Gå til innhold

hva er særbo?

Anbefalte innlegg

Gjest Else -marie
Skrevet

enkelt å greit..

Min sønn har ingått særbo med sin kjære.

Hva er særbo?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_Julie_*
Skrevet
enkelt å greit..

Hva er særbo?

Da bor partnerne hver for seg - i hver sin boenhet (hus, leilighet, whatever).

En fin løsning for mange, spesielt for individualister og folk som ikke ønsker å dele hverandres skittentøy, oppvask og tannpastatube. Savner de tosomheten kan de bo litt hos hverandre. Savner de tid for seg selv kan de trekke seg tilbake.

Gjest Else-marie
Skrevet

hehe for meg høres det ut som kjærester ikke noe mer ikke noe mindre når du sier det slik,innærer særbo noe mer eller er det som jeg nå sa:kjærester ikke noe mindre ikke noe mer.?

Gjest Blondie65
Skrevet

Kjenner noen som fant hverandre i godt voksen alder. Siden de begge har barn og eiendeler fra før fra et langt liv har de valgt å beholde hver sitt. De har flyttet nærmere hverandre - men eier og har bopel i hver sin leilighet. Dermed slipper de å inngå ekteskap med særeie eller samboerkontrakt.

Men de ser hverandre ofte, og tilbringer sikkert en god del tid i hverandres bopel. Kanskje det er en erkjennelse av at voksne mennesker er sære nok til at det er vanskelig å bo sammen 100 % og at ved særbo blir det flere solskinnsdager i forholdet enn gråværsdager.

Disse har vært sammen i mange år.

Gjest Else-marie
Skrevet

ja da forstår jeg ikke hvorfor min sønn sa han hadde ingått særbo med kjæresten sin. For i mine ører høres det ut som de ikke har ingått noen ting som helst. hehe

Skrevet

De er nok kjærester ........ :jepp:

sambo = bo sammen

særbo = bo hver for seg

Gjest else-marie
Skrevet

ja det er ikke noe som har forandret seg. alt er som før med andre ord.?

Skrevet

Sånn jeg har skjønt særbo-konseptet, er det brukt når det er barn i bildet.

Kjæresten min og jeg har det slik at vi bor sammen i min leilighet når vi ikke har barn (hvert vårt) og hver for oss når vi har barna.

Rett og slett fordi det er for tidlig å flytte sammen, og barna går på forskjellige skoler. Vi er altså særboere.

Skrevet

Strengt tatt har vel ikke noe forandret seg nei.

Annet enn at de sikkert har tatt diskusjonen, snakket om det, og blitt enige om å bo hver for seg?

(med mindre han mener noe annet med dette enn hva den normale betydning av ordet er, forå "inngå særbo" hørtes noe merkelig ut. Kan du ikke spørre ham da?)

• 1 år senere...
Gjest Kamyloh
Skrevet
Strengt tatt har vel ikke noe forandret seg nei.

Annet enn at de sikkert har tatt diskusjonen, snakket om det, og blitt enige om å bo hver for seg?

(med mindre han mener noe annet med dette enn hva den normale betydning av ordet er, forå "inngå særbo" hørtes noe merkelig ut. Kan du ikke spørre ham da?)

Jeg syns de som inngår særbo er ikke mer enn et par egoister som er redd eller ikke kan tilpasse seg til en annen. De er usikkre når det gjelder sitt eget kapasitet for å overleve ute av sitt eget rikdomet. Det viktigste er : mitt, min, mine....og ikke vårt, vår, våre....

Skrevet
Jeg syns de som inngår særbo er ikke mer enn et par egoister som er redd eller ikke kan tilpasse seg til en annen. De er usikkre når det gjelder sitt eget kapasitet for å overleve ute av sitt eget rikdomet. Det viktigste er : mitt, min, mine....og ikke vårt, vår, våre....

Så lenge de to er enige er det jo nettopp en felleskapstanke bak det hele.

(Hva skjer med å dra opp gamle tråder, forresten? Syns halvparten av trådene jeg går inn på for tiden er startet i 2005-2007...)

• Liker 3
  • 2 år senere...
Skrevet

enkelt å greit..

Hva er særbo?

Skrevet

Sambo er et forpliktende forhold med én husholdning.

Særbo er et forpliktende forhold med to husholdninger.

Hilsen Jacob

Skrevet

(Hva skjer med å dra opp gamle tråder, forresten? Syns halvparten av trådene jeg går inn på for tiden er startet i 2005-2007...)

Hilsen Jacob

Tydeligvis flere som liker å dra opp gamle tråder :fnise:

• 2 år senere...
Skrevet

Hilsen Jacob

dritgammel tråd,men fy faen dette er noe av det dummeste jeg har lest.

folk som refererer til seg som særbo må være meget spesielle.

Anonymous poster hash: 3f1f9...6bb

Skrevet

dritgammel tråd,men fy faen dette er noe av det dummeste jeg har lest.

folk som refererer til seg som særbo må være meget spesielle.

For man MÅÅÅÅ jo være mainstream og på liv og død bo sammen om man har et forhold, ikke sant?

Anonymous poster hash: f90e1...c8d

• Liker 1
Skrevet

dritgammel tråd,men fy faen dette er noe av det dummeste jeg har lest. folk som refererer til seg som særbo må være meget spesielle. Anonymous poster hash: 3f1f9...6bb

Du har visst en snever oppfatning av folk.

De kommer i alle former og fasonger, vet du.

Det gjelder familiekonsellasjoner også:)

Anonymous poster hash: 2ccdc...e39

• Liker 1
Skrevet

For man MÅÅÅÅ jo være mainstream og på liv og død bo sammen om man har et forhold, ikke sant?

Du har visst en snever oppfatning av folk.

De kommer i alle former og fasonger, vet du.

Det gjelder familiekonsellasjoner også :)

Anonymous poster hash: 2ccdc...e39

Er dere helt fjerne? er jo konseptet som ikke gir mening. Hvem faen går offesielt ut at nå "er vi særbo som ikke innebærer en shit. Ingenting er annerledes!"

Høres bare trist ut. høres ut som om de er redde for å bli dømt for at de ikke vil eller KLARER å bo sammen og finner på navn på noe som egentlig ikke er. Hør på ts da. stakkars dama var jo helt forvirret over at sønnen går rundt og kaller seg for noe som ikke innebærer en shit. Jeg bor 10 timer unna min mann. Kan vi også bestemme oss for å kalle oss særbo? hva med buba buba? hva med tu tu?

Idioti og opperksomhetsyke mennesker.

• Liker 2
Skrevet

Er dere helt fjerne? er jo konseptet som ikke gir mening. Hvem faen går offesielt ut at nå "er vi særbo som ikke innebærer en shit. Ingenting er annerledes!"

Høres bare trist ut. høres ut som om de er redde for å bli dømt for at de ikke vil eller KLARER å bo sammen og finner på navn på noe som egentlig ikke er. Hør på ts da. stakkars dama var jo helt forvirret over at sønnen går rundt og kaller seg for noe som ikke innebærer en shit. Jeg bor 10 timer unna min mann. Kan vi også bestemme oss for å kalle oss særbo? hva med buba buba? hva med tu tu?

Idioti og opperksomhetsyke mennesker.

Du evner ikke å forstå at det finnes par som muligens ikke VIL bo sammen, bare fordi de er et par?

Man beholder sin frihet samtidig som man kan bo sammen når og hvor man vil.

Så en artikkel som forhåpentligvis åpner sinnet for trangsynte mennesker:

http://kilden.forskningsradet.no/c16880/artikkel/vis.html?tid=87961

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...