Gjest Gjest Skrevet 28. september 2007 #1 Skrevet 28. september 2007 Halvparten av eggene i pakken jeg kjøpte i dag er brune. Hva skyldes dette? Er de "defekte"? Smaker de annerledes?
Gjest Nedfall Skrevet 28. september 2007 #2 Skrevet 28. september 2007 (endret) Halvparten av eggene i pakken jeg kjøpte i dag er brune. Hva skyldes dette? Er de "defekte"? Smaker de annerledes? De er asylsøkere.. Beklager digresjonen, men analogien var slående.. Det har visst noe med fargen på fjærdrakta til høna, men ikke alltid, det har visst mer med fargen på ”øreskivene” til høna, hva nå det er.. Brune egg er visst hardere i skallet også ? Endret 28. september 2007 av Nedfall
Gjest Gjest Skrevet 28. september 2007 #3 Skrevet 28. september 2007 Halvparten av eggene i pakken jeg kjøpte i dag er brune. Hva skyldes dette? Er de "defekte"? Smaker de annerledes? For guds skyld, ikke spis de. Høna er av den skittensomme typen...
Gjest Gjest Skrevet 28. september 2007 #4 Skrevet 28. september 2007 de er lagt av brune høner. hvite egg kommer fra høner m hvite fjær, mens brune egg kommer fra høner med brune fjær.
Gjest Reven Skrevet 28. september 2007 #5 Skrevet 28. september 2007 De er asylsøkere.. Beklager digresjonen, men analogien var slående.. Har du lagt merke til at eggleverandørene har et ganske strengt apartheid-regime? Det er sjelden å se både brune og hvite egg i samme pakke. Det er ingen kvalitetsforskjell på brune og hvite egg, i hvert fall ikke inni. Jeg har erfart at brune egg ofte har tykkere skall enn hvite egg av samme størrelse, men det kan like gjerne ha med foring å gjøre som fargen. Fargen på egga avgjøres av hønserasen.
Elbereth Skrevet 1. oktober 2007 #6 Skrevet 1. oktober 2007 De brune eggene er de beste!!! De er ofte litt større, og så ser de koseligere ut Fargen på eggene har egentlig ingen ting med fjærdrakten på høna å gjøre (selv om dagens høns i store hønserier legger egg i samme farge som fjærdrakten). Det er fargen på øreskivene til høna som bestemmer fargen på eggene, så brune høns med hvite øreskiver legger hvite egg.
Gjest Fi fi la Belle Skrevet 1. oktober 2007 #7 Skrevet 1. oktober 2007 det finnes utrolig mange forskjellige raser av høner.. noen legger brune andre hvite egg. hadde det vært skadelig med brune egg tror jeg ikke de ville blitt solgt.
Gjest Borghild Skrevet 1. oktober 2007 #8 Skrevet 1. oktober 2007 (endret) slettet Endret 1. oktober 2007 av Borghild
Gjest Elize Skrevet 2. oktober 2007 #9 Skrevet 2. oktober 2007 Jeg har hørt at hvilken farge eggene har kommer ann på hva hønene blir foret med. Jeg kjøper helst de hvite eggene fordi brune egg er vanskeligere å gjennomlyse.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå