Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg hadde en liten diskusjon med en god veninne i går angående sikre perioder.. :-?

Jeg mente at man var ganske sikker på ikke å bli gravid rett før og etter mensen.

Hun mente at det var stor sjanse for å bli gravid da også.

Hva er det egentlig som er rett?

Jeg vet det ikke finnes noen garantier, og heller ingen dønn sikre perioder, men når det er mest sikkert å ha ubeskytta sex egentlig?? :roll:

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Jeg mente at man var ganske sikker på ikke å bli gravid rett før og etter mensen.

Jeg troor dette er mest riktig, men mankan jo selfølgelig, som du sier, bli gravid uansett...

Det sikreste er kanskje å ha sex de første dagene i syklusen, men så er det ikke så mange som er begeistret for det da...

Gjest Anonymous
Skrevet

Alle kvinner er jo forskjellige og har eggløsning forskjellig. Noen litt tidligere enn andre, men i hovedsak har man eggløsning ca 14 dager etter mens.

Tiden rett etter mens er vel den aller sikreste tiden men en bør jo kjenne sin egen kropp for å vite når man er sikker eller usikker.

Et egg lever bar 12-24 timer og spermien kan overleve inni kvinnen og befrukte et egg i løpet av 3 dager (kanskje opp til 5 dager).

For å unngå graviditet må et par avholde seg fra samleie i 3 dager før eggløsningog 1 dag etter.

Men dette avhenger av at du vet eksakt eggløsningsdag.

Du kan også kjøpe en eggløsningstest for å se når du har eggløsning.

:D

Gjest Anonymous
Skrevet

Du har en sju-dagers periode som er veldig usikker. 3 dager før egg-løsning, 4 dager etter. Finn ut når du har eggløsning!

Medisinstudent.

Gjest Zalomine
Skrevet

Men det kan jo være en fordel å satse på kondom/p-piller/etc da... Med mindre man er i et stabilt forhold der en baby ikke er en krise, selv om det ikke er planlagt så er den svært velkommen, ja nesten ønsket. Det finnes "skire perioder", som jeg heller vil kalle "mindre usikre perioder", men du kan jo bli gravid likevel.... eneste måten det kan anses som sikkert er dersom du vet helt sikkert når du har EL, hver måned. Unngå da sex i dagene før og etter, så er du ganske trygg.....

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg pleier å kjenne når jeg har eggløsning, så jeg føler meg ganske sikker på når eggløsningen er, og samboeren kommer aldri i meg unntatt rett før og etter mensen, men nå begynner jeg jo å lure litt da, siden ikke mensen kommer.. :oops:

Skrevet

angeleyes; hvordan kjennes el ut? Jeg hadde noen murringer igår som jeg tenkte kanskje var el, men vet ikke helt...

Gjest Anonymous
Skrevet

Hos meg blir det enslags mensmurring, det kan og stikke litt, også blir jeg veldig oppblåst/hard/stiv i nedre del av magen. Litt vanskelig å forklare, men om du har mensmurringer kan det jo tenkes at det er eggløsning.

Jeg får disse smertene hve eneste måned ca 2 uker før jeg skal ha mensen, så jeg er temmelig sikker på at det er eggløsningen.

Gjest Zalomine
Skrevet

Begynte å tenke og skulle til å si "jeg kjenner ikke noe som helst til EL jeg", helt til jeg kom på at jeg har jo ikke EL. Spiser jo p-piller... Jaja, det er meg i et nøtteskall, tenker ikke på slikt :)

Gjest Zalomine
Skrevet

På den annen side, en ting jeg av og til har omtrent to uker før mens, det er en "pms"-periode. Dvs, litt oppblomstring av kviser, overreagerer lett (på mamma i alle fall, ikke så mye på sambo) og av og til oppblåst magen min også. Men, EL har jeg jo ikke, så disse smertene som dere kjenner, de har jeg i alle fall ikke...

Jaja, en gang blir det vel min tur også :)

Gjest Anonymous
Skrevet

Et godt tegn for at jeg får mensen er at jeg er skikkelig sint og irritabel som et lemen dagen før den kommer. :evil: Kan vel kalle det PMS? :ler:

Men ja det blir nok din tur en gang og :wink:

Skrevet

Medisinstudent skrev

Du har en sju-dagers periode som er veldig usikker. 3 dager før egg-løsning, 4 dager etter. Finn ut når du har eggløsning!

Medisinstudent.

Egget "lever" bare i ca 24 timer, så du kan ikke bli gravid opptil 4 dager etter eggløsning. Sperm lever opptil 5 dager (som regel mindre).

Så dersom du VET når du har eggløsning så ligg unna ubeskyttet sex 5 dager før og 1 dag etter eggløsning.

Hilsen

Eføya

Gjest Anonymous
Skrevet
Medisinstudent skrev

Egget "lever" bare i ca 24 timer, så du kan ikke bli gravid opptil 4 dager etter eggløsning. Sperm lever opptil 5 dager (som regel mindre).

Så dersom du VET når du har eggløsning så ligg unna ubeskyttet sex 5 dager før og 1 dag etter eggløsning.

Hilsen

Eføya

Takk Eføya!

Har tenkt å svare lenge men gidder ikke irritere meg over nesevise gjester.

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg gikk siste året på sykepleien. Brukte sikker periode som prevensjon en dag. Legg merke til det: kun en dag!! Min sikre periode blir 3 år til høsten *ler*. Jeg tror ikke det er noe som heter sikre perioder lenger hehehe. At jeg var nesten ferdigutdannet sykepleier..... Vel det var jo litt flaut. Gjett om jeg fikk høre det:-)

Skrevet

"Mens det normalt hos kvinner utvikles ett egg i hver menstruasjonssyklus og hennes lager blir tommere, vil det hos menn foregå en kontinuerlig nydanning av sædceller gjennom hele livet fra puberteten av. En eggcelle er befruktningsdyktig i ca. 24 timer etter eggløsning.

Hyppige samleier eller orgasme kan også gjøre at det modnes egg utenfor den tradisjonelle løsningen pr måned, du kan derfor bli gravid både sent og tidlig i syklusen, så stol aldri på sikre perioder om det er viktig for deg å ikke bli gravid.

Dersom du får hormonstimulerende medisiner vil disse også ofte gjøre at det modnes flere egg i en syklus enn normalt."

Dette fant jeg på http://www.barnimagen.com/show.asp?xSideId=3681

Gjest Anonymous
Skrevet

Det var intressant det du kom med der Lillen. Visste ikke at sex og orgasmer ville påvirke eggløsningen.. :roll:

Gjest Zalomine
Skrevet

Fra "faglig hold" påstås det at dette er en myte. Vet ikke, det er på en måte "barnelærdom", at dette er naturens måte å hjelpe oss til å bli gravide på en måte, men jeg har lest et par steder at dette ikke kan skje, så det vet jeg faktisk ikke...

Huff, ble det der en svært rotete setning? Tilgi meg, jeg er trøtt enda. :Gjesp:

Skrevet

Synes selv at teorien er litt rar (men interessant; derfor skrev jeg den ned...), for vi får da ikke oftere menstruasjoner likevel, gjør vi? Og har flere en ett egg løsnet iløpet av en syklus, burde vi jo blø mere også!?

Håper likevel at teorien kan stemme...for alle som ønsker å bli gravid!

JA til flere egg! :D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...