allover Skrevet 30. september 2007 #1 Skrevet 30. september 2007 Hei Jeg er litt tidlig ute nå, jeg vet det, men jeg har lyst til å være tidlig ute i år, med alt som hører julen til. I fjor var jeg seint ute, planla dårlig, bakte lite, handla uspennende osv.. I år tenkte jeg å gjøre alt motsatt. GLeder meg til jula i år Så; blader, strømper, ullsokker, hårbøyler og undertøyssett. Såper, bøker.. ja kommer nok på flere ting, men om vi kan lage en liste.. Skal ha endel "gjøre ting sammen" også jeg i kalenderen. OGså har jeg både en gutt og en jente, så det blir både gutte ting, og jente ting.. -Også har jeg lyst til å ha en dag i uka som jeg og mannen også kan få gaver. Så, som dere skøjnner trenger jeg lang tid på å planlegge årets adventstid KLem
momo Skrevet 30. september 2007 #2 Skrevet 30. september 2007 Er tidlig ute selv i år jeg, har såvidt starta og handle inn til julekalenderen. Har en jente på 6 år. Det jeg har kjøpt er: 5 aktivitetsbøker/klistremerkebøker ( fikk de for 20 kr.) 2 par pucca sokker hello kitty hårbånd godteri jo jo godteri sminkeskrin hello kitty godteri Ellers tenkte jeg og kjøpe truser, litt skoleting og blader var en god ide.
La Guapa Skrevet 1. oktober 2007 #3 Skrevet 1. oktober 2007 Hei. Vi skal ha egenprodusert kaldender for første gang i år. Vi har ei på tre år og ei på 11 som kommer annenhver helg. Jeg er kanskje litt kjedelig.....men det kommer til å ligge en bitteliten sjokolade i kalenderen i ukedagene... Sparer ting til helgene..og da bare noe småtteri. Stedatteren min får dobbelt opp....så jeg tenker at jeg vil spare gleden over fine gaver til julaften...sånn at det ikke blir en mnd med gaver før den 24. Et annet moment: hvis vi skal bruke 10 kroner....som ikke er så mye egentlig, på kalendergaver hver dag...da koster kalendergavene bare 500 kroner...så kommer posene og tallene i tillegg...da er vi oppe i 800 kroner. Synes det blir litt voldsomt...Men det er meg. Forøvrig har jeg sett en annen god idè: pepperkakehjerter pyntet med tall og hengt opp i en "klase" med røde bånd på.En liten smak av jul hver dag i ventetiden Dette er IKKE kritikk mot de som fyller opp med gaver altså. Man må jo gjøre som man selv vil, og som man er vant til. Med ønske om verdens beste adventstid. La Guapa
Gjest Moncler Skrevet 1. oktober 2007 #4 Skrevet 1. oktober 2007 Hei. Vi skal ha egenprodusert kaldender for første gang i år. Vi har ei på tre år og ei på 11 som kommer annenhver helg. Jeg er kanskje litt kjedelig.....men det kommer til å ligge en bitteliten sjokolade i kalenderen i ukedagene... Sparer ting til helgene..og da bare noe småtteri. Stedatteren min får dobbelt opp....så jeg tenker at jeg vil spare gleden over fine gaver til julaften...sånn at det ikke blir en mnd med gaver før den 24. Et annet moment: hvis vi skal bruke 10 kroner....som ikke er så mye egentlig, på kalendergaver hver dag...da koster kalendergavene bare 500 kroner...så kommer posene og tallene i tillegg...da er vi oppe i 800 kroner. Synes det blir litt voldsomt...Men det er meg. Forøvrig har jeg sett en annen god idè: pepperkakehjerter pyntet med tall og hengt opp i en "klase" med røde bånd på.En liten smak av jul hver dag i ventetiden Dette er IKKE kritikk mot de som fyller opp med gaver altså. Man må jo gjøre som man selv vil, og som man er vant til. Med ønske om verdens beste adventstid. La Guapa Jeg fikk som regel en liten godteri ting hver dag i julekanlenderen min. Så fikk jeg heller fine gaver på julaften. Synes ikke det skal være nødvendig at man får en gave hver dag i det desember, kalenderen skal mer være som en nedtelling. Barna må jo ikke ha pakkekalender heller, er like greit med de ferdigkjøpte kalenderne som koster ca en hundrelapp.
kamela Skrevet 1. oktober 2007 #5 Skrevet 1. oktober 2007 Hei Jeg er litt tidlig ute nå, jeg vet det, men jeg har lyst til å være tidlig ute i år, med alt som hører julen til. I fjor var jeg seint ute, planla dårlig, bakte lite, handla uspennende osv.. I år tenkte jeg å gjøre alt motsatt. GLeder meg til jula i år Så; blader, strømper, ullsokker, hårbøyler og undertøyssett. Såper, bøker.. ja kommer nok på flere ting, men om vi kan lage en liste.. Skal ha endel "gjøre ting sammen" også jeg i kalenderen. OGså har jeg både en gutt og en jente, så det blir både gutte ting, og jente ting.. -Også har jeg lyst til å ha en dag i uka som jeg og mannen også kan få gaver. Så, som dere skøjnner trenger jeg lang tid på å planlegge årets adventstid KLem Hvor gamle er barna? Jeg skal lage kalendre til to jenter på 21 og 23 og en gutt på 12, må se om jeg finner listene mine fra i fjor så ikke alt blir likt!
Gjest Moncler Skrevet 1. oktober 2007 #6 Skrevet 1. oktober 2007 Hvor gamle er barna? Jeg skal lage kalendre til to jenter på 21 og 23 og en gutt på 12, må se om jeg finner listene mine fra i fjor så ikke alt blir likt! Når har du tenkt å slutte å lage kalender til "barna"?
kamela Skrevet 1. oktober 2007 #7 Skrevet 1. oktober 2007 (endret) Når har du tenkt å slutte å lage kalender til "barna"? De store hadde ikke fått på flere år, jeg synes bare det var hyggelig å lage istand. Ingen av dem bor hjemme lenger Presangene er stor sett helt enkle ting som f. eks. grytekluter, freiadessert osv osv. Endret 1. oktober 2007 av kamela
Gjest Gjest Skrevet 1. oktober 2007 #8 Skrevet 1. oktober 2007 Når har du tenkt å slutte å lage kalender til "barna"? det er vel ikke noe "verre" å lage kalender til voksne barn, enn til kjæresten, katta, whatever..?
Gjest Moncler Skrevet 1. oktober 2007 #9 Skrevet 1. oktober 2007 det er vel ikke noe "verre" å lage kalender til voksne barn, enn til kjæresten, katta, whatever..? For det første: Jeg spurte bare når hun hadde tenkt å slutte med det, jeg sa ikke at det var noe ille å lage kalendere til voksne barn. For det andre: Jeg har jo heller ikke sagt at det er bedre å lage kalender til katta osv, for det er jo helt idiotisk. Folk må selvfølgelig få gjøre som de vil, jeg var bare litt overrasket.
kamela Skrevet 1. oktober 2007 #10 Skrevet 1. oktober 2007 For det første: Jeg spurte bare når hun hadde tenkt å slutte med det, jeg sa ikke at det var noe ille å lage kalendere til voksne barn. For det andre: Jeg har jo heller ikke sagt at det er bedre å lage kalender til katta osv, for det er jo helt idiotisk. Folk må selvfølgelig få gjøre som de vil, jeg var bare litt overrasket. Jeg tok det ikke ille opp, gjør det fordi jeg koser meg med det Mannen får julestrømpe på innsiden av soveromsdøra, som regel en liten ting om dagen der også - ofte til felles glede!
iingvild Skrevet 1. oktober 2007 #11 Skrevet 1. oktober 2007 Vi (kjæresten og jeg) har pleid å dele opp en lego figur i mange deler og dele opp slik at en får et passe mengder med klosser for hver dag. Evt innimellom andre pakker eller sjokolader. Kopier opp byggeforklarinen, slik at en bare for se den delen som skal bygges den aktuelle dagen. Kan pakkes i godisposer eller liknende.
Gjest Gjest Skrevet 1. oktober 2007 #12 Skrevet 1. oktober 2007 Jeg har barn på 16 og 18 år og vurderer stadig vekk å kutte ut adventskalenderen, men de setter så utrolig pris på det så det blir jo også en glede for meg. Synes det i perioder kan ta litt av økonomisk. Særlig fordi jeg har to yngre barn også. (Adventskalender for 1000, -kr ER mye, og det blir det hvis hver ting koster 10,- kr x 24 dager x 4 barn)Men her er gutta så greie så. Sier det trenger ikke være så mye, bare noe pennalfyll eller sjokolade. I fjor skaffet jeg masse gutteprøver fra parfymeriet. Godlukter og sånt. Veldig vellykket. Så. Vil gjerne har råd, inspirasjon og tips til hva man kan putte i gavekalender som er gratis eller koster lite. Og som nesten voksne gutter kan sette pris på.
Loevinna Skrevet 1. oktober 2007 #13 Skrevet 1. oktober 2007 Hvor gamle er barna? Jeg skal lage kalendre til to jenter på 21 og 23 og en gutt på 12, må se om jeg finner listene mine fra i fjor så ikke alt blir likt! Kan man få spørre om hva du hadde på listene dine i fjor? Sånn at man får noen tips? Jeg overrasket søsteren min med kalender i fjor, så vi avtalte å lage til hverandre i år. Hun er 24 år, så jeg trenger noen ideer der... Noen andre som også har noen tips til kalenderting/gaver til voksne, som ikke er egne barn eller kjæreste.... ?
allover Skrevet 1. oktober 2007 Forfatter #14 Skrevet 1. oktober 2007 Hei igjen.. Først vil jeg si at jeg er enig med de av dere som syns kalendergaver koster mye. Jeg er egentlig motstander av å gi ungene kostbare gaver i ett kjør. Vi arver året rundt av nevøer og nieser. Både klær, biler og dukker. Jeg putter ikke på barna alt mulig og syns selv vi prøver å lære dem at "alt koster penger". Men; akkurat julekalenderen syns jeg er en koselig ting å gjøre for barna mine. Det er en tradisjon jeg liker! Jeg fyller ikke opp med kostbare gaver. Jeg legger inn endel bakedager.. en dag er kalendergaven at de skal til Mimi å bake pepperkaker.. en dag lager vi kakemenn hjemme.. En dag går vi på kino, en dag i svømmehallen. En dag pynter vi treet, og en annen spiser vi grøt i skogen. Lørdager er alltid kalendergaven lørdagsgodt, og det hadde de jo fått likevel. De dagene det har vært kalendergaver har det vært annenhver dag (altså; mand; gave jenta vår, tirsdag gave gutten vår, onsdag bakedag for begge hos mimmi, torsdag gave jenta vår, fredag gave gutten vår, og lørdag lørdagsgodt til begge.) Disse tingene vi gjør i kalenderen er hyggelige ting å gjøre i førjulstiden. Det koster penger, men gir oss samtidig tid til å ha en koselig førjulstid med ungene og gjøre ting sammens med dem . I år blir det tre lørdagen med godteri, tre bakedager, en kino, et par dager i svømmehallen og et par andre gjøre ting.. Da står vi igjen med ca tretten gave dager.. og i år blir det gaver på begge to. Da kjøper jeg ting de likevel trenger; ullsokker, undertøy, hårting, såper.. Men, igjen; slik jeg starta; hvis noen har flere forslag kom med dem!! Lenge leve adventstiden Syns det er koselig å handle også.. By the way; ungene er 6 og 2 år. TIl dere som skal lage til voksne barn, søstre eller kjærester foreslår jeg Kino gavekort... smykker, stæsj og hårpynt fra glitter...duftelys, ullsokker (trengs alltid på vinteren), en god bok.. -prøver på dufter og kremer fra parfymeri og apotek var en god ide
estrella Skrevet 3. oktober 2007 #15 Skrevet 3. oktober 2007 (endret) Jeg er kanskje litt barnslig av meg når det kommer til kalender, men det så utrolig kjekt:-D Flyttet ut når jeg var 16, og da laget mamma kalender til meg, og jeg håper jeg får i år og, selv om jeg fyller 18 om 5 mndr Men det er dødskoseligt:-D Det trenger jo ikke være dyre ting^^ Som regel får vi(er 4+2 stebarn, også har jeg 2 halvsøsken hos pappa og stemoren min:-P) ting som vi trenger^^ Ifjor i kalenderen fikk jeg sokker(hehe..alltid en mangelvare hos meg av en eller annen merkelig grunn.. Jeg har kommet frem til at jeg har et monster inni vaskemaskinen som sluker den ene sokken av hvert par), vaskekluter, håndkler(hadde akkuratt flyttet ut:P), såper, osv.. Når jeg var mindre fikk vi viskelær, blyanter, sokker, klemmer, hårstrikker, sminke(H&M) osv.. Jeg har litt lyst og lage kalender til søsteren min, hun ene. Hun er 11 år. Har flere søsken, men broren min på 16 er for stor til at jeg gjør noe slikt til han, samme med han på 15(ikke at han bryr seg så masse), så da kommer hun på 11, som elsker slike ting^^ De minste får kalender av foreldrene:-)(6,5,3 og 3..to av de er stebrødrene mine da, så da lager sikkert moren dems, og helt sikkert mamma og kalender til de).. Så jeg stjeler ideene deres, til kalender til søsteren min:-) Tenkte det ville være en litt koselig ting, i og med at jeg ser henne nesten aldri(bor 5 timer vekke).. Og jeg får hele veien sms av henne hvor det står loveyou, gla ideg, osv.. De er så søte, de mld :love: Endret 3. oktober 2007 av estrella
pedleder Skrevet 4. oktober 2007 #16 Skrevet 4. oktober 2007 Bakedager, turdager, kino, svømmehall er flotte gaver synes jeg fordi de innbyr til samvær barn-voksne. Julepynt eller juleverksted er jo også koselig så kanskje noen av gavene kan være utstyr til å lage noe sammen som barna igjen kan gi bort til venner, besteforeldre osv?
kamela Skrevet 5. oktober 2007 #17 Skrevet 5. oktober 2007 Jeg har barn på 16 og 18 år og vurderer stadig vekk å kutte ut adventskalenderen, men de setter så utrolig pris på det så det blir jo også en glede for meg. Synes det i perioder kan ta litt av økonomisk. Særlig fordi jeg har to yngre barn også. (Adventskalender for 1000, -kr ER mye, og det blir det hvis hver ting koster 10,- kr x 24 dager x 4 barn)Men her er gutta så greie så. Sier det trenger ikke være så mye, bare noe pennalfyll eller sjokolade. I fjor skaffet jeg masse gutteprøver fra parfymeriet. Godlukter og sånt. Veldig vellykket. Så. Vil gjerne har råd, inspirasjon og tips til hva man kan putte i gavekalender som er gratis eller koster lite. Og som nesten voksne gutter kan sette pris på. Godluktprøvene hørtes smart ut! Hvis du fortsatt handler klær til dem, kjøp økonomipakke med sokker og del opp! Kan man få spørre om hva du hadde på listene dine i fjor? Sånn at man får noen tips? Jeg overrasket søsteren min med kalender i fjor, så vi avtalte å lage til hverandre i år. Hun er 24 år, så jeg trenger noen ideer der... Noen andre som også har noen tips til kalenderting/gaver til voksne, som ikke er egne barn eller kjæreste.... ? Kommer tilbake!
Grissini Skrevet 6. oktober 2007 #18 Skrevet 6. oktober 2007 Hvor gamle er barna? Jeg skal lage kalendre til to jenter på 21 og 23 og en gutt på 12, må se om jeg finner listene mine fra i fjor så ikke alt blir likt! Jeg syntes dette høres kjempekoselig ut Skulle ønske min mor hadde vært som deg!
kamela Skrevet 8. oktober 2007 #19 Skrevet 8. oktober 2007 Kan man få spørre om hva du hadde på listene dine i fjor? Sånn at man får noen tips? Jeg overrasket søsteren min med kalender i fjor, så vi avtalte å lage til hverandre i år. Hun er 24 år, så jeg trenger noen ideer der... Noen andre som også har noen tips til kalenderting/gaver til voksne, som ikke er egne barn eller kjæreste.... ? Her kommer kanskje noen tips du kan ha glede av til søsteren din: Kjøkkenhåndkle Gryteklut Oppvaskkost Pepperkakedeig Pepperkakeformer Ingredienser til f.eks. rispufftopper Sjokolademouss eller annen dessert Boks med pepperkaker Juleøl eller julebrus Kakeboks Marsipangris Taperull Pakkelapper Gavepapir Pakkebånd Ansiktsmaske Enkeltpakker med skumbad Fotkrem Hjemmebrent julecd eller annen musikk Julehefter Invitasjon til juleverksted hos deg En fin julekule Juleløper Julekrus Juleservietter 1/2 kg. marsipan til å lage marsipanfigurer
kamela Skrevet 8. oktober 2007 #20 Skrevet 8. oktober 2007 (endret) Tips til barnekalender som går til begge kjønn: Små lommelykter Julehefter Notabene selger også i år små egg som skal legges i vann og som til slutt blir en dinosaur, finnes i store og små utgaver har jeg sett. Endret 10. oktober 2007 av kamela
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå