Gå til innhold

Godteri / dessert uten sukker og aspartam (og litt til)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal altså ikke spise noe som er godt lenger. Men jeg er snart desperat etter noe skikkelig godis...

Potetgull og nøtter (og rosiner) er jeg lei allerede....

Jeg vil ha firkløver!! :jepp::tristbla:

Men det går jo ikke, så jeg må finne noe alternativt...

det beste jeg vet er is, gjærbakst, puddinger og den slags...

Nå kan jeg ikke spise sukker, ikke aspartam, ikke mel, melk, jordbær og litt forskjellig annet..

har du tips til godis og dessert...?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan du spise frukt? Surmelk?

Moden oppdelt mango er veldig godt. Evt bare mango :)

Hva med tørket frukt (aprikoser o.l.)? Fritert banan/pisang er godt.

Skrevet

Jeg kan ikke spise banan..

Og mellom oss sagt syns jeg ikke egentlig at nøtter og frukt (selvom den er tørket) er godteri......

:sjenert:

Skrevet

Jeg ser at du ikke kan bruke aspartam, men kan du bruke sukralose? Den kan du bake med, men du må jo finne en meltyåe du tåler.

Det virker ganske slitsomt dette, er det noe du må holde på med lenge, eller er det lys i enden av tunnelen?

Gele laget av en saft du tåler og søtet med sukralose kan jo være et dessertalternativ, likeså fruktgrøter søtet på samme måte.

Godis er det verre med, du må rett og slett lese på pakken hvilke søtstoff de sukkerfrie alternativene inneholder...

Lykke til!

Gjest veganer
Skrevet

Pass på gele. Så i en annen tråd fra deg at du ikke kan spise svin, og gelantin er et blandingsprodukt som inneholder rester fra alle dyr. Men om dette er noe du bør være obs på komme muligens an på hvorfor du må unngå svin. Agar er like greit, og laget av alger. Får kjøpt på helsekost og innvandrerbutikker.

Sjokoadepudding: Ris/soya/havre melk, kakao, hjonning (mener den var ok?) eller noe oppbløtt frukt som søtning og agar.

Funnet myk tofu? Mye puddingaktig som kan lages av det :)

Skrevet
Jeg ser at du ikke kan bruke aspartam, men kan du bruke sukralose? Den kan du bake med, men du må jo finne en meltyåe du tåler.

Det virker ganske slitsomt dette, er det noe du må holde på med lenge, eller er det lys i enden av tunnelen?

Gele laget av en saft du tåler og søtet med sukralose kan jo være et dessertalternativ, likeså fruktgrøter søtet på samme måte.

Godis er det verre med, du må rett og slett lese på pakken hvilke søtstoff de sukkerfrie alternativene inneholder...

Lykke til!

Jeg kan ikke spise sukralose, nei, men jeg kan spise fruktose, heldigvis. Og jeg har fått beskjed i dag om at jeg kan spise spelt, hurra hurra!!

Gelatin går dårlig, ja, pga svin.

Skrevet

At du kan spise spelt gjør det mye enklere da. Du kan jo f.eks bake småkaker og kjeks søtet med fruktose. Når det gjelder frukt synes jeg det er mye mer "gotteri" når jeg kjøper litt sjelden frukt enn når jeg kjøper vanlig frukt som elple og appelsin. Varme fruktdesserter er også godt, gratiner det med honning eller fruktose og server med krem basert på soya-yoghurt eller soya-is.

Skrevet

hvordan lager du krem basert på soya-yoghurt?

Og hva er soya-is?

Er det i samme gata som vanlig iskrem? *forhåpningsfull*

Gjest veganer
Skrevet

Soyais er snadder :Nikke:

Nå husker ikke jeg helt hvordan “vanlig” is smaker, men min mor, og min samboer sier det er liten forskjell. Men det er sukker der….

Naturell soyayoghurt, mixet med bær bør gå. Bør kunne fryses i en ismaskin iverfall, men tror den blir “kornete” frosset rett fra boksen.

Agar: Kinsarvik.no. Svindyre på det meste, men om du er desperat etter pudding og ikke finner en asiatbutikk i nærheten så er det tingen.

Skrevet
En bønne.

Synes skikkelig synd på deg :kose:

ah, takk for svar!!

Og du...? Det er ikke så synd på meg.

Nå skal jo musklene mine bli brukbare igjen :)

Skrevet

Hva med popcorn?

Hva med å lage potetgull selv? Poteter og andre grønnsaker (gulrot, pastinakk. søtpotet, rødbeter) som du skjærer i tynne skiver og blandet med litt olje og steker i ovnen til de er sprø. Hvis du ikke kan spise melkeprodukter (og dermed utelater rømme- og yoghurtbaserte diper) kan du lage dip av f.eks. auberginer som du prikker med gaffel samt rød paprika som begge bakes i ovnen til skallene er helt svarte og de er helt myke. Grav ut kjøttet av auberginene og mos i foodprocessor med paprika (ta av skallet), hvitløk, salt/pepper og litt sitronsaft. Hummus er også veldig godt som dip, eller hjemmelaget salsa, begge helt uten melkeprodukter.

Skrevet

Jeg kan ikke spise popcorn for jeg tåler ikke mais.

Jeg har funnet to potetgulltyper jeg kan spise, så den delen går fint. Jeg ønsker meg ting som smaker søtt.............. :sjenert:

Gjest veganer
Skrevet

Jackfruit chips? En slags minibanan tror jeg det er. Innvandrerbutikk.

Ristede kakaobønner?

Glutenfri kjeks? (Har ikke fått tak i om det er glutenet som er problemet). Mulig et par av de er sukkerfri.

http://images.google.co.uk/imgres?imgurl=h...%3Doff%26sa%3DN

Der har du et bilde av den naturell yoghurten jeg snakker om. Rissirup som søtning, men den smaker ikke søtt (bruker den i krydderdipp de gangene jeg har klart å grave frem vegan dippulver)

Gjest veganer
Skrevet

Nå har jeg funnet noe her!

Orgran Apricot and Coconut Cookies 200g

http://images.google.co.uk/imgres?imgurl=h...%3Doff%26sa%3DG

Orgran Soft Baked Cinnamon & Sultana Cookies 200g

http://images.google.co.uk/imgres?imgurl=h...%3Doff%26sa%3DG

Uten gluten, uten sukker, uten melk, søtning: Rissirup, maissirup (så siste innlegget ditt her nå, auda?) og fruktose.

Og merket vet jeg de har på MENY :-D (litt usikker på om de har akkurat de her kjeksene, men litt mas hjelper godt på ;))

Skrevet

Jeg kan ikke spise banan heller....

takk for kul link!

Skrevet

Og der var du med enda et innlegg, tusen takk for at du hjelper meg :klemmer:

Gjest veganer
Skrevet
Jeg kan ikke spise banan heller....

takk for kul link!

Ja, jeg så det, men jeg er litt usikker på om jackfruit er en banan eller om det bare er noe som likner. Har jo carob som minner om kakao, men like er de ikke. Jeg vet rett og slett ikke.

Goddess er fantastisk til oppslag, men sist jeg undersøkte sender de ikke til Norge. Er et par andre som kan duge, i tillegg til Kinsarvik. Ebay er faktisk ikke så dum, men være pinlig nøye på porto osv.

Går råsukker? (har vansker med å få tak i en sammenheng i hva som er ok og ikke ok)

Klart jeg hjelper til :) Synes det er artig med slikt (så sant det ikke blir for ekstremt, må si jeg er glad for at jeg kun er vegan og ikke mer avanserte spisesedler), og etter 5 år med leting etter snadder til meg selv så har jeg en del på lager ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...