Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sambo og jeg vurderer å kjøpe en leilighet til 1.500.000 litt i utkanten av sentrum. Men greia er at da øker utgiftene våre en del.... Kommer til å lande på ca 6500-7000 hver i måneden. For bare rentene på lånet vil koste oss 8000kr.

Akkurat nå leier vi veldig sentralt i oslo og betaler 4300,- hver for en 60kvm leilighet. Det er inkl. hvitevarer, varmtvann og fyring.

Og jeg som trodde å eie var mer lønnsomt enn å leie... Sukk.

Noen råd?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er jo tross alt billigere å eie enn å leie, fordi du betaler til deg selv hvis du eier. Men selvfølgelig virker det ikke sånn, fordi lønnsomheten blir over tid istedet for hver måned!

Skrevet

Du får heller ikke noe rentefradrag på leide leiligheter. ;)

Har dere råd til dette og litt oppgang i rentene, så vil jeg anbefale å eie.

Skrevet

Hvis dere kjøper bolig må dere være klar over at renta kan øke og at boligprisene kan falle. Alt er veldig uforutsigbart nå, både boligmarkedet og renta. Det er ikke umulig at bankenes utlånsrente snart nærmer seg 7 prosent. Det er ikke umulig at boligprisene faller med 10 prosent eller mer det neste året.

Jeg ville ikke lånt mer enn 80 prosent av takst eller tatt opp avdragsfrie lån slik markedet er nå. Hvis man da må selge kan man ende opp med negativ egenkapital.

Skrevet

Jeg betaler 8500 alene hver måned :sjenert:

Men jobber da. Skjønner at dere er skeptiske dersom dere er studenter med deltidsjobb.

Dere får vel ikke så mye som 60 kvm for 1,5 - selv utenfor sentrum? Så dere må tenke på om dere er villige til å bo på mindre plass en periode.

Skrevet

Leiligheten er på 80kvm, så en veldig god kvmpris i forhold til alt annet vi har sett i samme prisklasse ;) Det er ikke et område hvor man vil komme til å tjene på leiligheten, så verdiøkning blir d ikke mye av... Og jeg kommer til å savne å ha cafeer osv rett utenfor døra om vi flytter dit.... Men d er synd å gå glipp av en sånn sjanse.

Skrevet
Leiligheten er på 80kvm, så en veldig god kvmpris i forhold til alt annet vi har sett i samme prisklasse ;) Det er ikke et område hvor man vil komme til å tjene på leiligheten, så verdiøkning blir d ikke mye av... Og jeg kommer til å savne å ha cafeer osv rett utenfor døra om vi flytter dit.... Men d er synd å gå glipp av en sånn sjanse.

Hvordan gå glipp av? Det kommer jo nye muligheter til å kjøpe?

Det er selvfølgelig mest lønnsomt å eie. Leien forsvinner ut i intet. Eier dere så betaler dere ned på deres egen gjeld og vil til slutt sitte igjen med en nedbetalt bolig (hvis dere da ikke selger og kjøper noe annet, men det som er nedbetalt får dere jo igjen uansett).

Skrevet

Hvis ikke magefølelsen er enig ville jeg vurdert å vente. For meg betyr i hvert fall beliggenhet mer enn antall kvm. Det kommer flere sjanser...

Hvis dere velger å legge inn bud uansett ville jeg lagt inn bud under prisantydningen for å se an markedet litt. Tror en del vil gå under takst i tiden som kommer. Det er veldig mange boliger til salgs i Oslo for tiden og det er kjøpers marked.

Skrevet

Det jeg mener med å gå glipp av er at leiligheten faktisk er til å flytte rett inn i. Og til den prisen og str har jeg ikke funnet noen annen i løpet av de månedene vi har fulgt med markedet. Så vi får se, tipper vi prøver oss under takst iallefall. Og får vi den ikke så blir vi boende i sentrum en stund til ;)

Skrevet (endret)
Sambo og jeg vurderer å kjøpe en leilighet til 1.500.000 litt i utkanten av sentrum. Men greia er at da øker utgiftene våre en del.... Kommer til å lande på ca 6500-7000 hver i måneden. For bare rentene på lånet vil koste oss 8000kr.

Akkurat nå leier vi veldig sentralt i oslo og betaler 4300,- hver for en 60kvm leilighet. Det er inkl. hvitevarer, varmtvann og fyring.

Og jeg som trodde å eie var mer lønnsomt enn å leie... Sukk.

Noen råd?

Dagens situasjon: 8 600,- kroner rett i en annens lomme

Potensiell situasjon: 8000,- i renter minus 2240,- i lavere skatt = 5 760,- rett i bankens lomme. I tillegg kommer 5 - 6000 i avdrag og husleie (?).

Altså 8 600 rett ut

eller 11 760, hvorav 3-4 000 i avdrag/sparing.

Dere er helt på grensen av leie/eie-lønnsomhet, så da er spørsmålet mer hva dere har råd til av kostnadsvekst mv. Med mindre dere har solid nok økonomi til å bære 2% rentevekst og har tenkt å bo i den nye boligen i minst 5 år, ville jeg ventet.

Endret av bella domina
Skrevet

Betaler selv ca 8100.- hver måned, men nå er dette fastrente (4,75% effektiv) og jeg har den trygghet med at jeg vet hva jeg må betale i mange år enda. Ville nok anbefalt dere å kjøpe fremfor å vente og vente på et marked som kanskje bremser opp litt eller kanskje til og med kan gå ned noe. Derimot vil det på sikt være mer behov for nye leiligheter enn det kan produseres og da vil ikke prisene kunne falle noe enormt. Ta høyde for rente oppgang og gled dere heller over at dere betaler til egen lomme fremfor utleiers lomme når månedbetaling gjøres. Du få i tillegg 28& fratrekk av betalte renter også, så det skal MYE til for at det å leie er billigere på sikt enn å eie.

Bare vær forsiktig med hva dere kjøper, ikke la dere bli helt solgt over akkurat denne ENE leiligheten, men by fornuftig og gjerne på leiligheter hvor det er lite trafikk med andre budgivere.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...