Gjest David JOhn jr. Skrevet 1. oktober 2007 #1 Skrevet 1. oktober 2007 Sitat diskusjon i Aftenposten: Med likestilling har mennene fått halvparten av arbeidet med unger og husarbeid, mens de fortsatt beholder alt arbeid med vedlikehold av bil, hus, hytte og alle tradisjonelle oppgaver menn har hatt i århundrer. Feminister definerer reparasjon av gjerde, varmtvannsbereder, skifting av vindu, skraping og maling av hus som null verdt sammenlignet med det å bruke ti minutter på å skifte bleier. Når taket må legges om på hytta vet vi godt hvem som må arbeide fra morgen til kveld hele ferien og hvem som hygger seg på verandaen det meste av dagen og som doven og solbrent utbryter: "ferie er å gjøre noe annet, ikke sant!". Bedre kan det vel ikke sies!
Gjest mojoklumpen Skrevet 1. oktober 2007 #2 Skrevet 1. oktober 2007 Nei vel! Opplest og vedtatt! Du har nok ikke vært hjemme hos meg du.
Frey Skrevet 1. oktober 2007 #3 Skrevet 1. oktober 2007 Da lurer jeg på hvorfor alle undersøkelser viser at det fremdeles er kvinnene som gjør mesteparten av jobben hjemme?..
wishingitwas Skrevet 1. oktober 2007 #4 Skrevet 1. oktober 2007 Ingen av mine ekser hadde klart å fikse noe tak. Ikke jeg heller da, for så vidt.
Champagnepiken Skrevet 1. oktober 2007 #5 Skrevet 1. oktober 2007 Nå finner jeg ikke artikkelen som var utgangspunktet for diskusjonen - men hørte den referert på NRK Dagsnytt i morges. Og grunnen til at menn (= småbarnsfedre, i hvert fall i denne undersøkelsen) kanskje føler enda hardere på tidsklemma enn kvinner, er at de møter mindre forståelse for sitt behov for å prioritere familien fra arbeidsgivere og kolleger enn de fleste kvinner gjør. Mao er det yrkeslivet som fortsatt ikke klarer å se at både han og hun er viktige i småbarnsfamilien... og DEN argumentasjonen kan jeg kjøpe. Men David John jr. er (som vanlig) litt på bærtur her.
Gjest Gjest Skrevet 1. oktober 2007 #6 Skrevet 1. oktober 2007 Å skifte en bleie tar kanskje ti minutter, men det er flere tusen bleier som skal skiftes i løpet av en småbarnsperiode per barn. Hvis varmtvannsberederen hjemme hos deg må fikses til stadighet, er det kanskje på tide å ringe en fagmann? Likestilling i hjemmet kan måles i hvor mye tid hver av partene har til å slappe av med det de selv vil gjøre, hjemme eller ute, uten å være "vakthavende" overfor barna.
Nabodama Skrevet 1. oktober 2007 #7 Skrevet 1. oktober 2007 Sitat diskusjon i Aftenposten: Med likestilling har mennene fått halvparten av arbeidet med unger og husarbeid, mens de fortsatt beholder alt arbeid med vedlikehold av bil, hus, hytte og alle tradisjonelle oppgaver menn har hatt i århundrer. Feminister definerer reparasjon av gjerde, varmtvannsbereder, skifting av vindu, skraping og maling av hus som null verdt sammenlignet med det å bruke ti minutter på å skifte bleier. Når taket må legges om på hytta vet vi godt hvem som må arbeide fra morgen til kveld hele ferien og hvem som hygger seg på verandaen det meste av dagen og som doven og solbrent utbryter: "ferie er å gjøre noe annet, ikke sant!". Bedre kan det vel ikke sies! Ja, det er mulig at de har fått halvparten av arbeidet, men tar de det? Neeiida!
Gjest Gjest Skrevet 1. oktober 2007 #8 Skrevet 1. oktober 2007 Tja, det stemmer ikke hos oss. Min mann er veldig flink til de "mannfolkjobbene" du snakker om. Han ordner alt utendørs med hus, biler, hage osv. Men vi har klar skjevfordeling inne også. Han vasker aldri klær, lager middag eller støvsuger. Ikke fordi han ikke kan eller vil, men jeg gjør gladelig mer inne for å slippe å mekke bil og lage bad i kjelleren. Vi er faktisk fornøyde med fordelingen begge to, selv om det er svært lite politisk korrekt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå