Gå til innhold

laseroperasjon av øynene

Fremhevede innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Samboeren min skal ta en laseroperasjon av øynene på mandag. Dette for å fjerne nærsyntheten.

Noen som har gjort dette her inne? Og hvordan har det vært for dere?

Jeg har lyst til å gjøre dette om noen år når synet mitt har stabilisert seg, men er litt "redd"..

:wink:

Videoannonse
Annonse
Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg har ikke gjort det selv, men min mor har nå tatt et øye, og skal ta neste om noen uker.

Ble kjempeoverrasket over resultatet. Hun merket ingenting under "operasjonen", den tok bare noen minutter, og det vistes ikke noen etterpå. Hun var ikke rød eller noen ting.

Eneste aberet var at hun må ligge med en plastglass over øye på natta, men hva er vel det..... :D

Synet ble perfekt med en gang og det vistes ikke at hun hadde tatt laser på øynene engang.

Pris: ca kr 25000,-

Husker en venn gjorde det for noen år siden, og han måtte dryppe øynene hver dag og de var røde og gjenklistrett hver morgen. Det så rett og slett helt J...... ut.

Så tidene har virkelig forandret seg.

Lykke til!!

Skrevet

Har ingen spesielle detalj-opplysninger til deg, siden jeg ikke har gjort dette selv.

Ville bare fortelle at en kamerat av meg gjorde dette for noen uker siden, og det hele var ukomplisert.

Gjorde litt vondt noen dager etterpå - ellers gikk det helt fint.

Skrevet

Jeg har heller ingen detalj-opplysninger, men min sambo gjorde dette for noen år siden. Han er veldig fornøyd og har så vidt jeg vet ikke hatt noen plager. Han var for litt siden og sjekka synet sitt igjen, og det var helt flott. Han angrer i alle fall ikke et øyeblikk. Hehe

Gjest Anonymous
Skrevet

Takk. Blir spennende å se hvordan det blir for han.

Han kunne visst gå på jobb igjen dagen etter at han tar operasjonen og greier, så jeg håper alt går som det skal:-)

Skrevet

Absolutt ingenting å være redd for. Synet blir superbra! etterpå. Slipper å tenke på de j....vla brillene som dugger ute, og linser om morran. Jeg som har operert meg med LASIK (var nærsynt før), anbefaler alle som er lei av briller/linser å gjøre det. Det er jo en helt fantastisk mulighet!!!

Gjest Anonymous
Skrevet

Ja jeg tror nok jeg kommer til å gjøre det den dagen synet mitt har stabilisert seg jeg og..På tide at det gjør det nå syns jeg! :evil:

Gjest Mzfire
Skrevet

Lurer på om det er mulig å ta hvis en i tillegg har skjeve hornhinner? Jeg er også nærsynt og synet mitt har heller ikke stabilisert seg dessverre. Lurer på om skjeve hornhinner går vekk jeg... og om jeg da er en av få som ikke kan ta en sånn operasjon...

Skrevet

Kjenner en som tok en slik operasjon på begge øynene for et par måneder siden, det var mislykket. Han måtte ta ny operasjon for noen dager siden. Vet ikke ennå om det var vellykket.

Ubehagelig, men ikke vondt, etter hva jeg har forstått...

Skrevet

Jeg tok laser for noen uker siden, og har i lykkerus kastet alle mine dagslinser, døgnlinser og månedslinser. Og brillene som jeg alltid har hatet, ligger godt pakket bort. Og jeg ser så klart at jeg nesten må lukke øynene av og til :lol:

Legen anbefalte PRK metoden, som er mere smertefull enn LASIk metoden. Men PRK er billigere, og mindre komplisert, og som lege vil han anbefale den minst kompliserte metoden. Jeg sparte jo 7 - 8 tusenlapper på det da.

Det var smerte fullt de første 4 dagene, men det går jo over. Og det var ikke så veldig vondt, men det føltes som om å stirre rett på sola....hvis du skjønner følelsen.

I det lange løp lønner dette nok seg !

Lykke til med operasjonen.

Gjest Anonymous
Skrevet

Mzfire: Jo det er mulig å operere øynene selv om du har skjeve hornhinner. men det kan være vanskeliger å korrigere synet 100%.

Selv opererte jeg øynene for 4 - 5 år siden og reoperete de for noen uker siden (ble ikke 100% korrigert første gang). Nå sist opererte jeg med den "nye" metoden, det er vel kanskje den dere kaller LASIK? Man kan gå på jobb dagen etter, men jeg tok en litt roligere hjemmekontordag - synes det var greit.

Ett tips til han som skal ta operasjonene på mandag: Ta smertestillende FØR det blir vondt!! Når bedøvelsen og valiumen slutter å virke blir det et helvete - men det går over på noen timer. Legen sa til meg at enkelte kunne se på TV samme kveld, mens andre fikk store smerter. Jeg trodde øynene mine var i ferd med å etse bort..... :(

Selve operasjonene er ganske fort gjort og helt grei, men du er selvfølgelig ikke noe særlig høy i hatten der du ligger når de teiper opp øynene dine, tegner litt på øyeeple osv. Huffa meg!

Lykke til!

Skrevet

LASIK er den greieste metoden - smertefri og treffsikker. Det er ikke imidlertid ikke alle som kan ta LASIK. De som har tynne hornhinner og/eller er svært nærsynte kan ikke ta LASIK.

Jeg vurderer å operere øynene, men må ta PRK eller ICL. PRK er en lasermetode som medfører mer smerte enn LASIK, samt 2 ukers sykemelding. Det er heller ikke sikkert at synet blir bra nok etterpå. Da kan man jo forsøke en runde til, men da blir det nye smerter, ny sykemelding, og kanskje du ender opp opp med -1 likevel. Jeg tror at det er særlig dem som har nokså dårlig syn (verre enn -6) som har mest usikker prognose.

Fordi PRK innebærer smerter, sykemelding og usikkert utfall, anser jeg ICL som mest nærliggende for meg. ICL innebærer at man setter en kontaktlinse inn i øyet. Operasjonen er reversibel og treffsikker, men dyrere enn laser (40.000,-). Det er også en viss risiko for at man utvikler grå stær, og metoden er relativt ny.

Gjest Anonymous
Skrevet

I dag tok samboeren laseroperasjonen. Alt gikk fint.

Han så ikke klart når han kom hjem, men synet begynner å bli klarere nå.

Så skal han sove med plast"lokk" over øynene i 5 dager pluss ta øyedråper. Det er alt:-)

Han er hittil veldig fornøyd ihvertfall :D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...