Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg bruker tøymykner på alt. Men leste en tråd her om at man ikke skal bruke det på jeans og har hørt man ikke skal bruke det på mikrofiberkluter.

Er det noe mer jeg burde vite?

Hvorfor skal man ikke bruke det på disse tingene?

Og er det da noen vits i å bruke det i det hele tatt? Kun på sengetøy/håndklær kanskje?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er vel spesielt klær med stretch man skal ungå å bruke tøymykner på. Dessuten er ikke tøymykner spesielt miljøvennlig, så jo mindre man bruker det, jo bedre er det for miljøet. :)

Skrevet
Det er vel spesielt klær med stretch man skal ungå å bruke tøymykner på. Dessuten er ikke tøymykner spesielt miljøvennlig, så jo mindre man bruker det, jo bedre er det for miljøet. :)

Takk for svar. Da har jeg i hvertfall noe å gå etter.. Aldri hørt noe om dette, men skjønner jo muligens da hvorfor buksene mine blir så slappe etter hvert..

Skrevet
Takk for svar. Da har jeg i hvertfall noe å gå etter.. Aldri hørt noe om dette, men skjønner jo muligens da hvorfor buksene mine blir så slappe etter hvert..

Det stemmer nok. Tøymykner ødelegger stretchfibrene. Du skal heller ikke bruke tøymykner på ull av samme grunn.

Skrevet
Det stemmer nok. Tøymykner ødelegger stretchfibrene. Du skal heller ikke bruke tøymykner på ull av samme grunn.

Men nå har det kommet en ny Milo tøymykner, kan man ikek bruke den med ullklær uten å skade ullen?

Skrevet

Ikke brukes på fleece hvertfall, og ikke på mikrofiberkluter.

Men jeg har brukt det på jeans bestandig - og det har da ikke "ødelagt" de :klø:

Skrevet

Skrev en mail til Lilleborg en gang. De sa:

"Det er desverre mye feilinformasjon ute å går om bruk av tøymykner.

Du kan fint bruke tøymykner på plagg med strechmatrialer, men det er riktig at noen tekstilfibre mister mye av funksjonen sin hvis de får tøymykner i skyllevannet. Dette gjelder microfibre og tekstilermembraner som Gore-Tex eller andre stoffer som er overflatebehandlet."

Skrevet

Lilleborg er vel kanskje redd for å miste salg på tøymykner også?

Jeg bruker ikke tøymykner på noen ting - for jeg synes ikke jeg har behov for det heller.

Klærne mine er sikkert litt stivere enn andres da, men de blir jo ganske fort myke når du får de på. Og hådklær synes jeg er best når de er litt stive.

Skrevet

Jeg bruker ikke tøymykner på håndklær, synes de trekker bedre til seg vann da..

Skrevet

Jeg unngår tøymykner på:

- Stretchjeans (har brukt tøymykner inntil nylig, visste ikke bedre)

- Mikrofiberkluter

- Treningsklær av type "dri-fit" o.l. (=mikrofiber?)

- Regntøy og parkdress til sønnen.

- Badetøy

Dersom jeg må vaske gore-texklær bruker jeg kun spesialvaskemiddel og impregnering etterpå.

Jeg bruker tøymykner på:

- Sengetøy

- Håndklær

- "Vanlige" klær (hovedsakelig bomull)

Skrevet

PS: Den Milo-tøymykneren inneholder lanolin (ullfett), og det skal være finfint for ulltøyet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...