Gjest Tex Skrevet 30. september 2007 #1 Skrevet 30. september 2007 (endret) noen som har gode sausoppskrifter uten dette? edit: glemte maisennamelet...... Endret 30. september 2007 av Tex
Gjest Dallandra Darcy Skrevet 30. september 2007 #2 Skrevet 30. september 2007 Tror mamma har drevet og laget saus av melk og maisenna. Mer enn det husker jeg ikke, og hun er bortreist fram til helgen om 1,5 uke. Kan evt spørre henne da men da må du minne meg på det.
Gjest Dallandra Darcy Skrevet 30. september 2007 #3 Skrevet 30. september 2007 UTEN melk ja.. Kanskje det går an å bruke soyamelk?
Gjest Tex Skrevet 30. september 2007 #4 Skrevet 30. september 2007 sorry, jeg glemte maisennamelet.... skal tru om man kan bruke havremelk eller rismelk? maragin har jeg nemlig... kan man bruke potetmel?
Gjest Dallandra Darcy Skrevet 30. september 2007 #5 Skrevet 30. september 2007 Det skader jo ikke å prøve
onyx Skrevet 30. september 2007 #6 Skrevet 30. september 2007 Så lenge smør og egg er ok, så kan du lage bernaise, hollandaise og majonesbaserte sauser uten problemer. Hvis du liker kokosmelk kan du lage karrisauser, peanøtt/sataysauser etc. I tillegg kommer pesto og salas verde varianter, og rødvinssauser, sjysauser etc.
Gjest Tex Skrevet 30. september 2007 #7 Skrevet 30. september 2007 *hopper og danser* Har du oppskrifter...?
Gjest Reven Skrevet 30. september 2007 #8 Skrevet 30. september 2007 skal tru om man kan bruke havremelk eller rismelk? maragin har jeg nemlig... kan man bruke potetmel? Rismelk går bra, havremelg har jeg ikke prøvd. Anbefaler ikke potetmel, for det blir lett grøtete. Da er det bedre å bruke egg som tykningsmiddel. Hvis det er gluten som er problemet, skal forresten maisenna være OK.
Gjest Tex Skrevet 30. september 2007 #9 Skrevet 30. september 2007 Gluten er IKKE problemet, og jeg kan ikke spise spelt, maisenna eller noen form for hvetemel Hvordan bruker man egg som tykningsmiddel?
onyx Skrevet 30. september 2007 #10 Skrevet 30. september 2007 Hvis du går inn på aperitif.no så har de masse oppskrifter på sauser uten mel og melk. Deriblant en paprika og basilikumssaus som er veldig god, og sikkert kan erstatte tomatsaus på pizza. Maisenna er forresten IKKE et hveteprodukt, så hvis hvete er det du ikke får bruke kan du fint bruke maisenna.
Flua Skrevet 30. september 2007 #11 Skrevet 30. september 2007 Jeg bruker mye Arrowrot til å tykne sauser. Det gir også en blank saus. Bruker det i skysauser og wok, har ikke prøvd det til andre sauser, men ser ikke at det ikke skal gå an, det smaker ihvertfall ingenting.
Gjest Tex Skrevet 30. september 2007 #12 Skrevet 30. september 2007 Hvis du går inn på aperitif.no så har de masse oppskrifter på sauser uten mel og melk. Deriblant en paprika og basilikumssaus som er veldig god, og sikkert kan erstatte tomatsaus på pizza. Takk for tips! Maisenna er forresten IKKE et hveteprodukt, så hvis hvete er det du ikke får bruke kan du fint bruke maisenna. Nei jeg vet, men har har fått forbud mot alt av mais også
Gjest Tex Skrevet 30. september 2007 #13 Skrevet 30. september 2007 Hvis du går inn på aperitif.no så har de masse oppskrifter på sauser uten mel og melk. Deriblant en paprika og basilikumssaus som er veldig god, og sikkert kan erstatte tomatsaus på pizza. -eh... du har ikke mulighet til å fortelle meg hvor på den siden jeg kan finne det...?
Gjest bada Skrevet 30. september 2007 #14 Skrevet 30. september 2007 Jeg er veldig glad i en smørsaus som heter "beurre blanc", og som passer veldig godt til fiskeretter. Den kan også tilsettes urter eller andre smakstilsetninger hvis man ønsker. Jeg pleier å lage den på slump, men denne oppskriften ser også ok ut. PS Du kan sikkert erstatte hvitvinseddik med eplesidereddik.
Gjest Tex Skrevet 30. september 2007 #15 Skrevet 30. september 2007 Åå det så godt ut! Uheldigvis får jeg ikke spise løk heller, men kan jeg bruke hvitløk tror du...?
onyx Skrevet 30. september 2007 #16 Skrevet 30. september 2007 http://www.aperitif.no/index.db2?dosok=1&a...&pollisten= Jeg regner med den er grei å lage med hermetisk paprika også. Eventuelt kan også andre grønnsaker fint brukes til å lage slike purésauser. Forskjellige typer chutney kan du også lage, og eplesaus er veldig godt til lyst kjøtt.
Gjest Gjest Skrevet 30. september 2007 #18 Skrevet 30. september 2007 Vet at man kan jevne enkelte sauser med kokt, moset blomkål.
Gjest Tex Skrevet 30. september 2007 #19 Skrevet 30. september 2007 Vet at man kan jevne enkelte sauser med kokt, moset blomkål. javel?? Interessant... blomkål er godt! du har ikke tilfeldigvis oppskrift..?
Gjest bada Skrevet 30. september 2007 #20 Skrevet 30. september 2007 Jeg er veldig glad i en smørsaus som heter "beurre blanc", og som passer veldig godt til fiskeretter. Den kan også tilsettes urter eller andre smakstilsetninger hvis man ønsker. Jeg pleier å lage den på slump, men denne oppskriften ser også ok ut. PS Du kan sikkert erstatte hvitvinseddik med eplesidereddik. Åå det så godt ut! Uheldigvis får jeg ikke spise løk heller, men kan jeg bruke hvitløk tror du...? Du må nok bare glemme den oppskriften. Jeg så nå at du ikke kan spise melkeprodukter, noe som jo også innebærer smør. Margarin tror jeg nemlig ikke kan brukes her.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå