Gå til innhold

Navn på insekt

Tabris

Anbefalte innlegg

Jeg vet ikke om dette insektet har det samme navnet i hele Norge, men jeg fikk plutselig jernteppe nå. Det er et lite insekt som ser ut som en bille med et skall som dekker hele toppen. Skallet er grått, og de har seks ben og to følehorn. Man finner dem ofte under steiner.

Hva heter disse nå igjen?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skrukketroll var det! Tusen takk for svar. :D

Ser på nett at de er faktisk ikke insekter, men små krepsdyr...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er ekle!

Æsj.. Har besøk av de hele veien, inne på rommet mitt hos pappan min :kjefte: De er dritekle, de og edderkopper!!

(ja, jeg takler ikke insekter og andre ekle ting som ser ut som insekter)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde masse munkelus på rommet mitt og fikk lillesøstra mi til å spise dem. Jeg var en ond storesøster. :sjarmor:

Nei æsj! Stakkars søsteren din, kan ikke ha vært så morsomt å spise ekle insekter..

Hva i allverden sa hun selv, og ikke minst foreldrene dine(hvis de visste det)?

:lete:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei æsj! Stakkars søsteren din, kan ikke ha vært så morsomt å spise ekle insekter..

Hva i allverden sa hun selv, og ikke minst foreldrene dine(hvis de visste det)?

:lete:

Hun visste det ikke selv heller visst, før jeg fortalte det i sommer. Og da ble hun sur. :sjenert: Hun var vel 3 - 4 år da jeg fikk henne til å spise dem. Jeg tvang henne ikke til det da, hun gjorde det på vennlig oppfordring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun visste det ikke selv heller visst, før jeg fortalte det i sommer. Og da ble hun sur. :sjenert: Hun var vel 3 - 4 år da jeg fikk henne til å spise dem. Jeg tvang henne ikke til det da, hun gjorde det på vennlig oppfordring.

Hihi.. Ser det for meg!

Men mange unger gjør slik som storesøster eller bror forteller dem, så en trenger ikke alltid å tvinge dem..

:fnise:

Men jeg tror jeg og hadde blitt litt sint, eller kanskje mer oppgitt av meg selv, som var dum nok til å spise dem.. Tror de fleste 3åringene vet at det der er ikke noe vi vanligvis vi spiser:-P

:jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Silmarill

Da jeg leste overskriften på denne tråden første gangen, trodde jeg trådstarter hadde fått en husflue som ts. ville ha et navn på jeg da :sjenert:

Husker da sønnen min var liten og vi var på skogstur å plukket bla. blåbær...ropte han plutselig: "mamma se en STOOOR blåbær" Det var en bille, og JA han puttet den i munnen....

Hører med at jeg har fobi for innsekter da...

Insekter er næringsrike og bra for deg.

Insektlarver inneholder f.eks 3 ganger så mye protein som biff.

Larver er proteinrike som bare det, men det er uansett mer sunt å spise maur fordi det ikke innholder like mye parasitter som larver.

Vel, når det er nevnt så kommer det jo ann på hvordan du behandler råvaren først da, om den blir inntatt rå eller kokt (behandlet)

ÆSJ :cry: nå ble jeg kvalm her.... :spy:

Endret av Silmarill
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da jeg leste overskriften på denne tråden første gangen, trodde jeg trådstarter hadde fått en husflue som ts. ville ha et navn på jeg da :sjenert:

Husker da sønnen min var liten og vi var på skogstur å plukket bla. blåbær...ropte han plutselig: "mamma se en STOOOR blåbær" Det var en bille, og JA han puttet den i munnen....

Hører med at jeg har fobi for innsekter da...

Larver er proteinrike som bare det, men det er uansett mer sunt å spise maur fordi det ikke innholder like mye parasitter som larver.

Vel, når det er nevnt så kommer det jo ann på hvordan du behandler råvaren først da, om den blir inntatt rå eller kokt (behandlet)

ÆSJ :cry: nå ble jeg kvalm her.... :spy:

Din gris :lur: ! Nå ble jeg kvalm..Parasitter! :spy:

(din gris kommentaren var ikke stygt ment, bare så du vet det altså :jepp: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nedfall
Insekter er næringsrike og bra for deg.

Insektlarver inneholder f.eks 3 ganger så mye protein som biff.

Ehh.. eller.. nei, det frister litt men.. nei !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne her er SKIKKELIG ekkel:

Sakset fra et av overlevingsprogrammene på Discovery: Mann mot natur, med Bear Grylls:

Hvis man kommer over et kadaver som er begynt å råtne, så kan man selvsagt ikke ete det råtne kjøttet. Men man kan ete fluelarver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Nedfall

Sakset fra et av overlevingsprogrammene på Discovery: Mann mot natur, med Bear Grylls:

Hvis man kommer over et kadaver som er begynt å råtne, så kan man selvsagt ikke ete det råtne kjøttet. Men man kan ete fluelarver.

Litt dumt kanskje, siden det er nettopp det råtne kjøttet fluelarver spiser..

De kan jo begynt å bruke fluelarver på å rense sår hos folk ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt dumt kanskje, siden det er nettopp det råtne kjøttet fluelarver spiser..

De kan jo begynt å bruke fluelarver på å rense sår hos folk ?

Larvene fordøyer jo bakteriene og gjør dem om til yummi... et eller annet som ikke er fullt så farlig som råttent kjøtt. Grylls sverger på at det er mulig å ete. Ikke at jeg har tenkt å prøve det.

Jeg kom over en søppelcontainer for matavfall en gang der det var mengder av maggots, og jeg mistet apetitten i et par uker.

Anyway; larver som sårbehandling.

Det er jo avhengig av art, men hos de artene som legger egg i døde dyr, er larvene innrettet slik at de bare spiser dødt vev. Det friske lar de være. Men de larvene som skal brukes til sårbehandling, er sterilisert, uten at jeg riktig vet hvordan det gjøres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nedfall
Larvene fordøyer jo bakteriene og gjør dem om til yummi... et eller annet som ikke er fullt så farlig som råttent kjøtt. Grylls sverger på at det er mulig å ete.

Vel, bon apetit..

Ikke at jeg har tenkt å prøve det.

Jeg kom over en søppelcontainer for matavfall en gang der det var mengder av maggots, og jeg mistet apetitten i et par uker.

Merkelig.. ;)

Anyway; larver som sårbehandling.

Det er jo avhengig av art, men hos de artene som legger egg i døde dyr, er larvene innrettet slik at de bare spiser dødt vev. Det friske lar de være. Men de larvene som skal brukes til sårbehandling, er sterilisert, uten at jeg riktig vet hvordan det gjøres.

Kanskje de koker dem.. ? ;)

..eller noe så enkelt som at de dyrker dem frem under sterile forhold i noen generasjoner ? Får de ikke smittestoffer i seg, vil de heller ikke ha noe å smitte videre.

Jeg aner ikke. :vetikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Silmarill
Din gris :lur: ! Nå ble jeg kvalm..Parasitter! :spy:

(din gris kommentaren var ikke stygt ment, bare så du vet det altså :jepp: )

men griser er søte syns jeg da :fnise:

Vææ, men sier meg litt enig i det Nedfall skrev!

Fluelarvene kan spises men ikke det fordervede kjøttet larvene har spist!?

Hvorfor kan larvene da spises? Vet du det, det ble bare sagt at dem ikke var farlige men ikke hvorfor?

Fikk du med deg det i det programmet, så bare litt av det skjønner du :)

Har sett endel av episodene du henviser til der man drikker sebrablod og skviser ut :spy: elefantvæske fra "ruka" (ruka=bæsj) for å stilne tørsten osv.......forøvrig så ser jeg mye på den kanalen-veldig lærerikt mye av det som sendes der!

Endret av Silmarill
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...