Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Litt usikker på om innlegget passer her,men prøver.

Jeg har en 30% stilling på en ungdomsinstitusjon i tillegg til studiene. Jeg har fast turnus. Nå har det skjedd flere ganger at sjefen har ringt og sagt at fordi ungdommen er bortreist,så må jeg ta fri og jeg får ikke betalt, i følge dem fordi jeg får beskjed i så god tid i forveien. Men har jeg ikke rett på betalt når jeg har fast 30 %stilling med fast turus i kontrakten min? Det står ingenting om det her i kontrakten min slik at jeg kunne vært forberedt på det.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, dette hørtes så absolutt ikke riktig ut!

Du er ansatt på 30%stilling så om personen ikke er der, så er ikke dette ditt problem. DU skal da ha betalt-hvertfall når dette ikke står i din kontrakt.

Jeg jobber også i en institusjon (helger)hvor han ene reiser hjem en helg i mnd, og dette skjer jo innimellom den helga jeg jobber. Men jeg må møte opp fordet, og får betalt, selv om han ikke er der. Dett er er i kommunen da.

Gjest Blondie65
Skrevet

Helt enig med Happyhappy. Det skal ikke være ditt problem at de ikke har arbeid til deg.

Enten får de betale deg for at du blir hjemme, evt. får de lage en ordning med bytte av vakter i slike anledninger. De har også anledning til å sette deg til annet lignende arbeid.

Arbeidsmiljøloven sier dette om arbeidsavtalens innhold:

§ 14-6. Minimumskrav til innholdet i den skriftlige avtalen

(1) Arbeidsavtalen skal inneholde opplysninger om forhold av vesentlig betydning i arbeidsforholdet, herunder:

a) partenes identitet,

b) arbeidsplassen. Dersom det ikke eksisterer noen fast arbeidsplass eller hovedarbeidsplass skal arbeidsavtalen gi opplysning om at arbeidstakeren arbeider på forskjellige steder, og oppgi forretningsadressen eller eventuelt hjemstedet til arbeidsgiver,

c) en beskrivelse av arbeidet eller arbeidstakerens tittel, stilling eller arbeidskategori,

d) tidspunktet for arbeidsforholdets begynnelse,

e) forventet varighet dersom arbeidsforholdet er midlertidig,

f) eventuelle prøvetidsbestemmelser, jf. § 15-3 sjuende ledd og § 15-6,

g) arbeidstakerens rett til ferie og feriepenger og reglene for fastsettelse av ferietidspunktet,

h) arbeidstakerens og arbeidsgiverens oppsigelsesfrister,

i) den gjeldende eller avtalte lønn ved arbeidsforholdets begynnelse, eventuelle tillegg og andre godtgjøringer som ikke inngår i lønnen, for eksempel pensjonsinnbetalinger og kost- eller nattgodtgjørelse, utbetalingsmåte og tidspunkt for lønnsutbetaling,

j) lengde og plassering av den avtalte daglige og ukentlige arbeidstid,

k) lengde av pauser,

l) avtale om særlig arbeidstidsordning, jf. § 10-2 andre, tredje og fjerde ledd,

m) opplysninger om eventuelle tariffavtaler som regulerer arbeidsforholdet. Dersom avtale er inngått av parter utenfor virksomheten skal arbeidsavtalen inneholde opplysninger om hvem tariffpartene er.

(2) Informasjon nevnt i første ledd bokstavene g til k kan gis ved å henvise til lover, forskrifter eller tariffavtaler som regulerer disse forholdene.

Hva er vitsen med å oppgi 30 % stilling hvis den blir 20 % enkelte måneder?

Videre i paragraf 10.1 står det:

§ 10-1. Definisjoner

(1) Med arbeidstid menes den tid arbeidstaker står til disposisjon for arbeidsgiver.

(2) Med arbeidsfri menes den tid arbeidstaker ikke står til disposisjon for arbeidsgiver.

Du er disponibel for arbeidsgiver - altså skal du ha betalt.

Det skal også lages en arbeidsplan som viser hva du skal arbeide hver uke (se paragraf 10.3). Dette er for at du skal kunne planlegge den tiden du er på jobb og din fritid.

Her finner du resten av arbeidsmiljøloven.

Skrevet

De kaller det ferie da. Spurte om jeg kunne jobbe en annen dag i uka,men det vet de at jeg ikke kan fordi jeg studerer. Så når jeg sa det så sa de "Da tar du ferie da?" :kjefte:

Skrevet

Kan de tvinge deg til å ta ut ferie?? Går det evt av feriedagene dine?? (Eller har man ikke krav på det når det bare er 30% stilling :klø: )

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...