Gå til innhold

Lei av hverdagen!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er så lei av hverdagen, rutinene, vite hvordan enhver dag blir. Det er ikke noe spenning lengre, alt er bare kjedelig!

Vi står opp, får barna avgårde i barnehagen og drar på jobb, henter de etter arbeidsdagen er omme, lager middag, spiser, sitter foran hver vår pc eller ser tv, gir barna kveldsmat og legger dem, ser mer tv eller sitter foran pc'n frem til vi går å legger oss.

Jeg skulle så gjerne ønske vi kunne gjøre noe mer sammen som en familie på hverdagene, mellom middag og kvelds. Men jeg vet ikke hva!? Hva er det dere andre gjør?

Og hva er det dere foreldre gjør etter at barna har lagt seg, hva er det dere gjør SAMMEN?

Hvordan ser din hverdag ut?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Enig i at det blir en del rutine på hverdager. Likevel prøver vi å gjøre en del sammen med ungene etter middagstid. Vi er mye ute og leker eller går tur. Vi spiller spill, bygger med lego, tegner og leser. Vesla er skolejente, så hun har også lekser som skal gjøres og aktiviteter hun er med på.

Etter at ungene har lagt seg blir det som regel noe husarbeide, som gjerne gjøres sammen. Det blir (litt for) ofte film eller TV sammen, eller vi spiller Geni. Ellers leser vi en del, noe som ikke er spesielt sosialt, men det kan jo være hyggelig å være stille sammen også!

Jeg råder deg i første rekke til å legge vekk PC`n til etter ungenes sengetid.

Skrevet

Tror alle føler det sånn iblant når barna er små og man er mer bundet enn man blir senere i livet.

Det vil hele tiden bli bedre .. ungene vokser til og blir mer og mer selvstendige individer. De ønsker å besøke venner etter barnehage og skoler ... da er dere voksne straks mer fri og kan ta dere en tur ut og spise middag eller ta dere en runde i sengen mens huset er fritt :ler:

Så kommer den tiden hvor ungene aldri er hjemme - og den kommer fortere enn du tror :fnise: Nyt tiden og utnytt alle muligheter til å kose dere ...

Gjest Gjest_Trådstarter_*
Skrevet

Takk for svar.

Jeg gjør en del sammen med ungene, eller han største forsvinner som regel ut døra så fort vi er ferdig med middagen for å leke med naboungene, så det blir som regel vesla og meg da. Mannen flykter ned på kontoret sitt hvor han som regel blir frem til kveldsmat eller legging. Jeg syntes det er stusselig. Jeg vil at vi alle kommer oss ut av huset og gjør noe sammen, alle fire. Å gå tur syntes visst ikke mannen er så givende, har spurt han flere ganger og han er stort sett negativ til alt av fysisk aktivitet, desverre. Vi gikk mye turer før, da vi var tre.. nå er det akkurat som han syntes alt bare er mas. Jeg trenger forslag til andre aktiviteter vi kan gjøre sammen.

Jeg har sagt det til han, at jeg syntes hverdagene våre er kjedelige. At vi ikke gjør noe! Han ble lei seg og mente jeg ga han skylden for at livet mitt er kjedelig. Jeg syntes vel egentlig ikke livet mitt er kjedelig, men jeg syntes hverdagen er blitt så rutinepreget og er lei av å ha det sånn. Men samtidig så har jeg ingen forslag til hva vi kan gjøre heller.

Skrevet

Hva om du skaffer deg en hobby, eller bruker tid på en sak du brenner for? Finn noe som betyr noe for deg, noe som for deg er meningsfylt utenom barn og familie, og fyll livet ditt med det.

Skrevet
Takk for svar.

Jeg gjør en del sammen med ungene, eller han største forsvinner som regel ut døra så fort vi er ferdig med middagen for å leke med naboungene, så det blir som regel vesla og meg da. Mannen flykter ned på kontoret sitt hvor han som regel blir frem til kveldsmat eller legging. Jeg syntes det er stusselig. Jeg vil at vi alle kommer oss ut av huset og gjør noe sammen, alle fire. Å gå tur syntes visst ikke mannen er så givende, har spurt han flere ganger og han er stort sett negativ til alt av fysisk aktivitet, desverre. Vi gikk mye turer før, da vi var tre.. nå er det akkurat som han syntes alt bare er mas. Jeg trenger forslag til andre aktiviteter vi kan gjøre sammen.

Jeg har sagt det til han, at jeg syntes hverdagene våre er kjedelige. At vi ikke gjør noe! Han ble lei seg og mente jeg ga han skylden for at livet mitt er kjedelig. Jeg syntes vel egentlig ikke livet mitt er kjedelig, men jeg syntes hverdagen er blitt så rutinepreget og er lei av å ha det sånn. Men samtidig så har jeg ingen forslag til hva vi kan gjøre heller.

Han trenger å motiveres litt. Fra nå av er det du som stikker unna etter middag, så må han leke med vesla. Etter noen dager føler nok han også behov for at det skal skje litt mer, og at du også skal være involvert i det ;)

Skrevet
Jeg har sagt det til han, at jeg syntes hverdagene våre er kjedelige. At vi ikke gjør noe! Han ble lei seg og mente jeg ga han skylden for at livet mitt er kjedelig.

Javel - men har han gjort noe for at livet deres sammen skal bli mer spennende?

Jeg kjenner meg veldig igjen i det du skriver. Jeg er forsåvidt mye sammen med ungene, men uten pappaen. Han er KUN opptatt med spill på x-box eller pc. Ingenting får komme i veien! Ikke jeg! Ikke ungene!

Mitt forrige forsøk på å få oppmerksomhet mislyktes (det føyer seg bare inn i rekken...), men det kan hende at du får litt respons/forståelse fra din mann. Når ungene var i seng, spurte jeg mannen om han skulle holde på lenge med spillet sitt. Han visste ikke! OK, "da går jeg ut". Om jeg ble lenge? Nei, det visste jeg ikke (hehe). Hvor jeg skulle? Visste ikke det heller! Så gikk jeg ut, da. Jeg tok meg bare en veeeeldig lang tur ut med hunden, men det fikk han ikke med seg. Jeg gjentok dette flere kvelder på rad, i håp om at han kanskje skulle reagere. Istedenfor bare nøt han stillheten.

Mitt budskap (bortsett fra å lette mitt hjerte ;) ) er at du kan prøve å ta igjen med samme mynt. Gi ham muligheten til å se hvordan du har det når han ikke deltar i familiens liv og leven. Det er ikke sikkert at han føler det på den måten du skulle ønske, men da har du i det minste prøvd.

Lykke til :love:

Skrevet

Kan du ikke avtale med venninner, og gå ut en tur med de? Ettersom mannen din er hjemme uansett kan du jo gå ut hver kveld. Hva med å begynne å trene eller anne hobby?

Som familieaktiviteter kan dere kanskje gå på biblioteket en dag i uken? Invitere til fellesmiddag med foreldrene til noen av barna - og bytte på dette (annenhver tirsdag og hver av dere, f.eks). Dra på sykkeltur og ta med mat, eventuelt lag middagen ute. Inviter venner over på kvelden til brettspill eller annen aktivitet.

Å pakke bort PC'en er vel det beste å gjøre - det er et enormt tidssluk i både PC og TV...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...