Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva er deres meninger om selvmord i forhold til religion? One-way ticket to hell er hva jeg har hørt mange kristne mener. Hvorfor/hvorfor ikke?

Videoannonse
Annonse
Gjest StockDama
Skrevet

Om gudene elsker sine undersåtte så mye som religiøse tekster skal ha det til, så tar de vel de imot.

Mest sannsynlig bare skremselspropganda, som det meste av det.

Skrevet
Hva er deres meninger om selvmord i forhold til religion? One-way ticket to hell er hva jeg har hørt mange kristne mener. Hvorfor/hvorfor ikke?

Det kristne synet, såvidt jeg har oppfattet det, er at selvmordet er en forkastelse av Guds gave, livet. Altså er selvmordet en forkastelse av Gud selv. DEssuten er det bare Gud som har rett til å bestemme over liv og død. Så såvidt jeg har skjønt det, er selvmordet en nærmest blasfemisk handling etter den kristne tankegangen. Jeg tror ikke at de kristne anser at man eier sitt eget liv.

Men jeg tror at de også har en åpning for at man kan ofre sitt liv under bestemte forutsetninger. Grunnen til at man lar seg selv dø, er viktigere enn selve handlingen.

Men nå er ikke jeg kristen, så strengt tatt vet jeg ikke.

Skrevet
Det kristne synet, såvidt jeg har oppfattet det, er at selvmordet er en forkastelse av Guds gave, livet. Altså er selvmordet en forkastelse av Gud selv. DEssuten er det bare Gud som har rett til å bestemme over liv og død. Så såvidt jeg har skjønt det, er selvmordet en nærmest blasfemisk handling etter den kristne tankegangen. Jeg tror ikke at de kristne anser at man eier sitt eget liv.

Men jeg tror at de også har en åpning for at man kan ofre sitt liv under bestemte forutsetninger. Grunnen til at man lar seg selv dø, er viktigere enn selve handlingen.

Men nå er ikke jeg kristen, så strengt tatt vet jeg ikke.

Komplisert...

Skrevet

Ja, et komplisert spørsmål. Er vel egentlig ingen som vet sikkert hva Gud sier til de som tar sitt eget liv...

En kristen leder jeg kjenner, sa vel noe sånt: Hvis Gud er den kjærlige Faderen jeg tror på, så avviser Han ikke et menneske som er så bunnløst fortvilet at han/hun tar sitt eget liv.

Skrevet
Ja, et komplisert spørsmål. Er vel egentlig ingen som vet sikkert hva Gud sier til de som tar sitt eget liv...

En kristen leder jeg kjenner, sa vel noe sånt: Hvis Gud er den kjærlige Faderen jeg tror på, så avviser Han ikke et menneske som er så bunnløst fortvilet at han/hun tar sitt eget liv.

Og det er jo et veldig menneskevennlig synspunkt. Men i gamle dager gravla man selvmordere utenfor kirkegården, de var så syndefulle at de ikke fikk ligge i vigslet jord.

Jeg antar at det er flere retninger mht dette, som alle andre religiøse spørsmål.

Gjest Gjest_Stine_*
Skrevet
Og det er jo et veldig menneskevennlig synspunkt. Men i gamle dager gravla man selvmordere utenfor kirkegården, de var så syndefulle at de ikke fikk ligge i vigslet jord.

Jeg antar at det er flere retninger mht dette, som alle andre religiøse spørsmål.

Vi mennesker gjør mye dumt. Som å gravlegge selvmordskropper utenfor kirkegården. Det vitner om handlinger utført uten et snev av kjærlighet. Gud er kjærlighet, og kjærlighet er vel sterkere enn sykdom? For jeg mener selvmord, begått i sorg og desperasjon er en sykdom på lik linje med angst og depresjon. Så hvis det er sykdommen som tar livet og ikke en bevisst handling fra offerets side, er vel sjelen uskyldig.

Men bibelen legger så himla mye vekt på at det er når du er svak du kan hjelpe andre. Så jeg tror det er å kaste bort en mulighet til å vise og motta kjærlighet, som Gud synes er helt ute.

Fred

Skrevet
Men i gamle dager gravla man selvmordere utenfor kirkegården, de var så syndefulle at de ikke fikk ligge i vigslet jord.

Litt interessant at hele konseptet "vigslet jord" ikke har noen rot i de bibelske skrifter. Der gravla man folk i gravhuler uten noen bestemt "innvielsesseremoni". Unntaket var lik av henrettede forbrytere, de ble ikke funnet verdige et gravsted (bokstavelig "minnegrav"; hvorfor skulle man vel minnes mordere eller voldtektsmenn?)

Vi kan jo ikke vite hva som har skjedd i hodet på en person som har begått selvmord. Var det depresjon? Dyp fortvilelse? Smerter? Alvorlig psykisk sykdom? En kristen må (selvsagt) overlate den endelige vurderingen til høyere makter.

Og å være så fortvilet og lei av livet at man ønsker å dø, er i seg selv ingen forkastelselse av Gud. Se bare i Jobs bok.

Skrevet

Enkelte buddhistiske retninger har visstnok hatt selvmord som en del av søken etter nirvana. For buddhister er det jo et mål i seg selv å slippe å leve lenger, og jeg mener å ha lest at noen retninger mente at man kunne avslutte livet tidlig og korte ned på reisetiden, så og si.

Gjest Blondie65
Skrevet
Litt interessant at hele konseptet "vigslet jord" ikke har noen rot i de bibelske skrifter. Der gravla man folk i gravhuler uten noen bestemt "innvielsesseremoni". Unntaket var lik av henrettede forbrytere, de ble ikke funnet verdige et gravsted (bokstavelig "minnegrav"; hvorfor skulle man vel minnes mordere eller voldtektsmenn?)

De som ikke var verdig en grav ble kastet utenfor muren i Jerusalem, ned til Hinnomdalen - som helvete er en forvanskning av. Der var det visstnok - i Hinnomdalen - ild tilsatt svovel slik at det alltid skulle brenne.

Når det gjelder selvmord og Bibelen er selvmord forbudt i Moseloven. Såvidt meg bekjent er det bare nevnt en gang i Ny Testamente og det er i forbindelse med at Judas gikk og hengte seg etter foræderiet sitt.

Merkelig nok ble Jesus lagt i en grav på tross av at han ble henrettet som en forbryter av romerne, på jødenes oppfordring.

Gjest Blondie65
Skrevet
Enkelte buddhistiske retninger har visstnok hatt selvmord som en del av søken etter nirvana. For buddhister er det jo et mål i seg selv å slippe å leve lenger, og jeg mener å ha lest at noen retninger mente at man kunne avslutte livet tidlig og korte ned på reisetiden, så og si.

Enkelte ekstremistiske muslimer mener jo det samme - dersom man går i døden for "saken" og tar med seg en haug med "vantro hunder" så tar man snarveien til paradis og en hel haug med jomfruer står til disposisjon "der oppe". Det er i alle fall dette de forer disse selvmordsbomberne med.

Skrevet

I min tro er det ingen synd og skam at man velger å ta sitt eget liv.

Jeg tror at vi velger vårt liv på forhånd. Dvs. Før vi velger å bli født hit ned på jorda som menneske, har vi allerede selv planlagt det grunnleggende for våre liv der *hjemme*

Som nevnt før tror jeg vi er her på jorda som studenter.

Når vi skal ta en utdannelse må vi først velge hva vi vil jobbe ed, hva vi trenger å lære for å kunne utføre denne jobben, hvor vi må ta utdannelsen, og hvordan få jobb i det når vi er ferdig utdannet.

Noen ganger stiller vi alt for høye krav til oss selv. Det resulterer i at vi ikke greier å fullføre denne utdannelsen vi hadde planlagt.

Slik tror jeg også det kan skje her nede på jorda. Vi har kanskje trodd der hjemme at vi skulle klare å mestre de oppgavene vi valgte oss på jorda. Men mye kan komme i veien for våre valg.

Akkurat som ved en utdannelse. Man har f.eks valgt å utdanne seg til lege. Men underveis måtte kaste inn håndkle fordi utdannelsen ble for tøff. For høye krav i forhold til hva vi kan mestre. Og må kanskje ta det tøffe valget å måtte velge noe annet.

Når noen tar sitt eget liv, så er det en avgjørelse som er helt uforståelig for de som sitter igjen. Vi blir ofte sinte fordi vi ikke forstår hvorfor, mange ganger syns vi at de som tok selvmord er egoistiske. De tenkte altså ikke på oss som sitter igjen.

Men tenker vi på hvordan de hadde det? Og prøvd å sette oss inn i hvorfor?

I sommer mistet jeg en som står meg hjertens nær. Jeg vil påstå å si mitt livs største kjærlighet. Denne personen hadde det jævlig. Så ille at jeg tror han valgte å *dra hjem*....orket ikke mer. Det er et valg som for meg er enklere å akseptere, fordi han nå er fri fra all smerte, sorg og elendighet. Det er lettere å akseptere at han valgte dette, fremfor at han plutselig skulle fått et bra liv, alt hadde ordnet seg, alt hadde sett lyst ut, å så dø!

Sorgen for meg er fryktelig tung å bære, men jeg vet vi kommer til å treffes igjen, der hjemme.

Og lurer dere på hvor jeg mener når jeg sier *der hjemme*? Kall det himmel eller hva det nå måtte være, men jeg sier hjemme, fordi jeg tror det er vårt opprinnelige hjem, dit vi drar tilbake mellom livene våre her på jorda og andre steder!

• Liker 1
Skrevet

Hvor i all verden har du denne forestillingen om buddhismen fra? De buddhister jeg kjenner er glade i livet og ønsker å leve så lenge som mulig.

Skrevet
Enkelte ekstremistiske muslimer mener jo det samme - dersom man går i døden for "saken" og tar med seg en haug med "vantro hunder" så tar man snarveien til paradis og en hel haug med jomfruer står til disposisjon "der oppe". Det er i alle fall dette de forer disse selvmordsbomberne med.

I disse dager da buddhister i Burma har vist at de er fredlige mennesker og bare tyr til fredlige midler for å få fram sin sak, synes jeg det er noe ubetenktsomt å trekke paralleller mellom buddhisme og "enkelte ekstreme muslimer".

Gjest Blondie65
Skrevet
I disse dager da buddhister i Burma har vist at de er fredlige mennesker og bare tyr til fredlige midler for å få fram sin sak, synes jeg det er noe ubetenktsomt å trekke paralleller mellom buddhisme og "enkelte ekstreme muslimer".

Jeg trekker ikke paralleller. Jeg svarer på et innlegg om en som mente at budhhister har et slikt syn. Hva buddhister mener og ikke mener om selvmord aner jeg ingenting om. Hva muslimer forteller sine gale selvmordsmartyrer var mitt poeng. Uten parallell til buddhister forøvrig.

Skrevet
Jeg trekker ikke paralleller. Jeg svarer på et innlegg om en som mente at budhhister har et slikt syn. Hva buddhister mener og ikke mener om selvmord aner jeg ingenting om. Hva muslimer forteller sine gale selvmordsmartyrer var mitt poeng. Uten parallell til buddhister forøvrig.

Det er godt du ikke trekker paralleller, da var det nok bare jeg som misforsto dette fordi du skrev at enkelte ekstreme muslimer mener det samme som "mann 42" forteller om buddhistene.

Når det gjelder det som "mann 42" skriver om buddhistene som ønsker nirvana gjennom selvmord, da er det en grov misforståelse. Derimot finnes det en annen religion som også har sitt opphav i India og omtrent på samme tid som buddhismen, - denne religionen har flere retninger, og en av disse retningene kobler selvmord og nirvana. Denne religionen heter jainisme.

Det er ikke buddhisme.

Skrevet
Hvor i all verden har du denne forestillingen om buddhismen fra? De buddhister jeg kjenner er glade i livet og ønsker å leve så lenge som mulig.

En doku om en nokså obskur sekt innen buddhismen. Japansk, tror jeg. (men jeg er ikke sikker) En av munkene tok livet av seg og gjorde seg selv til en mumie. Han gikk først på en streng diett og ble meget tynn. Så begynge han å drikke et uttrekk eller en te som inneholdt en type harpiks som virket frastøtende på insekter, med en svak giftvirkning også for mennesker. Til sist, da han var kraftig avmagret og dehydrert, og forgiftet av denne insektsdrepende harpiksen, drakk han en konsentrert saltoppløsning, som drepte ham og gjorde ham til en mumie. De høye nivåene av salt og harpiks i kroppen gjorde at han ikke råtnet, han tørket bare ut. Og under hele denne prosessen mediterte han og forberedte seg åndelig.

Liket/mumien står fortsatt utstilt, og skal være en respektert helligdom.

Skrevet

Med all respekt, det er ikke det samme i det hele tatt. Buddhismen er 100% ikkevoldelig, og kan ikke sammenlignes i det hele tatt.

Det har forekommet buddhistiske selvmord, som demonstrasjoner. Men da var det munker som satte seg på gaten, helte bensin over seg selv og tente på.

Skrevet (endret)
Når det gjelder det som "mann 42" skriver om buddhistene som ønsker nirvana gjennom selvmord, da er det en grov misforståelse. Derimot finnes det en annen religion som også har sitt opphav i India og omtrent på samme tid som buddhismen, - denne religionen har flere retninger, og en av disse retningene kobler selvmord og nirvana. Denne religionen heter jainisme.

Det er ikke buddhisme.

Det er fullt mulig at jeg har gjort meg skyld i en misforståelse og feil fremstilling av buddhistene, og i så fall må jeg bare beklage det.

Men du bekrefter jo iallfall at det finnes en reiligion med denne holdningen til selvmord. Kjenner du forøvrig til historien om den selvmumifiserte munken?

Endret av Mann 42
Skrevet (endret)
Det er fullt mulig at jeg har gjort meg skyld i en misforståelse og feil fremstilling av buddhistene, og i så fall må jeg bare beklage det.

Men du bekrefter jo iallfall at det finnes en reiligion med denne holdningen til selvmord. Kjenner du forøvrig til historien om den selvmumifiserte munken?

Ja, du gjør deg nok skyldig i en misforståelse når det gjelder buddhismen. Buddhismen er en religion som setter pris på livet og ønsker at det skal være så godt som mulig for oss alle. Å begå selvmord for å oppnå en nirvanatilstand, er alt annet enn buddhistisk.

Hvor har du forestillingen om buddhisme, selvmord og nirvana fra? Det skulle jeg gjerne likt å vite.

Ja, det finnes en annen religion som har en del av seg som kobler selvmord til nirvana. Det er en del innen den jainistiske religion som gjør det.

Det finnes også en annen religion som har forherliger martyrene som frivillig døde for sin tro. Det er kristendommen.

Nei, jeg kjenner ikke historien om den selvmumifiserte munken. Det kan godt være vedkommende er et av de få unntakene fra det jeg har nevnt over. Hva vet jeg, men det vet jeg, at unntakene ikke beskriver en religion.

Endret av Pastor Knut

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...