Gå til innhold

Funksjonsleker

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg går 2 året på vgs, på barn og ungdom, og hver torsdag har vi noe som vi kaller for blokkdag(dvs at vi har samme faget 8 timer), og da bruker vi noen av disse blokkdagene til å ha gym med en barnehage.

Klassen er delt i to, slik at den ene gruppen har de eldste barna, og den andre gruppen har de minste barna, det er der jeg er, med de minste.

Jeg vet det er funksjonsleker som er i denne alderen, men klarer ikke å finne noen bra leker som vi kan bruke i gymmen.

Til nå har vi hatt mest lek med ball, kaste, holde, løpe/gå/krype etter ballen osv.. Vi har også brukt turnmatter og en tunnell til å krype igjennom..men vi kan jo ikke ha dette her hver eneste gang. Har dere noen tips til hva vi kan gjøre?

Vi bruker også sangleker, helt i begynnlsen og i slutten. Da synger vi epler og pærer, hjulene på bussen, bæ bæ lille lam, bjørnen sover etc..

Tusen takk på forhånd :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Barn i den alderen liker gjentagelse og trives med at det "samme" skjer hver gang. Så det er helt ok å ha mye likt.

Ellers er musikk/dans alltid gøy. mange barn liker reagge, siden det er tydelige rytmer.

tingeling

Skrevet
Barn i den alderen liker gjentagelse og trives med at det "samme" skjer hver gang. Så det er helt ok å ha mye likt.

Ellers er musikk/dans alltid gøy. mange barn liker reagge, siden det er tydelige rytmer.

tingeling

Jeg vet at de liker gjentakelser og slikt, men vi kan ikke ha den samme leken konstant..?

Vet dere om noen sanger, hvor en bruker kroppen?

Jeg om hode, skulder, kne og tå, boogie ting sangen.. ?? :)

Skrevet

ikke planlegg noe men la barna ha fri lek, se så hva de gjør og lær av det.

ofte er det vi voksne som setter normen for hva de små liker og gjøre, dette ofte uten og ha observert de i fri lek.

legg leker utover, sett på lit musikk og se hva som skjer, går det dårlig så har du "det gammle gode" i bakhånd.

lykke til

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...