Gå til innhold

Homofili

Anbefalte innlegg

Skrevet

For ikke lenge siden fikk jeg vite at min beste venninnes eldste datter er lesbisk.

Jeg har vel egentlig alltid hatt en mistanke, men det kom alikevel som et sjokk på meg da hun fortalte dette.

Men - så sier min venninne at det er veldig mange på samme skole som er lesbisk, da begynner jeg å lure...

... hvorfor er det så mange på samme skole som er lesbisk?

Da jeg var ung var det veldig lite snakk om det. Det var en gutt vi visste var homofil, og alle var egentlig inneforstått med dette og aksepterte det.

Hvorfor er det plutselig slik at sååååååå mange på samme skole er lesbiske? Hvis det er en motesak, hvorfor kan man da si at homofili er medfødt? Noen av disse på samme skole er nok lesbiske, men jeg tror nok at langt fra alle kommer til å leve som lesbiske resten av livet.

Nå skal det sies at jeg elsker denne jenten og jeg aksepterer hennes valg og elsker henne for den hun er uansett hva det måtte være.

Også, en annen problemstilling - på samme sted som denne jenten bor bor det også en homofil mann (ja, lite miljø). Han opplever å bli mobbet og har det ikke så bra. Han ble aldri mobbet da vi var yngre. Han ble akseptert som litt annerledes enn oss andre og vi likte han. Nå blir han mobbet som "jævla homse" osv, på samme sted som det nå er så "in" å være lesbisk. Og han blir mobbet av tenåringer.

Hvis det er sånn at det er in å være lesbisk/homofil blant tenåringer - hvorfor mobber de da voksne folk som "alltid har vært sånn" og som alltid har vært likt og akseptert av resten av befolkningen?

Denne voksne homofile er en venn av meg, og selv om vi ikke bor på samme sted lenger kjenner jeg at jeg får vondt av hvordan han blir behandlet og jeg får lyst til å stille opp i hans forsvar.

Hvis det er medfødt, burde det da ikke være flere i min generasjon som også er lesbiske/homofile? Hvorfor er de fleste gifte med det motsatte kjønn og veldig få av dem har gått gjennom en skilsmisse. Burde ikke også vår generasjon ha mange i samme klasse o.l. som var homofile hvis det var medfødt? Så lang tid som det nå hart gått klarer ingen så skjule sin legning.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette var en interessant problemstilling. :)

Jeg tror det finnes flere typer homofile. Du har de "rene" (og det kaller jeg dem bare for å ha et ord for det), de som aldri har vært i tvil, og som "alltid" har visst at de tiltrekkes av samme kjønn. Så har du de jeg vil kalle "miljøbetingede" homofile- jeg vet at en god del, og da kanskje spesielt jenter, tiltrekkes av homofile miljøer på et tidspunkt- kanskje mens de selv er usikker på sin egen seksualitet, og velger å definere seg selv som lesbiske.Jeg vet at bl.a Christine Koht har snakket en del om dette. Hvis det homofile/lesbiske miljøet på skolen er sterkt, kan det jo også være noe i at det gir styrke og "kred" (kjempefin ord) i å tilhøre et slikt miljø? Kanskje er din venninnes datter lesbisk, kanskje er hun bifil, og kanskje er hun bare i en fase der hun prlver å finne ut hvem hun er og hvor hun er hjemme- jeg tror tiden vil gi svaret.

På den annen side er det vennen din, som jeg får vondt av å høre om.Desverre vet jeg ikke helt hva mer jeg skal si- jeg har aldri vært vitne til en sånn situasjon, men jeg skjønner at det må være vondt og vanskelig. :klemmer:

Skrevet

Jeg tror du har mye rett i det du sier, frulou. Jeg tror ikke enda at hun er "fullesbisk" om du skjønner. Tiden vil vise. Og jeg elsker henne like mye uansett hva hun definerer seg som.

MEN - hvorfor mobbe en voksen mann??? I et lite bymiljø hvor det nå tydeligvis er "IN" å være homofil

Skrevet

Det er nettopp slike historier om mobbing av homofile, som gjør meg skeptisk til at mote og trender brukes som forklaring av at man blir homofil. Jeg tror nok det er et poeng som frulou skriver, at dersom man er bifil er det enklere å stå frem som lesbisk dersom dette anerkjennes i et ungdomsmiljø. Likevel har jeg vanskelig å se for meg at folk blir homofile fordi det er in. Til det er konsekvensene for gjennomgripende. Tiden vil nok vise om alle disse lesbiske jentene faktisk er lesbiske.

Men jeg lurer på: Hvor mange er "mange" lesbiske på en skole?

Skrevet

Enkelt og greit: Bor du på en mindre plass, så flytter du til en større by dersom du er homo. Jeg er homo sjøl, og fant meg ikke til rette på min hjemplass (som har 2-3000 innbyggere). Det er for lite og gjennomsiktig, og jeg gadd ikke å være noen turistattraksjon. I tillegg så er det jo ikke akkurat så lett å finne seg en kjæreste heller.

Før så tror jeg at de bifile valgte å leve i et heterofilt forhold. Min mor er 61 år og valgte en mann. Hun har sagt at hun likte kvinner en periode også, men det var jo totalt uakseptabelt. Vet om veldig mange godt voksne som har hatt følelser for det samme kjønn, men som endte i heterofile forhold fordi det var det eneste som var akseptert på den tiden.

Skrevet
Men jeg lurer på: Hvor mange er "mange" lesbiske på en skole?

Jeg vet ikke hvor mange det er snakk om, men dette er i allefall en liten skole.

Før så tror jeg at de bifile valgte å leve i et heterofilt forhold. Min mor er 61 år og valgte en mann. Hun har sagt at hun likte kvinner en periode også, men det var jo totalt uakseptabelt. Vet om veldig mange godt voksne som har hatt følelser for det samme kjønn, men som endte i heterofile forhold fordi det var det eneste som var akseptert på den tiden.

Men klarer man å være i et forhold som er helt feil livet ut? Ville ikke de fleste homofile i heterofilt forhold til syvende sist være tro mot seg selv?

Gjest graceland
Skrevet
Jeg vet ikke hvor mange det er snakk om, men dette er i allefall en liten skole.

Men klarer man å være i et forhold som er helt feil livet ut? Ville ikke de fleste homofile i heterofilt forhold til syvende sist være tro mot seg selv?

Det tror jeg faktisk ikke. Det er så mange som bare biter det i seg. Og dessuten er det veldig mange som lever som enslige. Se bare rundt deg! Hvorfor tror du så mange ikke anstrenger seg for å finne noen?

Skrevet

Interesant...

Jeg har fått inntrykk av at det nærmest er politisk korrekt å kjenne noen skjeive. Jeg må innrømme at jeg kjenner bare to, og de er gift med hverandre...........

Skrevet

Det er nok mange bifile som til en viss grad velger å leve hetrofilt.

Skrevet
Interesant...

Jeg har fått inntrykk av at det nærmest er politisk korrekt å kjenne noen skjeive. Jeg må innrømme at jeg kjenner bare to, og de er gift med hverandre...........

Og hvis det er politisk korrekt, og hvis det er in - hvorfor mobber ungdommer da voksne homofile?

Og jeg synes det er rart at homofile klarer å leve i et livslangt heterofilt forhold. De undertrykker jo sine egne følelser hele livet da.

Også er det jo mange på min alder og eldre som levde i heterofile forhold og har fått barn, fordi det da ikke var akseptert å være homofil, slik det visstnok er i dag. Jeg skriver visstnok for jeg skjønner fremdeles ikke den trangen folk har til å mobbe de som er annerledes enn seg selv.

Skrevet

Vet ungdommer i det hele tatt at uttrykket "politisk korrekt" finnes?

Hvor gamle er disse ungdommene du snakker om...?

Skrevet

Så er det også slik at det er lettere for gutta(hvertfall) på ungdomsskolen å akseptere lesbiske av hormonelle grunner.

Det er også unge jenter som sier de er bifile eller lesbiske for å få oppmerksomhet fra gutta, for de vet gutter i den alderen tenker koffert for et godt ord.

• Liker 1
Skrevet
Vet ungdommer i det hele tatt at uttrykket "politisk korrekt" finnes?

Hvor gamle er disse ungdommene du snakker om...?

14 - 15

Skrevet

Er folk i den alderen positive/ tolerente til noe i det hele tatt da?

Skrevet

mitt inntrykk, hvis det ikke dreier seg om tokio hotell eller mote/sminke, -så avgjort ikke

Gjest Silmarill
Skrevet (endret)
For ikke lenge siden fikk jeg vite at min beste venninnes eldste datter er lesbisk.

Jeg har vel egentlig alltid hatt en mistanke, men det kom alikevel som et sjokk på meg da hun fortalte dette.

Men - så sier min venninne at det er veldig mange på samme skole som er lesbisk, da begynner jeg å lure...

... hvorfor er det så mange på samme skole som er lesbisk?

Da jeg var ung var det veldig lite snakk om det. Det var en gutt vi visste var homofil, og alle var egentlig inneforstått med dette og aksepterte det.

Hvorfor er det plutselig slik at sååååååå mange på samme skole er lesbiske? Hvis det er en motesak, hvorfor kan man da si at homofili er medfødt? Noen av disse på samme skole er nok lesbiske, men jeg tror nok at langt fra alle kommer til å leve som lesbiske resten av livet.

Nå skal det sies at jeg elsker denne jenten og jeg aksepterer hennes valg og elsker henne for den hun er uansett hva det måtte være.

(

Så du skrev i et annet innlegg at det dreide seg om alderen 14-15 år)

Det kan jo virke som det er "mote" enkelte steder å prøve ut sex med begge kjønn. Homofili er ikke en trend, homofili er en medfødt legning og det samme gjelder de som er lesbiske og bifile.

For meg virker det som veldig mange unge ikke har peiling på hva en homofil/lesbisk er, de sier de er det uten egentlig å være det. Tror mange sier dette for å gjøre seg interesante!

Hvordan de virkelige homofile ser på dette aner jeg ikke!

Dette med å være jente å kline med ei annen jente tror jeg faktisk mange unge jenter gjør fordi dem tror at gutter tenner på dette, og dermed så gjør dem det for å virke interesante.

Ei jenteunge på 14-15 år som sier at hun er lesbisk fordi hun har klina med ei annen jente, tror kanskje at hun er det, kanskje hun later som at hun er det (pga. "moten" om å være det) men vet kanskje ikke helt selv hva hun er enda. (kanhende hun er det også)

Å være jente å kline med ei annen jente på en fest, er ikke alene et tegn på å være lesbisk.

Om man tiltrekkes av personer av samme kjønn, betyr det at man er homofil eller lesbisk - eller kanskje bifil, eller…?

Noen unge mennesker tror nok det, men det å være lesbisk er så mye mer enn bare å kline - det handler om å forelske seg i det samme kjønn og evt. senere ha et kjærlighetsforhold til den utvalgte.

Det er ikke uvanlig at man er usikker. Det er heller ikke så uvanlig at man har seksuelle erfaringer med noen av samme kjønn, uten at man er homofil eller lesbisk av den grunn.

Man er liksom ikke homo for en kveld! Folk "blir" ikke homofile, det er noe man er fra begynnelsen av.

Jeg tror også at samfunnet vårt begynner å bli mer tolerante i forhold til homofili/lesbiske, og det er en klar forbedring!

Desverre så virker det som at det er mer godtatt å være lesbisk eller bifil enn det er å være homofil!

Ungdom er mer vågale og utprøvende nå enn før og er blitt mer åpne, og tør derfor å utforske mer når det kommer til sin egen seksualitet med eget og andre kjønn.

Også, en annen problemstilling - på samme sted som denne jenten bor bor det også en homofil mann (ja, lite miljø). Han opplever å bli mobbet og har det ikke så bra. Han ble aldri mobbet da vi var yngre. Han ble akseptert som litt annerledes enn oss andre og vi likte han. Nå blir han mobbet som "jævla homse" osv, på samme sted som det nå er så "in" å være lesbisk. Og han blir mobbet av tenåringer.

Hvis det er sånn at det er in å være lesbisk/homofil blant tenåringer - hvorfor mobber de da voksne folk som "alltid har vært sånn" og som alltid har vært likt og akseptert av resten av befolkningen?

Denne voksne homofile er en venn av meg, og selv om vi ikke bor på samme sted lenger kjenner jeg at jeg får vondt av hvordan han blir behandlet og jeg får lyst til å stille opp i hans forsvar.

Hvis det er medfødt, burde det da ikke være flere i min generasjon som også er lesbiske/homofile? Hvorfor er de fleste gifte med det motsatte kjønn og veldig få av dem har gått gjennom en skilsmisse. Burde ikke også vår generasjon ha mange i samme klasse o.l. som var homofile hvis det var medfødt? Så lang tid som det nå hart gått klarer ingen så skjule sin legning.

Å bo på bygda (du sa at det ikke var så stort der din homofile venn bor) blir ofte fremstilt som ekstra ille for homofile, lesbiske og bifile, som føler at små og tette samfunn blir for trangt og snevert for mennesker som er annerledes enn den heterofile normen.

Undervisning i forhold til homofili må tidlig inn i skolen, ja kanskje allerede i barnehagen. Dessuten må voksne folk slutte å snakke negativt om homofile mens barn hører på, og kirka må tolerere homofile. Så lenge det finnes voksne som ved lov har mulighet til å diskriminere, vet vi at det blir negativ skriverier om dette. Det fører også til at det i visse ungdomsmiljøer er legitimt å hetse og å mobbe homofile.

Det er nok ikke flere homofile/lesbiske i dag enn det var før, men det er mer åpenhet og aksept rundt dette enn det var før!

Det finns menn og kvinner som har vært gift i mange år og som går fra hverandre fordi en av dem nå endelig tørr å leve ut sin legning som homofil eller lesbisk!

Her står det noe om historien om homofili!

http://www.llh.no/?module=Articles;action=...blicShow;ID=366

Endret av Silmarill
Skrevet

Langt og intressant svar, Silmarill.

Jeg tror heller ikke at ungdommer ned i 14-15 års alder har "bestemt" seg når det gjelder legning. Mulig er det slik at de prøver ut og tester.. men nen av de VET nok ikke enda med sikkerhet.

Jeg tror denne unge damen jeg referer til vet hva hun er... eller at hun vet hun er bifil. Og jeg applauderer henne for åpenheten sin. Det er tøft gjort å være så ung og komme hjem og fortelle dette.

Selvfølgelig er homofili medfødt. Jeg tror ikke noe annet, men det er så rart at det er så mange i den alderen som er det. Men det er sikkert - som det har blitt påpekt - også en motesak, noe å tøffe seg med for gutta. Det er jo mer respektert å være lesbisk enn homofil, så det er vel lettere for jentene.

Men hvorfor hiver disse ungdommene seg over en som er homofil og eldre enn dem for å mobbe? Han har da aldri gjort noen noe galt. Han har vært akseptert hele tiden av oss som er jevngamle.

Usj, skulle ønske det var noe jeg kunne gjøre for ham....

Skrevet

Jeg tror ikke ungdommer på 14-15 år kan være fullstendig avklarte ift. sin egen seksualitet. De fleste har ikke prøvd den ut ennå. Noen synes det er spennende å eksprimentere med samme kjønn - jeg tror dette gjelder mest for jenter, har intrykk av at det er mer akseptert - enten av nysgjerrighet, fordi de føler seg tiltrukket/forelsket, eller rett og slett for å vise seg.

Skrevet
Langt og intressant svar, Silmarill.

Jeg tror heller ikke at ungdommer ned i 14-15 års alder har "bestemt" seg når det gjelder legning. Mulig er det slik at de prøver ut og tester.. men nen av de VET nok ikke enda med sikkerhet.

Jeg tror denne unge damen jeg referer til vet hva hun er... eller at hun vet hun er bifil. Og jeg applauderer henne for åpenheten sin. Det er tøft gjort å være så ung og komme hjem og fortelle dette.

Selvfølgelig er homofili medfødt. Jeg tror ikke noe annet, men det er så rart at det er så mange i den alderen som er det. Men det er sikkert - som det har blitt påpekt - også en motesak, noe å tøffe seg med for gutta. Det er jo mer respektert å være lesbisk enn homofil, så det er vel lettere for jentene.

Men hvorfor hiver disse ungdommene seg over en som er homofil og eldre enn dem for å mobbe? Han har da aldri gjort noen noe galt. Han har vært akseptert hele tiden av oss som er jevngamle.

Usj, skulle ønske det var noe jeg kunne gjøre for ham....

Når det er de samme fokene som mener jentesex er kult og trendy og de som later som de er lesbiske mobber en voksen fordi han er homofil, da vet dem NULL og INGENTING om denne legningen. Han bør snakke med foreldrene til disse fjortissen som mobber han.

Undervisning i forhold til homofili må tidlig inn i skolen, ja kanskje allerede i barnehagen. Dessuten må voksne folk slutte å snakke negativt om homofile mens barn hører på, og kirka må tolerere homofile. Så lenge det finnes voksne som ved lov har mulighet til å diskriminere, vet vi at det blir negativ skriverier om dette. Det fører også til at det i visse ungdomsmiljøer er legitimt å hetse og å mobbe homofile.

Enig For å ta homohetsen grundig ved roten så er dette noe som bør innføres!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...