Gå til innhold

Sparken pga for høyt sykefravær

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det lov å sparke en som er fast ansatt pga at vedkommende har veldig høyt sykefravær?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja - om vedkommede har vært sykemeldt i over ett år, eller om h*n har fravær som ikke det er levert egenmelding/sykemelding for, eller om h*n har brukt opp egenmeldingsdagene sine og ikke leverer sykemelding for ytterligere fravær, så kan h*n sies opp.

Skrevet

Ok.. Men det er altså ikke lov hvis man har levert sykemeldig hver gang og ikke hvert sykemeldt mer enn 2 uker i strekk?

Skrevet

Har du fått noen muntlig eller skriftlig advarsel for for høyt fravær?

Skrevet

Det er ikke meg dette gjelder, så det vet jeg ikke.

Skrevet

Du kan ikke automatisk si opp noen selv om de har vært langtidssykemeldt i ett år. Viss du har erklæring fra lege om at du kommer til å bli bedre/frisk og at det er god mulighet for at du kommer tilbake i jobb igjen, så kan du ikke sies opp.

Slik du forklarer det, virker det ikke som saklig grunnlag for oppsigelse. Jeg ville ha tatt kontakt med tillitsvalgt eller fagforengingen min for å få vite mer.

Skrevet
Ja - om vedkommede har vært sykemeldt i over ett år

For noe sprøyt.

Skrevet

Dette står i aml:

§ 15-8. Oppsigelsesvern ved sykdom

(1) Arbeidstaker som helt eller delvis er borte fra arbeidet på grunn av ulykke eller sykdom kan ikke av denne grunn sies opp de første 12 månedene etter at arbeidsuførheten inntrådte.

(2) Oppsigelse som finner sted innenfor det tidsrom arbeidstaker er vernet mot oppsigelse etter denne paragraf, skal anses å ha sin grunn i sykefraværet dersom ikke noe annet gjøres overveiende sannsynlig.

(3) Arbeidstaker som påberoper seg oppsigelsesvern etter denne paragraf, må ved legeattest eller på annen måte innen rimelig tid gi varsel om grunnen til fraværet. Om arbeidsgiver krever det, må det samlede sykefravær godtgjøres ved legeattest.

Gjest Blondie65
Skrevet

Arbeidsgiver kan si opp en person med grunn i sykefraværet dersom det er åpenbart at vedkommende ikke passer i jobben (blir syk av den). Men det hviler en stor grad av ansvar på arbeidsgiver når det gjelder tilrettelegging, prosedyrer som skal følges, etc. før dette kan skje lovlig.

Dvs. at dersom du ikke greier å skjøtte jobben din pga sykdom er arbeidsplassen forpliktet til å gå i dialog med deg for å sørge for at arbeidsoppgavene blir tilpasset. Men hvis du f.eks. jobber i et ullstrikkeri og blir sykemeldt fordi du er allergisk mot ull så er det faktisk ikke så mye arbeidsgiver kan gjøre. Selvsagt kan det - hvis mulig - finnes arbeid der du ikke tar i ullen. Og det skal forsøkes. Men det er ikke noen plikt at arbeidsgiver oppretter en slik stilling for deg hvis de ikke har dette behovet fra før.

Hvis du er syk av grunner som ikke har med jobben å gjøre så kan ikke arbeidsgiver si deg opp med begrunnelse i ditt fravær. Brekker du et bein og får komplikasjoner rundt dette som tar tid så skal arbeidsgiver hjelpe deg med annet arbeid hvis mulig. Tar det mange år kan de fortsatt si deg opp, men en slik oppsigelse skal ikke komme overraskende på arbeidstaker da det SKAL være dialog om situasjonen hele veien.

Hvis du blir sagt opp "fordi du er mye syk" mens de egentlig mener du har gjort en dårlig jobb vil de raskt av advokat/tillitsvalgt få en beskjed om å begrunne og bevise udugeligheten til den oppsagte.

Skrevet
For noe sprøyt.

Imponerende argumentasjon, jeg bøyer meg i støvet :ler:

Gjest Gjest_Trådstarteren_*
Skrevet
Arbeidsgiver kan si opp en person med grunn i sykefraværet dersom det er åpenbart at vedkommende ikke passer i jobben (blir syk av den). Men det hviler en stor grad av ansvar på arbeidsgiver når det gjelder tilrettelegging, prosedyrer som skal følges, etc. før dette kan skje lovlig.

Dvs. at dersom du ikke greier å skjøtte jobben din pga sykdom er arbeidsplassen forpliktet til å gå i dialog med deg for å sørge for at arbeidsoppgavene blir tilpasset. Men hvis du f.eks. jobber i et ullstrikkeri og blir sykemeldt fordi du er allergisk mot ull så er det faktisk ikke så mye arbeidsgiver kan gjøre. Selvsagt kan det - hvis mulig - finnes arbeid der du ikke tar i ullen. Og det skal forsøkes. Men det er ikke noen plikt at arbeidsgiver oppretter en slik stilling for deg hvis de ikke har dette behovet fra før.

Hvis du er syk av grunner som ikke har med jobben å gjøre så kan ikke arbeidsgiver si deg opp med begrunnelse i ditt fravær. Brekker du et bein og får komplikasjoner rundt dette som tar tid så skal arbeidsgiver hjelpe deg med annet arbeid hvis mulig. Tar det mange år kan de fortsatt si deg opp, men en slik oppsigelse skal ikke komme overraskende på arbeidstaker da det SKAL være dialog om situasjonen hele veien.

Hvis du blir sagt opp "fordi du er mye syk" mens de egentlig mener du har gjort en dårlig jobb vil de raskt av advokat/tillitsvalgt få en beskjed om å begrunne og bevise udugeligheten til den oppsagte.

Han jeg snakker om jobber i barnehage, sykefraværet kommer av at han ofte blir smittet der. Av influensa, omgangsske osv..

Gjest Blondie65
Skrevet
Han jeg snakker om jobber i barnehage, sykefraværet kommer av at han ofte blir smittet der. Av influensa, omgangsske osv..

Men det er vel han ikke alene om? Høres tvilsomt ut at han kan sparkes på grunnlag av det. Dessuten blir han jo "immun" etter en stund.

Skrevet
For noe sprøyt.

Jaha, hva mener du med det? Du kan jo være uenig, men loven er jo uansett slik...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...