Gjest lillebøll Skrevet 29. september 2007 #1 Skrevet 29. september 2007 Kattesanden lukter kattetiss, og bæsj (men ikke så mye), hele tiden. Vi må bytte den daglig selv om vi plukker ut klumpene. Vi bruker slik sand som klumper seg og som er dyr nok til å skulle virke. Har passet en annen katt som brukte lik sand, da luktet det ikke noe. Men vår katte sand STINKER! Hva gjør vi galt?
Gummiloppa Skrevet 29. september 2007 #2 Skrevet 29. september 2007 (endret) Kattesanden lukter kattetiss, og bæsj (men ikke så mye), hele tiden. Vi må bytte den daglig selv om vi plukker ut klumpene. Vi bruker slik sand som klumper seg og som er dyr nok til å skulle virke. Har passet en annen katt som brukte lik sand, da luktet det ikke noe. Men vår katte sand STINKER! Hva gjør vi galt? Er katten kastrert? Og hva slags kjønn er det? Vet at urinen til ukastrerte hannkatter ofte stinker, og da har det ikke noe med sanden å gjøre Endret 29. september 2007 av Tillepike
NovaFlare Skrevet 29. september 2007 #3 Skrevet 29. september 2007 Jeg anbefaler dere å bruke EverClean fra dyrebutikk, den er dyr men er en velsignelse og varer lenge! Like bra er faktisk Pussi Compact Ultra fra EuroCash i Sverige, og den er halve prisen :-)) Prøv, du vil ikke angre! Men kastrer katten om den ikke er det, da vil du merke forskjellen ;-)
Gjest lillebøll Skrevet 29. september 2007 #4 Skrevet 29. september 2007 Det er en liten jentepus på 16 uker. Sist brukte vi Imperial kattungesand.
NovaFlare Skrevet 29. september 2007 #6 Skrevet 29. september 2007 (endret) Det er en liten jentepus på 16 uker. Sist brukte vi Imperial kattungesand. Ok. Ja, hun kan likevel kastreres om dere ønsker det, da mange dyrleger tidligkastrerer fra 12 ukers alder, men det er selvsagt ikke nødvendig når det er en jentepus. Hun skal jo ikke være ute før hun er kastrert og er over 6 mnd likevel, så du slipper jo kattunger da :-) Og lukten kommer kun fra ukastrerte hankatter. MEN dersom det lukter såå vondt og kun er 16 uker gammel, så er det unormalt at urinen skal stinke. Jeg ville tatt henne med til dyrlegen og evt. tatt en urintest og sjekket for urinveisinfeksjon. Ellers koster det jo bare vanlig takst å ringe dyrlegen, for å kanskje få et beroligende svar :-) Endret 29. september 2007 av NovaFlare
NovaFlare Skrevet 29. september 2007 #7 Skrevet 29. september 2007 Forresten, hvis avføringen stinker, kan det være foret... Bruker du butikkmat, så kutt det ut. Kjøp heller fra dyreforretning. Prisen ser dyr ut der og da, men det koster mindre i lengden, siden pusejenta deres blir raskere mett, og dessuten er det mindre "fyllstoffer" slik at det både blir mindre mengde avføring, og lukter mindre :-)
Gjest lillebøll Skrevet 29. september 2007 #8 Skrevet 29. september 2007 Hun vil bare spise butikkmat. Er veldig kresen den frøkna der.
Gjest Eir Skrevet 29. september 2007 #9 Skrevet 29. september 2007 Hun vil bare spise butikkmat. Er veldig kresen den frøkna der. Da er det nok derfor. Så enten må du bare leve med at det stinker, eller ta kampen det er for å venne henne over på nytt for. Men det er lettere nå enn når hun blir eldre.
mamut75 Skrevet 29. september 2007 #10 Skrevet 29. september 2007 Bruker dere kattedo som er "innestengt" i den forstand at det på en måte likner noe på et slags bur ?
Gjest Gjest Skrevet 29. september 2007 #11 Skrevet 29. september 2007 Jeg ser flere grunner her til at dere sier at det lukter... For det første, er ikke Imperial en særlig god sand. Har selv prøvd den til mine fire katter, og min erfaring er at den må skiftes ut ofte fordi den lukter. Et annet punkt er at katten spiser butikkfor, derfor lukter avføringen spesielt ille. Alle katter kan, med litt tålmodighet fra eiers side, venne seg til et annet for. Ville da prøvd å bytte til et kvalitetsfor fra dyrebutikk, f.eks Royal Canin eller Hill's. Og som sistemann sier her, kan det være lurt å ha en kattedo med tak og filter, slik at lukten skjermes. Kattedoen bør renses minst en gang daglig, og bruker dere sand som f.eks Everclean eller Cat Exclusive, skal sanden kunne vare i minst 3-4 uker på en katt. Katteperler er også greit å bruke- den tar iallefall bort tisselukta etter min fertile hannkatt- der kan jeg anbefale Litterpearls eller Karlie-perler. Når det gjelder katteperler kan jeg heller ikke anbefale Imperial, da jeg ikke synes denne holder mål mot de andre to typene jeg nevnte. Håper du fikk noen gode råd og tips her, og at dette kan være til hjelp for deg. Jeg har fire katter hjemme, og det lukter minimalt katt her hos oss, selv om vi har 3 kattedoer- et i hver etasje.
NovaFlare Skrevet 29. september 2007 #12 Skrevet 29. september 2007 Og jeg har tre innekatter og to doer, og er helt enig med innlegget over. Jeg forer med Hill's light til de store og Royal Canin til kattungen :-)
Gjest lillebøll Skrevet 30. september 2007 #13 Skrevet 30. september 2007 Vi skal prøve ut noen av rådene her så ser vi hva som hjelper. Takk for svar
Gjest Gjest Skrevet 4. oktober 2007 #14 Skrevet 4. oktober 2007 Det kan også være at det er selve boksen som er et problem. Har du prøvd a vaske selve boksen godt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå