Gjest milkyway Skrevet 1. oktober 2007 #1 Skrevet 1. oktober 2007 Ja, har drevet å søkt på jobber i en evighet nå, men ingenting klikker, så jeg begynner å miste motet nå.. dessuten er det totalt jihad hjemme, jeg klikker fordi jeg ikke takler å bo her mer, foreldrene mine klikker fordi jeg går rundt og blir gal hele tiden, i tillegg skal mamma gå av med pensjon på nyåret, noe som fører til: 1. Vi kommer til å være oppi trynet på hverandre hele tiden, og jeg kommer til å ende opp med å knuse et eller annet, og klikke fullstendig (aggresjonsproblemer har jeg i tillegg til å være lei) 2. Mindre penger på dem, jeg får dårlig, nei JÆVLIG dårlig samvittighet av å "snylte" på dem. Prøvde å få dagpenger, men neidadu. Nå som alt går til helvete, kom det faktisk opp noe positivt i går. Kjæresten min og gamle romkameraten hans har funnet en plass med 3 rom, stor fin stue og det hele. Han lurte på om jeg ville henge meg på, og det vil jeg, men jeg har jo ikke inntekter, sier jeg. Så sier han at hvis jeg går til sosialen, får jeg til husleie, pluss ekstra til mat og stuff. Nå er det jo ikke min store drøm å gå på sossen, men slik som situasjonen er hjemme nå, og til jeg finner en jobb, ser jeg ingen annen utvei egentlig.. Men jeg har ingen erfaring med det her. Hvor går jeg, hva sier jeg? Mannfolket mente det ville være ganske enkelt siden jeg er under 25, vet noen av dere om dette? VELDIG takknemlig for svar.
Gjest Gjest Skrevet 1. oktober 2007 #2 Skrevet 1. oktober 2007 Bli voksen og forstå at det er visse regler og normer i samfunnet du må rette deg etter for å fungere. Finnes nok jobb til deg også, hvis du vil. Du får gjøre som folk har gjort før deg, ta en "drittjobb" som er dårlig betalt frem til du får noe annet. Unge mennesker som har gått arbeidsledige over lengre tid får problemer med å skaffe seg jobb, så det er ikke veldig smart det du har gjort til nå. Hva med avisbud? Jobbe på lager?
Gjest milkyway Skrevet 1. oktober 2007 #3 Skrevet 1. oktober 2007 Takk for saklig svar, dette er noe som må gjøres innen få dager, jeg leter jo etter jobb samtidig som dette, og jeg sa klart ifra at det ikke er noen drømmesituasjon, og det er midlertidig til jeg FÅR jobb. Bli voksen blir jeg når jeg får meg jobb, inntil da får jeg bare ha en midlertidig løsning. Jeg finner ikke noen drittjobb engang, det er ikke måte på hvor mange plasser jeg har hørt om de trenger hjelp. Så der har du det. Noen andre som kan svare på hva en gjør hos sosialen, framfor å spenne meg i trynet? Thænks!
bella domina Skrevet 1. oktober 2007 #4 Skrevet 1. oktober 2007 Man forteller hvordan man har det, får rådgivning av en sosialkurator om man føler det, og fyller ut masse skjemaer. Du får nok til å dekke en "rimelig husleie", men avhengig av hva det koster deg å bo i denne 3-romsen risikerer du å ikke få alt. Jeg fikk forøvrig bostøtte da jeg en kort periode bodde hjemme etter å ha bodd borte i årevis med studier. Pengene gikk rett til mamma, og det signerte hun på. Så følte jeg meg ikke som så stor belastning. Utover det, bør det være mulig å finne jobb nå, trodde det var mangel på folk overalt jeg? Bedre med en jobb der det ikke "klikker" med en gang og så heller bytte når du finner noe bedre enn å gå og bli frustrert. Lykke til
Gjest Gjest Skrevet 1. oktober 2007 #5 Skrevet 1. oktober 2007 Takk for saklig svar, dette er noe som må gjøres innen få dager, jeg leter jo etter jobb samtidig som dette, og jeg sa klart ifra at det ikke er noen drømmesituasjon, og det er midlertidig til jeg FÅR jobb. Bli voksen blir jeg når jeg får meg jobb, inntil da får jeg bare ha en midlertidig løsning. Jeg finner ikke noen drittjobb engang, det er ikke måte på hvor mange plasser jeg har hørt om de trenger hjelp. Så der har du det. Noen andre som kan svare på hva en gjør hos sosialen, framfor å spenne meg i trynet? Thænks! Jeg sparka deg ikke i trynet, jeg ga deg sannheten etter hva du har skrevet gang på gang i dette forumet. Hva med å sette seg ned å tenke på hvorfor du ikke får jobb? Kanskje det er du som må endre på noe? Å tenke tanken på å gå på sosialen fordi du har tatt de valgene du har gjort hører ingen steder hjemme. Passer du ikke inn i samfunnet må du rett og slett gjøre noen endringer for at ting ikke skal bli for vanskelig for deg.
Gjest Gjest Skrevet 1. oktober 2007 #6 Skrevet 1. oktober 2007 Bedre med en jobb der det ikke "klikker" med en gang og så heller bytte når du finner noe bedre enn å gå og bli frustrert. Det var det å forstå akkurat det du skriver der da.
Tabris Skrevet 1. oktober 2007 #7 Skrevet 1. oktober 2007 Har du sett om det er oppslag i kjøpesentre og andre steder hvor butikker søker medhjelpere? Synes jeg ser slike oppslag overalt her - men nå bor du lenger sør enn meg. Du bor i Kristiansand-området? Er det ikke gode tog-forbindelser der slik at du kan søke deg jobb litt utenfor sentrum? Det kan også være en idè og ta kontakt med vikarbyråer og få småjobber derfra. Er du flink til å skrive? Frilans-artikkelskriver eller novelleforfatter til blader og magasiner kan kanskje spe på med noen inntekter.
Gjest milkyway Skrevet 1. oktober 2007 #8 Skrevet 1. oktober 2007 Tusen takk for svar du :-) Ja, merkelig at ikke det er noen jobb å finne noen plass.. har vært innom flere vikarbyråer, og de sier det er utrolig vanskelig i byen for tiden, alt er stappa fullt.. så jeg må jo bare benytte meg av løsningen til noe dukker opp. Har sagt til de at jeg er villig til å ta en hvilken som helst drittjobb, for nå er jeg lei av å ikke ha noe å gjøre på dagen. Men sånne dagligvarebutikker, er det bare å stikke innom og spørre om de trenger hjelp? Kan jo ikke spørre kassadama akkurat..
Gjest milkyway Skrevet 1. oktober 2007 #9 Skrevet 1. oktober 2007 Har du sett om det er oppslag i kjøpesentre og andre steder hvor butikker søker medhjelpere? Synes jeg ser slike oppslag overalt her - men nå bor du lenger sør enn meg. Du bor i Kristiansand-området? Er det ikke gode tog-forbindelser der slik at du kan søke deg jobb litt utenfor sentrum? Det kan også være en idè og ta kontakt med vikarbyråer og få småjobber derfra. Er du flink til å skrive? Frilans-artikkelskriver eller novelleforfatter til blader og magasiner kan kanskje spe på med noen inntekter. Det er jo bra med bussforbindelser her, ikkeno problem det.. har sjekka nav og finn, men du må ha visse kvalifikasjoner på de kjempefå som er ledige som jeg ikke har..
Gjest milkyway Skrevet 1. oktober 2007 #10 Skrevet 1. oktober 2007 Jeg sparka deg ikke i trynet, jeg ga deg sannheten etter hva du har skrevet gang på gang i dette forumet. Hva med å sette seg ned å tenke på hvorfor du ikke får jobb? Kanskje det er du som må endre på noe? Å tenke tanken på å gå på sosialen fordi du har tatt de valgene du har gjort hører ingen steder hjemme. Passer du ikke inn i samfunnet må du rett og slett gjøre noen endringer for at ting ikke skal bli for vanskelig for deg. Jeg gjør det som passer meg, takk. Og de har sagt det ikke er utseendet/oppførsel det står på, det er vanligvis bare noen som passer bedre som får jobben istedenfor meg. Jeg trenger da vitterlig ikke å få sannheten av noen som har en spydig undertone her på forumet. Se på de andre svarene jeg har fått, de vitner om folkeskikk og høflighet, ikke "Nå skal jeg gi deg en vekker"-mennesker. Tror du ikke jeg har forstått det selv, når jeg ber et forum om hjelp? Dessuten greide du jo ikke å svare på det jeg spurte om engang... jeg var forresten til psykolog for litt siden, og hun mente at i den situasjonen jeg er i for tiden, er dette slettes ingen dum ide.
Ekorn Skrevet 1. oktober 2007 #11 Skrevet 1. oktober 2007 Men sånne dagligvarebutikker, er det bare å stikke innom og spørre om de trenger hjelp? Kan jo ikke spørre kassadama akkurat.. Nei, kassadamene har nok ikke noe say når det gjelder det å ansette folk, men de kan i det minste henvise deg til rette vedkommende. Du taper jo ingenting på å gå rundt og forhøre deg litt i forskjellige dagligvarer....? Har du jobbet med noe før, eller er du rett fra videregående?
Gjest milkyway Skrevet 1. oktober 2007 #12 Skrevet 1. oktober 2007 Ja, sånn der "Kan jeg snakke med sjefen din?" Håper bare ikke de tror jeg skal klage på dem Nei, hadde et friår etter ungdomskolen hvor jeg jobbet i barnehagen, pluss at jeg hadde en telefonselgerjobb rett etter VGS.. mer erfaring enn det har jeg ikke.
Gjest Gjest Skrevet 1. oktober 2007 #13 Skrevet 1. oktober 2007 Jeg gjør det som passer meg, takk. Akkurat, og det er jo det som er hele problemet. Du forstår rett og slett ikke at du må gjøre noen endringer for å kunne fungere normalt i samfunnet. Hva med vaskejobb? Nå har jeg gitt deg tre forskjellige jobbalternativer, men de er vel ikke bra nok for deg noen av dem.
Tabris Skrevet 1. oktober 2007 #14 Skrevet 1. oktober 2007 (endret) Det du kan gjøre, hvis du er av den mer utadvendte typen, er å skrive søknader til f.eks alle sko- og klesbutikker i området (eller andre typer butikker selvsagt), legge ved CV'en og ta deg en runde. Smil bredt og gi dem konvolutten og si at du kunne tenkt deg jobb her. De som står i kassen kan oftest ikke gi deg noe svar, men de fleste vil arkivere søknaden og se på den når de evt. trenger folk. Det er heller ikke alle som lyser ut stillingen offentlig, så du kan være heldig og treffe på noen som faktisk trenger folk. I tillegg gir det et godt inntrykk når du møter opp i person på den måten. Endret 1. oktober 2007 av Tabris
Gjest Gjest Skrevet 1. oktober 2007 #15 Skrevet 1. oktober 2007 Sliter alle unge du kjenner med å få jobb i området - eller er det bare deg og kjæresten din?
Ekorn Skrevet 1. oktober 2007 #16 Skrevet 1. oktober 2007 Ja, sånn der "Kan jeg snakke med sjefen din?" Håper bare ikke de tror jeg skal klage på dem Nei, hadde et friår etter ungdomskolen hvor jeg jobbet i barnehagen, pluss at jeg hadde en telefonselgerjobb rett etter VGS.. mer erfaring enn det har jeg ikke. Så da har du jo erfaring fra barnehage? Men det er vel bra? Er det ikke mangel på assistenter i barnehagene i området ditt? Det er jo det overalt ellers i landet føler jeg... Hva med å ringe kommunen din og skrive deg opp som tilkallingsvikar? Sånne vikariater blir jo ofte fast eller langvarige etterhvert! Og ang. det å "spørre etter sjefen" så går det jo an å si at du er på utkikk etter jobb, og lurer på om de kan henvise deg til rette fyr/dame? Høres jo ikke breialt ut det....
Ekorn Skrevet 1. oktober 2007 #17 Skrevet 1. oktober 2007 Det du kan gjøre, hvis du er av den mer utadvendte typen, er å skrive søknader til f.eks alle sko- og klesbutikker i området (eller andre typer butikker selvsagt), legge ved CV'en og ta deg en runde. Smil bredt og gi dem konvolutten og si at du kunne tenkt deg jobb her. De som står i kassen kan oftest ikke gi deg noe svar, men de fleste vil arkivere søknaden og se på den når de evt. trenger folk. Det er heller ikke alle som lyser ut stillingen offentlig, så du kan være heldig og treffe på noen som faktisk trenger folk. I tillegg gir det et godt inntrykk når du møter opp i person på den måten. Dette gjorde jeg da jeg var på utkikk etter ekstrajobb ved siden av studiene. Alle var veldig imøtekommende og jeg fikk tilbakemelding fra ganske mange faktisk
Gjest s.n Skrevet 1. oktober 2007 #18 Skrevet 1. oktober 2007 Hva med å ta kontakt med et vikarbyrå? De prøver deg kanskje ut i ulike stillinger, og dersom de får positive tilbakemeldinger gir de deg lengre og 'bedre' oppdrag!! Må kanskje 'ta til takke' med lite spennende oppdrag i begynnelsen. Vanligvis vil en arbeidsgiver foretrekke å gi jobb til en som allerede har en stilling - det være seg nesten hva som helt - og foretrekker denne over en som ikke har noen jobb. Hvertfall i disse tider - da vil arbeidsgiver tenke 'Hva er galt med denne personen/hvis ingen andre vil ansette, så tør heller ikke jeg...' Tvi tvi - rekrutteringsbyrå har massevis av ulike oppdrag, så prøv lykken der!
Ekorn Skrevet 1. oktober 2007 #19 Skrevet 1. oktober 2007 Akkurat, og det er jo det som er hele problemet. Du forstår rett og slett ikke at du må gjøre noen endringer for å kunne fungere normalt i samfunnet. Hva med vaskejobb? Nå har jeg gitt deg tre forskjellige jobbalternativer, men de er vel ikke bra nok for deg noen av dem. Du er tydeligvis av den "modne" typen som har innfunnet deg med at du må svømme med strømmen eller bare gå til grunne du da kanskje? Greit nok, kan hende det er bakenforliggende grunner til at milkyway ikke har fått seg jobb, men det er ikke disse grunnene hun vil ha hjelp til her.
Gjest milkyway Skrevet 1. oktober 2007 #20 Skrevet 1. oktober 2007 Akkurat, og det er jo det som er hele problemet. Du forstår rett og slett ikke at du må gjøre noen endringer for å kunne fungere normalt i samfunnet. Hva med vaskejobb? Nå har jeg gitt deg tre forskjellige jobbalternativer, men de er vel ikke bra nok for deg noen av dem. Ikke så spydig nå, jeg har søkt på alt dette, uten hell. Det er rett og slett fullt, men det var vel for mye for deg å skjønne, bastante person. Det du kan gjøre, hvis du er av den mer utadvendte typen, er å skrive søknader til f.eks alle sko- og klesbutikker i området (eller andre typer butikker selvsagt), legge ved CV'en og ta deg en runde. Smil bredt og gi dem konvolutten og si at du kunne tenkt deg jobb her. De som står i kassen kan oftest ikke gi deg noe svar, men de fleste vil arkivere søknaden og se på den når de evt. trenger folk. Det er heller ikke alle som lyser ut stillingen offentlig, så du kan være heldig og treffe på noen som faktisk trenger folk. I tillegg gir det et godt inntrykk når du møter opp i person på den måten. Takk for tips, jeg skal gjøre det :-) Sliter alle unge du kjenner med å få jobb i området - eller er det bare deg og kjæresten din? Nei, flere av vennene/venninnene mine sliter også. Forresten koselig av deg å bringe han frem på banen. Prøver du å "ta" meg? Kutt ut. Så da har du jo erfaring fra barnehage? Men det er vel bra? Er det ikke mangel på assistenter i barnehagene i området ditt? Det er jo det overalt ellers i landet føler jeg... Hva med å ringe kommunen din og skrive deg opp som tilkallingsvikar? Sånne vikariater blir jo ofte fast eller langvarige etterhvert! Og ang. det å "spørre etter sjefen" så går det jo an å si at du er på utkikk etter jobb, og lurer på om de kan henvise deg til rette fyr/dame? Høres jo ikke breialt ut det.... Jeg har satt meg opp på vikarliste på alle barnehagene i kommunen.. Dette var vel i fjor høst, og de skulle ringe når det ble noe, men ingenting.. nå har de veldig mange faste ansatte og assistenter også rundt her da.. Ja, lur ide, tenkte å ta meg en tur innom diverse butikker i dag da Hva med å ta kontakt med et vikarbyrå? De prøver deg kanskje ut i ulike stillinger, og dersom de får positive tilbakemeldinger gir de deg lengre og 'bedre' oppdrag!! Må kanskje 'ta til takke' med lite spennende oppdrag i begynnelsen. Vanligvis vil en arbeidsgiver foretrekke å gi jobb til en som allerede har en stilling - det være seg nesten hva som helt - og foretrekker denne over en som ikke har noen jobb. Hvertfall i disse tider - da vil arbeidsgiver tenke 'Hva er galt med denne personen/hvis ingen andre vil ansette, så tør heller ikke jeg...' Tvi tvi - rekrutteringsbyrå har massevis av ulike oppdrag, så prøv lykken der! Har spurt samtlige vikarbyråer i byen og registrert meg hos alle.. de var positive til meg (unntatt ett, men det snakker vi ikke om). Men jeg kan jo ikke gå rundt og vente på å høre fra dem i all evighet heller.. leter etter jobb på alle sidene deres daglig, søker på noen, men får jo aldri noe tilbakemeldinger.. :klø:
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå