette seg inn i den andres situasjon. Er forøvrig blitt sagt at menn har mindre evne til empati enn kvinner.
Gjest Gjest_Julie_* Skrevet 1. oktober 2007 #8 Skrevet 1. oktober 2007 Ny forskning setter årsakene til at kvinner som oftest tar initiativ til å bryte ut av forhold i nytt lys. Det viser seg at kvinner reagerer svært mye sterkere både på opp og nedturer i forhold enn menn. Dette slår blant annet ut helsemessig ved målbare svekkelser/styrkning av imunnforsvaret. Når det går dårlig i et forhold så reagerer kvinner følelsesmessig og kroppslig så mye sterkere enn menn at de rett og slett har større problemer med å takle situasjonen. Man ser det samme mønsteret i forsøk hvor man iscenesetter krangler mellom ektepar og måler følelsesmessig respons og endringer i immunsforsvaret. Selv ved små krangelr viser kvinnene stor negativ endring, mens menns immunsystem og kroppslige responser holder seg stabile. Først ved skikkelig vonde krangelr opplever menn en tilsvarende (men fortsatt svakere) respons. Det at kvinner er mer følelsesmessig ekstreme enn menn gjør rett og slett at de dårligere takler å være i et dårlig forhold, mens de høster langt mere av et godt forhold. Det betyr ikke at kvinner er dårligere til å holde ut enn menn, men det betyr at de må holde ut mere og derfor oftere går når det blir dårlige faser i forholdet. Dette kan leses om i Daniel Golemans bok Sosial Intelligence. Ja visst. Det høres i det minste rimelig ut.
Gjest Gjest Skrevet 1. oktober 2007 #9 Skrevet 1. oktober 2007 I klartekst sier du altså at kvinner hisser seg mer opp over filleting enn menn gjør...
Gjest Gjest_Julie_* Skrevet 1. oktober 2007 #10 Skrevet 1. oktober 2007 I klartekst sier du altså at kvinner hisser seg mer opp over filleting enn menn gjør... Jeg? Ja, det gjør jeg, i og med at jeg er enig i TS' innlegg. Det jeg derimot er uenig i er at slike ting kalles "filleting". For tydeligvis er det ikke filleting for den personen som opplever det sterkere. Derfor bør det ikke rakkes ned på i form av en bagatellisering ("filleting") at menn og kvinner av og til reagerer på ulike ting/dimensjoner/situasjoner/utsagn.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå