Gå til innhold

Single i Oslo - eier eller leier dere bolig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg kunne tenke å eie min egen bolig. (som de fleste andre i dette landet vil jeg tro). Er imidlertid singel, har ingen egenkapital eller familie som kan stille med sikkerhet. En rask sjekk på finn.no viser at jeg knapt har råd til noe særlig mer enn en garasje i Oslo...

Hvor mange er samme situasjon her? Blir lett bitter når alle messer om at man absolutt må eie - at leie er penger ut av vinduet...

Noen som kjenner seg igjen?

Videoannonse
Annonse
Gjest Wolfmoon
Skrevet

Jepp, jeg leier sammen med to andre nå. Da blir det såpass billig at jeg forhåpentligvis kan legge meg opp litt egenkapital. skulle selvfølgelig mye heller eid, men det har jeg nå engang ikke råd til for øyeblikket! Tror knaptnok jeg har råd til å leie noe alene i oslo :(

Skrevet

Man må nok bo i bofellesskap til man har nok egenkapital gitt, man må jo tåle rente hopp oxo.

Er i samme smørja som deg, og jeg er så lei meg for at man ikke får bare være enslig å allikevel ha alt som alle andre har. Man blir ruinert.

Ikke noe strekker til om man skal LEIE eget sted engang. Man MÅ dele, er husleia 1000 kr billigere ett annet sted, flytt.

Leier man utenfor sentrum må man ut med masse penger på månedskort i måneden, i sentrum kan man gå! GIkk fra Majorstuen til Sinsen, har man dårlig råd så er det den eneste løsningen. Sykklene blir enten ødelagt på fortauskanter el stjålet...

Finn trygge, stabile folk å del.

Skrevet

Jeg eier. Hadde ingen egenkapital da jeg kjøpte, men fikk nok lån til å dekke alt.

Skrevet (endret)
Hvor mange er samme situasjon her? Blir lett bitter når alle messer om at man absolutt må eie - at leie er penger ut av vinduet...

Dette er jo en sannhet med modifikasjoner.

I veldig mange andre land er det langt vanligere å leie bolig, og det er ikke fordi folk nødvendigvis er tjukke i huet.

Leie skal dekke de faktiske omkostningene huseier har - renteutgifter + faste utgifter, evnt strøm etc.

I tillegg beregner huseier seg en viss avanse - og det er denne delen som gjerne blir betegnet som å "kaste penger ut av vinduet".

Det man ikke tenker på er at om man leier så står man fritt til å investere den kapitalen man har - det er slett ikke gitt at bolig er den beste investeringen. Du er mindre sårbar for svingninger i markedet og i renta. Du står friere til å flytte på deg.

Hva som er best av å eie/leie er ikke så svart/hvitt som enkelte hevder.

Edit: Og i tider hvor boligprisen kan stå på vippen, ville jeg absolutt ikke sett på boligkjøp som noen god investering - med mindre du er sikker på å bli boende samme sted de neste 5-10 årene.

Endret av Paradokset

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...