Gjest Gjest Skrevet 30. september 2007 #1 Skrevet 30. september 2007 Jeg har hatt en god utvikling med løpetrening 3 ganger i uken (30 min) og et variert og sunt kosthold. I forrige uke skled det helt ut! Nattmat, ingen trening, sjokolade nesten hver dag... Kan slikt rettes opp igjen? Føler at alt er ødelagt og at alt er forgjeves! Håper dere har noen råd...
Gjest Nedfall Skrevet 30. september 2007 #2 Skrevet 30. september 2007 Jeg har hatt en god utvikling med løpetrening 3 ganger i uken (30 min) og et variert og sunt kosthold. I forrige uke skled det helt ut! Nattmat, ingen trening, sjokolade nesten hver dag... Kan slikt rettes opp igjen? Føler at alt er ødelagt og at alt er forgjeves! Håper dere har noen råd... Det høres ut som du leter etter en vei ut ? Kutt ut å være så nazi mot deg selv, bare pass på å tren sånn ca tre ganger i uka, og spis greit. Det blir bedre på det jevne, perfeksjonisme er en uting.. Få inn rutinen, du har ikke gjort noe særlig galt, men ikke stopp med det du var igang med !
Gjest Frk Åberg Skrevet 30. september 2007 #3 Skrevet 30. september 2007 Ikke bry deg om det. Én slik uke betyr ikke så mye i det store sammenhengen, men det må ikke bli så mange av dem. Ikke tenk at nå har du sprukket først som sist, og da er løpet kjørt. Lær av det du gjorde feil, og fortsett med trening og det å spise sunt. Kanskje du skal tenke på om du har vært for streng med deg selv før. Livsstilsendring bør skje over tid. Kanskje du rett og slett bør trappe opp trening og trappe ned sjokoladespising mer gradvis, slik at det ikke blir så tøft at du sprekker? Kunne du også variert treningen mer, så du ikke blir lei? Og kunne du erstattet sjokoladen med noe annet, f.eks. frukt?
Gjest Kristin_ Skrevet 1. oktober 2007 #5 Skrevet 1. oktober 2007 Føler at alt er ødelagt og at alt er forgjeves! Her har du en av de vanligste (kanskje den aller vanligste?) grunnen til at folk sprekker på en slankekur. "Jeg har spist et sjokoladekakestykke, så da kan jeg liksågodt spise hele kaken" "Jeg klarer ikke opprettholde det kjempestrenge kostholdsprogrammet mitt hele tiden, så da kan jeg liksågodt spise grandiosa i stabilt sideleie". Det holder selvsagt ikke mål. 1 kakestykke har aldri vært det samme som en kake, og det skal godt gjøres å ha en sprekk så stor at den ødelegger for all innsatsen din. Å klare å "dytte" seg inn på riktig spor igjen skiller dem som klarer å nå målene sine med dem som gir opp etter en måned og løper tilbake til gamle vaner. Jeg ville holdt fokus på hva som hadde skjedd hvis du IKKE hadde gjort alt det fine arbeidet i forkant. Da ville du kanskje gjort dette hele tiden? Jeg antar du skjønner at det er bedre å trene flott i 3 uker og gå på en liten smell, enn å gå på en 3 uker lang smell? Jeg skal ikke lyve. Det er ikke enkelt å gå ned i vekt. Det er enda vanskeligere å holde vekten i ettertid. Men det er mulig. En av de tingene du må tenke på skal du klare å lykkes er å ikke krisemaksimere hver eneste sprekk, og ja, som frk Åberg nevner at du kanskje må justere hvor streng du skal være så du ikke føler denne trangen til å sprekke hele tiden. Men bruk sunn fornuft, for er du for "snill" så kommer aldri resultatene heller. Lørdagsgodt smaker jo uendelig bedre enn onsdagsgodt. Det er summen over tid som gjelder, så ikke føl at alt er tapt så fort man når en liten sprekk. Bare ikke la de komme for ofte.
aline Skrevet 1. oktober 2007 #6 Skrevet 1. oktober 2007 Jeg har hatt en god utvikling med løpetrening 3 ganger i uken (30 min) og et variert og sunt kosthold. så du hadde god utvikling med trening og sunt kosthold første gangen du satte igang, hvorfor skulle det ikke fungere når du setter igang igjen? Skal man lære om seg selv, så er gjentatte repetisjoner noe som fungerer for mange, så selv om du ikke klarer å endre livsstil totalt over natta, og kanskje altså har noen små brudd her og der, så tillat deg "sprekker" og fortsett det gode arbeidet. Å være for streng, forvente for mye og kutte ut alt, er noe de færreste klarer over natta, sånn i det lange løp. Forventer man for mye, vil det også være lett å bli skuffet, så senk forventningene og ta ting litt og litt. Du må finne ut hva som er viktigst, å trene masse og bare spise sunt nå, gå raskt ned i vekt også slippe taket på dette igjen når du har gått ned det du evt vil i vekt, eller jobbe med en livsstilsendring som som gjør at du over lengre sikt blir sunnere og finner en vekt som er mer stabil. Er det fortest mulig som teller, så risikerer du noen smeller som nå. Ønsker du å endre livsstil, så tenk mer langsiktig. Øving gjør mester, for hver gang du gjenopretter den sunne måten, blir det også enklere, er min erfaring ihvertfall. ;-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå