Gå til innhold

Har dere en sparekonto?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har dere en sparekonto (evt. kapitalkonto), og har dere mye penger der? Er det lett for dere aa ta ut penger derifra?

Jeg spör fordi jeg er student, og har faatt inntrykk av at faa studenter har sparekonto. Selv har jeg det.

Forklar gjerne om du studerer, er i full jobb etc.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er student og har sparekonto. Jeg har en ok sum penger der og straks jeg setter noe inn, "forsvinner" de fra hodet mitt. Dette er penger som jeg ikke bruker av. Jeg har ikke kort på den kontoen og forholder meg kun til de pengene jeg har på brukskontoen min.

Jeg jobber litt utenom, avhenger av hvor travelt det er på studiet, og de pengene går rett på sambos konto hvor lånet trekkes. Så jeg forholder meg kun til de pengene jeg får fra lånekassen. ;)

Skrevet

Opptil flere - til ulike formål (til huset, til ny bil, til ferie etc).

Nå er vi i jobb da, men hadde sparekonto som student og. Og BSU, som kan anbefales!

Lurt å sette av penger til tyngre tider!

Skrevet

E student, har BSU med 100 000 på og sparekonto med 40 000 på.

Skrevet

Jeg har en BSU-konto som jeg setter inn 15.000 i året på. I tillegg har jeg en kapitalkonto som på sett og vis er sparekonto, men der kan pengene gå ut om jeg har behov for det.

Også har vi en felles reisekonto hvor vi setter inn 300 kr hver i mnd. Disse pengene går da selvfølgelig til ferier.

Skrevet

Setter inn 150 kroner på sparekontoen hver måned. Når jeg får feriepenger eller får igjen på skatten setter jeg inn litt ekstra. Har 8000 på sparekontoen nå. Har spart i to år. :smile:

Skrevet (endret)

Nei, jeg har ikke det ..

.. vi sparer 5000 i aksjer og aksjefond hver måned - det er det eneste. Ser nå på huset som en slags sparekonto - det har nemlig en verdi nå som er 3 ganger så mye som da vi bygde ..

Jeg er ikke så flink til å ha penger stående på konto .. har nemlig svart belte i shopping :ler: Hadde det vært mulig å stige ytterlige i beltefarger - så hadde jeg gjort det og - garantert :ler:

Endret av Tulipa
Skrevet

Jeg puttet 3000 på sparekontoen min hver måned frem til jeg kjøpte leilighet. Da tømte jeg så godt som hele ruklet. Tjohei.

Blir sparings nå også, men neppe mer enn 500 kroner i mnd siden lånet spiser mye av lønna mi.

Da jeg studerte sparte jeg ingenting....

Gjest graceland
Skrevet

Har en sparekonto, men har ikke tatt den i bruk ennå. ;)

Skrevet

Har sparekonto som jeg har hatt i over 21år. Foreldrene mine opprettet den for meg da jeg ble født. Der har jeg spart bursdagspenger og nå sparer jeg fast 500kr hver mnd. Mine foreldre sparte aldri noe for oss barna, men de mente det var viktig at vi sparte litt.

Har en god slump der nå, som jeg har spart det siste året. Var vell 13-14år da jeg begynte og bruke av kontoen. Kjøpte sykkel, stereoanlegg og diverse. Og i fjor gikk resten da jeg og samboeren min kjøpte leilighet.

Jeg har også en BSU konto som jeg sparer 500kr hver mnd.

Skrevet

Vi har sparekonto ja. 5% av brutto lønn går direkte inn på kontoen (fra hver av oss). Som en slags bufferkonto. Skulle noe ryke er den kontoen god å ha. Husker jula for endel år tilbake. To uker før julaften gikk kjøleskapet til h***! Da var det veldig godt å kunne kjøpe nytt kjøleskap uten at det gikk utover andre budsjetterte ting, julegaver, mat, regninger etc.

Vi er gift og begge i faste jobber.

Skrevet

Vi jobber begge to, og vi har:

- Hver vår BSU-konto, hvor det står ca 100.000 til sammen nå. Ingen uttak før beløpet skal brukes.

- En kapitalkonto med 200.000 (men 100.000 av dette er satt av til oppussing av badet, bare vi får tak i en ledig rørlegger.) 12 uttak i året.

- Og så har vi en "krisekonto" for bikkja i tilfelle store veterinærregninger. Den er på 10.000 kroner, og står på vanlig konto.

I tillegg er vi i gang med å spare opp en buffer vi kan ha stående på utgiftskontoen, slik at vi slipper å røre kapitalkontoen om det skulle dukke opp uforutsette regninger. Denne har vi ikke tenkt skal være på mer enn 10-20.000.

Skrevet

Jepp. Jeg har en sparekonto som jeg har hatt siden studiedagene. Dessuten har jeg et aksjefond som det trekkes til hver måned og et fond som jeg betaler inn til nå og da. I tillegg betaler jeg ned på boliglån og billån og sørger gjerne for litt ekstra innbetaling til boliglånet nå og da.

Sparekontoen er lett tilgjengelig selv om jeg ikke har kort knyttet opp mot den. Overfører fra den når det er større ting som skal kjøpes inn (sist ved anskaffelse av varmepumpe i vår). Ellers får den stå i fred.

Skrevet

Jeg har hatt sparekonto siden jeg ble født, og har siden jeg visste om denne kontoen spart litt etter bursdager etc.

Har også BSU konto hvor jeg setter inn maksbeløpet hvert år.

Synes alle bør tenke på det å ha penger i bakhånd om noe skulle skje! Jeg tror de fleste jeg vet om har en sparekonto, og om man sparer mye eller lite spiller jo ingen rolle, så lenge man prøver og hvertfall klarer å sette av litt der.

Jeg har ikke bankkort til denne kontoen. Veldig greit! :-)

Skrevet

Jeg er student, og sparer på flere måter.

Jeg har en sparekonto hvor jeg sparer til ting som ferie osv. Denne kontoen har jeg lett tilgjenglig i nettbanken min som gjør at jeg lett får tilgang til pengene når jeg trenger dem.

Ellers har jeg spareavtale i fond hvor jeg setter inn 750,- i måneden. Det er ikke beregnet på noe veldig lang sikt, tenker pengene ryker ved neste boligkjøp, hvis vi gifter oss o.l. Eller om vi noensinne får reist på drømmeferien (road-trip i usa), det er verdt de sparepengene.

Utover det har jeg en sparekonto med en god del penger på som jeg har gjemt unna på en konto i en annen bank slik at jeg glemmer dem helt, halvfull BSU-konto og en fondskonto til.

Så jeg har ganske mye kapital stående. Sambo sparer ikke i det hele tatt. Men han har hvertfall begynt å snakke om at det kan være lurt å tenke på.

Gjest StockDama
Skrevet

Jeg har sparekonto...med hele 2,50 på..jatta.

Skrevet (endret)

Jeg har kapitalkonto :duskedame::duskedame:

På denne kontoen er det bare penger jeg selv har jobbet for, ikke noe arv eller lignende. Kan ta ut av denne kontoen 12 ganger (avgiftsfritt, utover 12 koster det) og kontrolerer den lett via nettbank. Har også BSU, men uten kapitalkontoen hadde jeg gjort som alle aldre, brukt opp lønna fort som svint, men setter inn 2000 i måneden, blir litt av det ;)

Har noen venner med sparekontoer, men det er gjerne arv eller penger fra konfirmasjonen.. Sånn tilslutt, jeg er 18 år, går siste år på vgs.. :) :)

Endret av jente89
Skrevet

Er helt imponert over alle skoleungommer/studenter som har masse penger på sparekonto .. er det bare mine unger som bruker alt de har ?

Skrevet

Tulipa: Jeg klarte ikke spare ei krone da jeg var tenåring og var til og med så dum at jeg brukte 10.000 kroner jeg fikk i arv på tull og tøys. Skulle ønske mamma satte ned foten, selv om jeg var over 18. Jeg angrer mye på at jeg ikke klarte å la dem være i fred. :klaske:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...