Gå til innhold

Konsekvenser av lite mat

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_lurer_*
Skrevet

Hei jeg er ei jente i første halvdel av 20-årene som lurer på litt rundt kosthold og trening.

Jeg vil ta av et par kilo (5-6) fordi jeg føler meg feit. På BMI-score har jeg 20 nå, så jeg er jo ikke tykk, men føler meg veldig sånn hele tiden og har veldig problemer med den følelsen. Liker ikke kroppen min i det hele tatt.

Problemet er det at jeg faktisk spiser nesten ingenting. Spiser ikke lite fordi jeg tror det hjelper med slanking, for jeg vet at da skal man helst spise 5-6 måltider om dagen, men jeg har bare ikke matlyst! Jeg liker ingenting og kan gå flere dager uten å spise nesten.

Hva gjør dette med kroppen? Er ikke ute etter å få høre at jeg har spiseproblemer eller sånt, bare lurer på hva de negative konsekvensene av ingen eller lite mat gjør med kroppen. Kanskje det kan motivere meg til å få spist litt mer.

Lurer også på om det er bedre å få i seg litt mer mat men kanskje usunt, enn å ikke få i seg noe...? Det meste av det jeg liker er usunt, men klarer ihvertfall ikke å spise om det er ting jeg ikke liker! Da holder jeg meg heller unna mat. Så noen som kan hjelpe med tips både til å få opp matlysten og til åssen jeg kan ta av kilo samt gi litt informasjon rundt hva som egentlig skjer med kroppen?

Videoannonse
Annonse
Gjest lillebøll
Skrevet

Jeg hadde en ganske lik tråd en tid til bake skal se om jeg finner den.

Spiser du ikke får du lavere forbrenning. Altså problemer med å gå ned i vekt.

Men når du har en BMI på 20 tror jeg du er "for" tynn til å slanke deg med å kutte ned på spisingen uansett. Du må nok trene for å få fastere kropp. Du er på den nedre skalaen for normalvektige.

Skrevet

Med såpass lav BMI og et lite inntak av mat fra før tror jeg heller veien å gå er styrketrening for å bygge muskler og forme kroppen.Styrketrening gjør en utrolig forskjell for fasongen, men da må det også mat til.

Skrevet

TS: Hvor aktiv er du ? Er du lite aktiv, følger apetitten etter, som regel. Føler du deg slapp og giddeløs, og har lett for å fryse, er forbrenningen din sannsynligvis elendig.

Er ikke sikker på hvor jeg ville begynt, mat eller aktivitet, men jeg vil tro, hvis du går inn for å bli mer aktiv, vil matlysten komme etterhvert. Ikke gå i den fella at du undertrykker sulten du da føler, for å gå ned i vekt, det vil aldri fungere.

Spis !!

Skrevet
Problemet er det at jeg faktisk spiser nesten ingenting. Spiser ikke lite fordi jeg tror det hjelper med slanking, for jeg vet at da skal man helst spise 5-6 måltider om dagen, men jeg har bare ikke matlyst! Jeg liker ingenting og kan gå flere dager uten å spise nesten.

Hva gjør dette med kroppen? Er ikke ute etter å få høre at jeg har spiseproblemer eller sånt, bare lurer på hva de negative konsekvensene av ingen eller lite mat gjør med kroppen. Kanskje det kan motivere meg til å få spist litt mer.

Lurer også på om det er bedre å få i seg litt mer mat men kanskje usunt, enn å ikke få i seg noe...? Det meste av det jeg liker er usunt, men klarer ihvertfall ikke å spise om det er ting jeg ikke liker! Da holder jeg meg heller unna mat.

Det høres for å være helt ærlig ut som om du bare vil høre at det egentlig er greit å spise usunn mat "for hvis ikke holder du deg bare unna mat". Da har du jo igrunn bestemt deg allerede. Men du spør jo om tips og konsekvenser, så jeg kan jo gi dem til deg likevel.

Liker du nesten ingenting eller tror du bare at du ikke liker noenting? Jeg prøver å plassere deg mellom kresen og vanskelig, nemlig. Jeg har servert sunn mat til relativt sære mennesker matmessig og stort sett alltid fått positive tilbakemeldinger og beskjed om at "det var ikke sånn mat de mente"..

Å la være å spise voldtar kroppen din. Hjernen din fungerer dårligere. Musklene dine blir brutt ned. Forbrenningen din synker. Du får dårligere blodsirkulasjon. Du utsetter deg for risikoen for diverse mangelsykdommer. Og sånn kunne jeg holdt på en stund.

Du trenger ikke spise 5-6 måltider om dagen for å slanke deg. Det viktigste er summen av kalorier over hele dagen. Som et lite tips har jeg opplevd selv at å spise frukt og drikke juice kan hjelpe på matlysten. Kanskje du kan lage deg noen gode frukt- og grønnsakssmoothier? Kanskje du kan supplere med litt måltidsshaker hvis ikke matlysten er god for noe å spise? Mulighetene er mange.

Skrevet

Hei :hallo:

I sommer spiste jeg alt for lite mat (begynnelsen på spiseforstyrrelse). Plagene jeg fikk var:

- tap av muskler

- slapp, ble fort skjelven, orket mindre.

- mistet mye av følelsene. Merket at jeg sjelden følte glede som jeg gjorde før, jeg bare 'var' - innholdet i dagene betydde lite

- sliten, lite overskudd til å være sosial

- sov dårlig om natten. Våknet ofte, klarte sjelden å sove mange timer sammenhengende

- fikk angst (jeg som aldri har vært engstelig på noen måte, kunne bli redd av å miste synet av kjæresten i en folkemasse)

- Lavt blodtrykk, lav puls. Svimmel.

Jeg tror det er bedre å spise usundt enn å ikke spise i det hele tatt.

Jobber hver dag med å få i meg nok mat, for det livet jeg hadde i sommer var ikke hyggelig. Jeg klarer ikke å spise usundt, men ved hjelp av internett kan man finne oppskifter på mye godt - og sundt !

Lykke til !! :klem:

Skrevet

Jeg synes TS skulle prate om dette med legen sin.

Skrevet

heisann

det virker som at folk flest har litt lite kunnskap om følgene av for lite mat. Lavere forbrenning, ja - men så innmari mye mer.

Nå er det veldig forskjellig hva folk anser som for lite mat. Jeg hører stadig at jeg spiser for lite, mens jeg selv mener jeg spiser mye.

Uansett, jeg hadde anoreksi i mange år (ikke nå lenger, bare i hodet litt).

Konsekvensene av å spise svært lite, (har man anoreksi blir jo det minimalt, kanskje ikke sammenlignbart - jeg vet jo ikke hva du spiser.) er mange

for det første blir du dehydrert. Drikk mye vann! Blir du alvorlig dehydrert skrumper rett og slett hjernen din inn, fordi den er omtrent svamp. Nå skal det gå langt før det skjer, men det skjer altså. Mye av vannet man får i seg er gjennom mat.

Forbrenning - alle sier man får lavere forbrenning, men vet folk egentlig hva det vil si? Kroppen setter inn sparebluss når den ikke får nok mat. Det kan fungere i "små mengder", f.eks man driver å venner seg av med å spise for mye. Men om det går over for lang tid, og du plutselig må begynne å spise mer (slik som hvis man blir frisk av spiseforst.), så kommer man til å legge på seg mye, og det fort. Så du bør prøve å gradvis spise mer, ikke plutselig doble matinntaket. Det kan ta mange år før forbrenningen stabiliserer seg.

Du kan miste sultfølelsen, noe som gjør det vanskelig å lære seg til å spise regelmessig, og man kan glemme å spise. Jeg må gå etter klokka, hvis ikke glemmer jeg det :P

Det er ikke sikkert den kommer tilbake heller.

Det kan bli problemer i kroppen din, jeg vet ikke helt hva (legen som sa til meg), men slik at den får "sjokk" hvis du spiser mye. F.eks får jeg hjertebank og skjelvinger hver gang jeg spiser mye, fordi kroppen får et ernæringssjokk. Litt sært.

Hjerteproblemer. Pulsen blir svak om du får for lite mat, og man kan etterhvert rett og slett dø av hjertestans. Da må du ha komt langt på sf, men det er noe som kan skje.

Jeg kunne fortsatt i det uendelige, men det er vel ikke vits i.

For å få opp matlysten... Hmm...prøv å lag god mat du har lyst på, du blir da vel fristet av en god baguette med ost, skinke og masse salat? Eller hamburger? Prøv å bruk mer tid på å lage mat skikkelig og god, så ser du etterhvert at den kommer. Kanskje i hvertfall.

For å ta av foreslår jeg at du trener, og at du f.eks legger godtespisinga til kun helgene, så går det sikkert bra =) Sakte, men sikkert.

lykke til!

Skrevet
TS: Hvor aktiv er du ? Er du lite aktiv, følger apetitten etter, som regel. Føler du deg slapp og giddeløs, og har lett for å fryse, er forbrenningen din sannsynligvis elendig.

Jeg vet ikke hva som er normal aktivitet, men jeg trener 3 ganger i uken og går/sykler overalt hvor jeg skal av skole eller byen eller hva som helst. Kanskje middels aktiv?

Det høres for å være helt ærlig ut som om du bare vil høre at det egentlig er greit å spise usunn mat "for hvis ikke holder du deg bare unna mat". Da har du jo igrunn bestemt deg allerede.

Liker du nesten ingenting eller tror du bare at du ikke liker noenting? Jeg prøver å plassere deg mellom kresen og vanskelig, nemlig.

Kanskje du kan lage deg noen gode frukt- og grønnsakssmoothier? Kanskje du kan supplere med litt måltidsshaker hvis ikke matlysten er god for noe å spise?

Prøver på ingen måte å ''få lov'' til å spise usunn mat, men tenkte for å prøve å få matinntaket opp helt i begynnelsen er det vel bedre å spise noe enn å ikke klare å komme oppover? Dette er bare snakk om i startfasen for å få matinntaket opp. Drakk brus hver dag før, men nå har jeg klart å gå over til å bare drikke vann. Jeg prøver jo selvfølgelig å få både sunnere kosthold og større matinntak, og et sted må man vel begynne?

Liker veldig lite, ikke noe jeg bare tror. Jeg prøver å spise mye forskjellig men ender som regel opp med brekninger. Det er ikke bare en innbilning at jeg liker lite forskjellig mat. Men her også er jeg på bedringens vei, men det må gå sakte ellers ender det bare galt. Spiser mye mer nå enn før, og jeg prøver mange nye ting, er ikke bare lat og bare sitter og prøver å finne unnskyldning for å ikke spise sunt.

Når det gjelder frukt har jeg begynt å spise det to ganger daglig nå, men grønnsaker har jeg vanskelig for å få i meg. Har aldri spist noe særlig av det og da blir smaken veldig rar, men det kommer vel med tiden det og. Første skrittet er frukt for det synes jeg faktisk er godt.

Jobber hver dag med å få i meg nok mat, for det livet jeg hadde i sommer var ikke hyggelig. Jeg klarer ikke å spise usundt, men ved hjelp av internett kan man finne oppskifter på mye godt - og sundt !

Lykke til !! :klem:

Tusen takk for utfyllende svar! Kjenner meg igjen i mange av tegnene og jeg synes heller ikke dette er noe godt liv. Jeg får prøve å finne frem gode oppskrifter på nettet :) Tusen takk!

Konsekvensene av å spise svært lite, (har man anoreksi blir jo det minimalt, kanskje ikke sammenlignbart - jeg vet jo ikke hva du spiser.) er mange

Tusen hjertelig for godt svar! Der fikk jeg litt mer innsyn i hva som egentlig skjer. Jeg spiser nok ikke så lite som en anorektiker... en typisk dag for meg er ett måltid om dagen, da gjerne en halv porsjon av for eksempel suppe. Så jeg spiser en vanlig middagsporsjon, men det er alt.

Har klart å komme opp til litt mer nå, for nå har jeg klart å begynne med frokost. Det er ikke alltid det går, men det går stort sett og det er jeg veldig glad for :) Og spiser forresten sunn frokost. Så mye av det usunne er borte, men fremdeles er det noen dager jeg må ha noe søtt. Men mye sjeldnere enn før!

Tusen takk for svar alle sammen!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...