Gjest Donna Skrevet 5. april 2003 #1 Del Skrevet 5. april 2003 Nå går det mot vår ...lysere ute ..triveligere ..varmere ....fuglesang og blomster .........og INSEKTER !!! OG SMÅKRYP !!! Og jeg vemmes !! Har merket de siste dagene at det våkner til live kryp rundt om i kjellerleiligheten min. Skrukketroll - edderkopper .....DIGRE edderkopper !!!! Svære edderkopper !! Og jeg er nærmest hysterisk når jeg støter på de! Tok knekken på ett skrukketroll på stuegulvet i går ...og da jeg skulle legge meg var det et på soverommet .....og så måtte jeg jo se meg rundt før jeg vågde gå over gulvet - og langs listen borte ved sengen krøp et svart beist av en edderkopp !! var bare så vidt jeg vågde å drepe den! var livredd den skulle krype innunder listen så jeg ikke fikk tak i den ..da hadde jeg måttet frem med støvsugeren ...kunne ikke lagt meg med den der inne !! (har skiftet på hele sengen - og tatt ut madrassen en gang da jeg oppdaget en edderkopp under puten ..fikk ikke tatt den og den forsvant ! :o ) så det er vel ikke vanskelig å forstå at jeg har fullstendig angst for de. :oops: så nå er spørsmålet: Hvordan bli kvitt de?? Har brukt Radar spray tidligere - men finner ikke den jeg tenker på ..... Nytter ikke å vaske ....de er jo inne i veggene ..under listene ... kværket to bittesmå edderkopper i går som ville inn under gulvlisten ....og der det er små edderkopper er det også flere . Det er helt grusomt å ha det slik ! Må alltid se etter når jeg går inn i et rom at det ikke er noen på gulvet ...ser opp i taket ....langs listene ..i hjørnene .....ser under dynen og under putene før jeg legger meg ... og ute når jeg skal låse meg inn så må jeg se rett på låsen og for all del ikke kikke opp ..for der er det mange ...og jeg er redd for å få de i hodet ...*grøsse* Og er det noen der blir jeg helt stiv ..får panikk ....blir helt skjelven ...leter febrisk etter noe å slå de med som vil treffe - for skrekken er at de gjemmer seg ... Og når det er gjort er det vel så ekkelt å ta bort restene ...får noen ganger reaksjoner etterpå ...får lyst å riste meg ...riste av meg uhyggen ..det ekle ......helt stiv og rar i kroppen ..hvit i fjeset ... nei fy søren ..det er ikke lett å ha det slik Så hva kan jeg bruke for å ta livet av de og få de vekk? Vil ikke ha de inne i leiligheten ..jeg takler det bare ikke !!!! *frysninger på ryggen* Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ikke innlogget Vega Skrevet 5. april 2003 #2 Del Skrevet 5. april 2003 Store edderkopper? Hm. Er de ikke sånne med tykke ben og gjerne tre centimeter i diameter, ville jeg tatt en tom fyrstikkeske (fins store esker), åpnet den halvveis, lagt esken over dyret og lukket igjen. Slipp den ut på verandaen eller plenen. Er jo lykkedyr... Hadde selv litt angst for edderkopper før, men det er gått over. Skrukketroll er verre. Sannsynligheten for at du har fuktskader i leiligheten er stor. Kjenner en som måtte rive opp halve gulvet, men det kan jo være de kommer opp av sluket el.lign. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kinga Skrevet 5. april 2003 #3 Del Skrevet 5. april 2003 Silikon kanskje? Sånn på sprøyte som man vanligvis bruker til å tette rundt vasker og avløp med. Så kan du forsegle eddekoppsprekkene slik at de ikke kommer inn til deg. Jeg for min del forstår ikke helt det der med edderkoppskrekk. Da jeg var liten, hadde vi et svært, gammelt hus. I kjelleren hadde vi et baderom, der det var hoppende edderkopper i dusjen. No kidding! De hoppet! Ble kurert for eventuell edderkoppskrekk der. Andre vil kanskje si jeg er skadd for livet Har du forøvrig lagt merke til de edderkoppene som bare spiller død, men ikke er det, Virgo? Vibeke Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 5. april 2003 #4 Del Skrevet 5. april 2003 Ja, og spesielt de edderkoppene som kan kaste seg mange meter mens de holder seg i en spindelvevsnor de slipper ut... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Donna Skrevet 5. april 2003 #5 Del Skrevet 5. april 2003 iiiiiik !!!! hadde dere sett meg nå .....!!! :o greier nesten ikke sirkve nå !!!! helt stiv i hendene bare ved å lese det dere skrivet - USJ ...!!!!!!!!!!! de er VEMMELIGE - AVSKYELIGE - FRYKTELIG - JÆVLIGE !!! Kan absolutt ikke plukke de opp !!!!! langt mindre transportere de ut !! jeg kan ikke SE lenge på de en gang !! for da er det garantert sikkert at det grusomme synet bearbeides i søvnet og jeg har noen jævlige mareritt !! helt sant - har skjedd mange ganger ...og greier ikke våkne fra de heller ...det er grusomt ! Nei - jeg sikter - ser vekk - og dæljer til ...og så er det bare å håpe at jeg treffer målet *grøsse * noen andre råd?? vær så snill ...ber på mine knær ...må vel være noe som tar knekken på de så jeg slipper å ha det så jævlig ?? klør alle steder jeg nå ...*kikker nøye rundt langs listene ...ingen å se nå vel ? håper ikke det * Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Donna Skrevet 5. april 2003 #6 Del Skrevet 5. april 2003 Silikon kanskje? Sånn på sprøyte som man vanligvis bruker til å tette rundt vasker og avløp med. Så kan du forsegle eddekoppsprekkene slik at de ikke kommer inn til deg. har brukt dopapor til det formålet et sted jeg bodde ...da var det dopapir i alle tenkelige sprekker ...såg litt dumt ut - men hjalp :oops: Jeg for min del forstår ikke helt det der med edderkoppskrekk. Da jeg var liten, hadde vi et svært, gammelt hus. I kjelleren hadde vi et baderom, der det var hoppende edderkopper i dusjen. No kidding! De hoppet! hjelp !! hadde fått panikk da !!!! Ble kurert for eventuell edderkoppskrekk der. Andre vil kanskje si jeg er skadd for livet Har du forøvrig lagt merke til de edderkoppene som bare spiller død, men ikke er det, Virgo? gjør de ??? :o trodde de var døde jeg når de lå med beina i været eller hang livløse i spindelvevet :o *grøsse!!!* må jo ta knekken på disse også da sånn i tilfelle !!! Vibeke Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Diva Skrevet 5. april 2003 #7 Del Skrevet 5. april 2003 Æsje! Jeg har det akkurat som deg Virgo! Jeg kjenner meg såå igjen! Det er et helvete å frykte slike ekle kryp. Vi bor heldigvis ikke i en kjellerleilighet,- da hadde jeg dødd av skrekk tror jeg. Selv bare en bitteliten edderkopp får meg til å hvine og løpe og se om noen andre (les pappas samboer) kan fjerne den for meg (fra dusjen....). Nå må sambo ta de krypa for meg,- jeg klarer ikke. Skjønner veldig godt at du ikke orker. Jeg vil foreslå silikon til å tette lister osv. som Vibeke sier.... Ellers har jeg vel ikke noen andre råd, men vil bare si at du ikke er alene..... Edderkopper skal ikke plukkes opp og transporteres ut! De skal døøøøøøø! Fordi de er så frekke og kommer til oss med edderkopp og insektskrekk :o Synes det er dårlig gjort jeg.... Et par jenter jeg kjenner som har edderkoppskrekk, har bodd i hus med særdeles mange edderkopper,- typisk at de med denne fobien, kommer i hus med millioner på millioner av disse beistene.... :o :evil: Vi bor i et ganske gammelt og dårlig vedlikeholdt hus nå, og huseier gidder ikke gjøre noe med det. Men heldigvis har vi ikke sett så mange slike kryp, selv om vi har bodd her i et år drøyt. Men de få gangene noe slikt eller andre insekter dukker opp,- så besvimer jeg nesten. Det første jeg gjør (hvis jeg ikke detter i gølvet da....) er å finne en avis og drepe, drepe, drepe! Ikke snakke om å jage de osv.... Det nytter ikke..... Ellers skal LAVENDELOLJE motvirke insekter (gammelt kjærringråd visstnok), men jeg vet ikke åssen det funker på edderbeista... Verdt et forsøk ? Jeg føler med deg i allefall.......... DØD OVER ALLE EDDERKOPPER OG INSEKT-EKLE-BEIST-KRYP Vi får stålsette oss for sommersesongen og håpe på det beste.... Trøsteklem fra meg til deg :D Fyttigrisen, Vibeke : hoppende edderkopper ? HYYYYLE! Da jeg bodde i Oslo i en gammel bygård, fant jeg en stor ekkel edderkopp på veggen på det gamle rommet mitt engang. Den hadde TYKKE bein og så ikke akkurat norsk ut av art......*fyttirakkern* Jeg var så redd at jeg løp ut av rommet og (høres litt rart ut men....) passerte et speil,- rakk å se et skremt og HVITT ansikt som løp forbi! Jeg var likblek og hysterisk og var alene hjemme... Fant omsider oppvaskhansker og masse papir og fikk tatt rotta på beistet ! Skylte den nedi do selvfølgelig etterpå.... Fytti grisen :o Da min samboer bodde i en idyllisk sørlandsby i studietida, var jeg seff mye på besøk der etter at vi ble sammen. Han bodde i et gammelt hus med stor hage, og hadde en leilighet full av slike beist Da vi var ute om kveldene, og kom hjem etter mørkets frambrudd, fant vi store, blanke, ekle edderkopper ved inngangspartiet. En gang vi kom hjem, prøvde til og med en av de største å komme seg inn i gangen :evil : Så pokker om den fikk lov til det!!!! Ekle, syke og frekke beist...... Var rimelig tettpakket der til tider ja! Jeg kommer i allefall aldri til å tørre å bo i en kjellerleilighet Grøss og gru for noen kryp! Jeg kjenner jeg får gåsehud her jeg sitter og skriver..... *brrrrrrre* Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kinga Skrevet 5. april 2003 #8 Del Skrevet 5. april 2003 Som den edderkoppvenn jeg er, hender det jeg stikker fingeren borti en forbipasserende edderkopp. Sånn bare for å si hei. Noen av dem krøller seg da sammen og ligger helt stille - de ser død ut. En beskyttelsesmekanisme mot andre skapninger som vil spise dem, kan jeg tenke meg. Fascinerende, hva?! Synes edderkopper er kule, jeg. Og det med å forsegle sprekker er ikke dumt. Edderkoppspinn er jo greit å få vekk under rengjøring (som du allerede gjør), og de vil finne seg andre steder å spinne nettet sitt. Radar synes jeg faktisk er litt inhumant, og ikke særlig gunstig for den som er ment å bo i leiligheten heller; nemlig deg. Men jeg skjønner jo at det må til når insekter og kryp blir overveldende ekle i antall. Men en veldig positiv ting med edderkopper er jo at de holder f.eks. fluer vekke. Fluer som drar med seg all mulig dritt (bokstavelig talt) fra avføring og kadavre de har kost seg med, har jeg ikke så mye til overs for. Vibeke Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Cruella Skrevet 5. april 2003 #9 Del Skrevet 5. april 2003 Jeg er også edderkoppfan, Vibeke. Det at de spiller død var utrolig søtt da, ser for meg at de legger seg på ryggen med beina rett til værs og tunga hengende ut. L-B Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lillen Skrevet 5. april 2003 #10 Del Skrevet 5. april 2003 Er heelt enig med deg Virgo! Dumme dyr :evil: Er også redd for insekter, og våren er alltid verst, for da har jeg hatt "fri" fra de så lenge, at jeg må begynne skrekken helt på nytt... :evil: Utenfor hos oss er det mange edderkopper... De lager spindelvev i møne og utenpå vinduene... Men til det positive; siden jeg er redd for både edderkopper og insekter, så skjønte jeg at jeg måtte ta et valg! Edderkoppene er nå mine "avskylige avstandsvenner" som beskytter meg mot insekter... Og jeg velger å tro at uten dem der, hadde jeg hatt det mye verre, med alskens innsekter inni leiligheten... :D Men ja, det er mye verre å ha dem inne! "Mine" holder seg som regel utenfor... Men det må da finnes noen spray man kan spraye på listverk o.l. for at de ikke skal gidde å leve der mer...!? Finnes småkrypsprayer på blomsterbutikker, som f x plantasjen! Kanskje noen der kan hjelpe deg? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Donna Skrevet 5. april 2003 #11 Del Skrevet 5. april 2003 Som den dyrevenn jeg er så må jeg desverre krype til korset og inrømme at når det kommer til slike krapyl så forsvinner den dyrevennlige holdningen ! da vil jeg som deg Diva kverke de !! ikke bare få de bort - men drepe de ...så de aldri mer kan komme tilbake ....helst får jeg andre til å ta de mens jeg står og hyyyler ! Men må jeg ta de selv så er det å finne noe egnet og ta de med! og det må være noe tykkt noe så jeg ikke kjenner de gjennom !! får helt lyst å klemme hardt i noe/noen etterpå ...det er så grusomt ... nei bort med beistene !!! :evil: hos meg får de IKKE bo ! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ivanka Skrevet 5. april 2003 #12 Del Skrevet 5. april 2003 hmmm... terapi? neida, jeg tuller. men prøv å minne deg selv på at dette tross alt er helt harmløse små kryp... vet hvordan du har det, jeg pleide å være redd edderkopper før. men så bare gikk det over. og det er greit, for jeg bor rett i skogkanten, og dyrelivet tyter litt inn i blant - jeg kan ikke forsegle huset heller. og insektgift er tross alt mye farligere enn insekter. jada, jeg VET det er skrekkelig vanskelig å forholde seg rasjonelt til småkryp... men de ER ikke farlige. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Donna Skrevet 5. april 2003 #13 Del Skrevet 5. april 2003 hehe og jeg vet jo også at de ikke er farlige . ......... men jeg takler de bare ikke ! terapi - mja ...måtte vært hypnose det da .." du er IKKE redd for edderkopper - du ER IKKE redd for edderkopper ......du LIKER edderkopper - ja du ELSKER de søte små skapningene ..." hehe men tror det hadde vært nytteløst desverre .... Jeg er livredd de -- helt panisk redd de ....når de er inne vel og merke .....så jeg MÅ bare finne en måte å få de bort på usj ..bort med de ... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ikke innlogget Vega Skrevet 5. april 2003 #14 Del Skrevet 5. april 2003 Du kan kvitte deg med skrekken med s.k. tankefelt-terapi. Koster 3500 for fem behandlinger, de fleste trenger ikke så mange. Kontakt: www.tftnorway.com Ellers virker bra det å strø pepper mot maur, kanskje du kan spraye tabasco langs listene? Eller du kan sparkle og male på nytt. Hell ren salmiakk i sluker, en gang i mellom, og gjerne før du reiser vekk. Edderkopper kommer gjerne opp sluken har jeg hørt, men dette vet jeg ikke... Du får minne deg selv om det bare er spindelvev-kjerringa som er på besøk. Og være glad det ikke finnes enda verre kryp i dette landet. Tenk deg edderkopper svære som mus... og vær glad for de søte små som faktisk ikke gjør annet enn en flue fortred... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
starie Skrevet 5. april 2003 #15 Del Skrevet 5. april 2003 Jeg har det selv akkurat som deg Virgo, men jeg får ofte så sterke reaksjoner at jeg kaster opp. Gruer meg til de begynner å komme krypende inn over alt I kjelleren der kjæresten min bodde før var det noen avskyelige edderkopper som ble kjempedigre og var lynraske. En gang jeg hadde lagt meg var det en på dynen i full fart mot ansiktet mitt.. UÆÆÆ! Her er bilde og info om jævlene.. husedderkopp http://www.actum.no/husedderkopp.html Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hilde Skrevet 5. april 2003 #16 Del Skrevet 5. april 2003 Uff ja ... vet akkurat hvordan det føles med insekt-fobi ... Edderkopper, biller og slikt ... uhyre ekle - jeg mister nesten pusten når jeg ser dem. Skal jeg drepe dem, så står jeg 5 meter ifra og kaster ting på dem Det å bo i kjellerleilighet med sånne fobier - ja, det er ikke lett - det vet jeg ... har gjort det selv. Nå bor jeg heldigvis i et flunkende nytt hus og jeg har ikke sett et eneste lite kryp her etter at vi flyttet inn. For meg er våren og sommeren ikke bare gleder - jeg har nemlig en vanvittig fobi mot vepser, humler og bier også ... Skal la være å fortelle om den gangen jeg satt på bussen med en veps i vinduet (10 cm fra hodet mitt) ... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*Lillian* Skrevet 5. april 2003 #17 Del Skrevet 5. april 2003 Virgo, ALT du skriver i dine innlegg her er som om jeg skulle skrevet det selv!! Og bare mens jeg sitter her og leser gjennom innleggene så har jeg fått en sinnsyk kløe over heele kroppen!! :oops: Håpløst... Jeg håper noen har noen gode tips, for jeg trodde jeg skulle DØ AV SKREKK første gangen jeg så en Asker-edderkopp! Jeg er vant til sånne små på en halv til en cm i diameter fra oppi Hedmark der jeg kommer fra... Så kom jeg hit og de var ENORME!! Trodde jeg skulle dø!! Jeg er hysterisk for sånt, får helt angst, og det er faktisk ikke kødd... Holdt på å hyperventilere en gang, jeg, bare fordi jeg måtte kverke en selv.. hehe.. Forressten så bruker jeg ALDRI mine egne sko til å tråkke på dem, jeg vil ikke ha slikt under mine sko... :oops: Jeg vet de er lykkedyr, men.. Kanskje derfor jeg har så mye uflaks, da, fordi jeg aldri lar slike leve med mindre jeg kan springe vekk derifra... Har forressten hørt at Drammen-edderkoppene er enda større enn de her i Asker... Det er vel ikke sant, vel??? :o Håper noen har noen gode tips på å bli kvitt sånne, kanskje allerede før de kommer, for jeg takler ikke å ha slike i mitt hus!! Lillian Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Donna Skrevet 5. april 2003 #18 Del Skrevet 5. april 2003 jeg grøsser jeg også både mens jeg leser og skriver *ler*..det er håpløst dette her :oops: på jobben har vi noen digre grå edderkopper ...de er hesslige :o men de der svarte svære med tykke svarte føtter er også forferdelige ....minner om krabbeføtter ....brrr...huff .... jeg får helt panikk jeg ...begynnerå tenke - HVA kan jeg bruke?? sko er ofte håpløse pga store spir - da er det store sjanser for å ikke treffe de ..men at de gjemmer seg under sålen .... når jeg har drept de så må jeg spyke skoen :oops: kan ikke bruke noe som får de til å knase ....må være en avvis eller noe - smell så er de døde ....ikke trykke de med noe ....og biller høres også fæle ut å ta ... nei huff .....fælt nå når varmen vekker de opp .......Og så jeg som burde ryddet på boden ...huff ...tank på alle de som er i eskene ..og i krogkene ..og bak ting ... :o Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Donna Skrevet 5. april 2003 #19 Del Skrevet 5. april 2003 jeg grøsser jeg også både mens jeg leser og skriver *ler*..det er håpløst dette her :oops: på jobben har vi noen digre grå edderkopper ...de er hesslige :o men de der svarte svære med tykke svarte føtter er også forferdelige ....minner om krabbeføtter ....brrr...huff .... jeg får helt panikk jeg ...begynnerå tenke - HVA kan jeg bruke?? sko er ofte håpløse pga store spir - da er det store sjanser for å ikke treffe de ..men at de gjemmer seg under sålen .... når jeg har drept de så må jeg spyke skoen :oops: kan ikke bruke noe som får de til å knase ....må være en avvis eller noe - smell så er de døde ....ikke trykke de med noe ....og biller høres også fæle ut å ta ... nei huff .....fælt nå når varmen vekker de opp .......Og så jeg som burde ryddet på boden ...huff ...tank på alle de som er i eskene ..og i krogkene ..og bak ting ... :o Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kinga Skrevet 5. april 2003 #20 Del Skrevet 5. april 2003 PS: Hoppe-edderkoppene finner du i Oslo. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå