Callie Skrevet 28. september 2007 #1 Skrevet 28. september 2007 (endret) Jeg er gift, og vi har en datter i barnehagealder. Mannen min jobber mye. (Overtid nesten hver dag, som regel begge dager i helgene.) Han har en ledende stilling som krever mye av ham, og mange er avhengige av hans innsats. Det er derfor ikke sannsynlig at han kan jobbe mindre om han eller jeg skulle ønske det. Vi har begge høy utdannelse, og er ambisiøse. Jeg i 100% jobb, men uten å jobbe overtid. Jeg har fullt ansvar for hus og barn, han har lite tid til å bidra. (Men han er til stede for datteren vår når han først er hjemme.) Jeg møter lite forståelse fra venninner når det gjelder hvorfor jeg finner meg i at han jobber så mye, og at det meste av husarbeid og oppfølging av barn faller på meg. Er derfor ute etter å komme i kontakt med andre i samme situasjon. Endret 28. september 2007 av Callie
Frey Skrevet 28. september 2007 #2 Skrevet 28. september 2007 For det første så vil jeg anbefale dere å leie inn vaskehjelp slik at du slipper unna endel hjemme - hvilket vil si mer tid til andre ting enn husarbeid. For det andre så har da ikke andre noe med hvordan dere innretter deres hverdag! Det eneste ankepunktet slik jeg ser det er at datteren deres blir dårlig kjent med pappa. Hvis han jobber overtid hver dag pluss helgene så blir det smuler igjen på henne selv om han er flink med de smulene. Jeg har vært der, og ser at det går greit for en periode. Resultatet hos oss var dog at mannen ikke orket kjøret mer. Vi lever tross alt bare en gang og vi fant ut at mye penger ikke var verdt å jobbe "døgnet rundt".
Gjest Elfrida Skrevet 28. september 2007 #3 Skrevet 28. september 2007 Jeg har vært der, og ser at det går greit for en periode. Resultatet hos oss var dog at mannen ikke orket kjøret mer. Vi lever tross alt bare en gang og vi fant ut at mye penger ikke var verdt å jobbe "døgnet rundt".Dette er min erfaring også - det går for en periode, men som en normalsituasjon blir det veldig tungt på sikt. Det er kanskje et litt forslitt utsagn etter hvert, men sannheten er vanligvis at man ikke er så uunnværlig på jobben som man selv tror. Kanskje mannen burde prøve å delegere litt ansvar og oppgaver til noen andre?
Callie Skrevet 28. september 2007 Forfatter #4 Skrevet 28. september 2007 Det er kanskje et litt forslitt utsagn etter hvert, men sannheten er vanligvis at man ikke er så uunnværlig på jobben som man selv tror. Kanskje mannen burde prøve å delegere litt ansvar og oppgaver til noen andre? Kanskje han også har LYST til å jobbe mye? ;-) Er ikke ute etter slike råd, bare å komme i kontakt med andre i samme situasjon. :-)
Frey Skrevet 28. september 2007 #5 Skrevet 28. september 2007 Jeg beklager dette svaret for det er jo ikke det du vil høre men jeg må bare.... Kanskje han også har LYST til å jobbe mye? ;-) Mannen din har mer lyst til å jobbe enn å bruke tid sammen med deg og deres datter?
Gjest Gjest Skrevet 28. september 2007 #6 Skrevet 28. september 2007 Jeg er gift, og vi har en datter i barnehagealder. Mannen min jobber mye. (Overtid nesten hver dag, som regel begge dager i helgene.) Han har en ledende stilling som krever mye av ham, og mange er avhengige av hans innsats. Det er derfor ikke sannsynlig at han kan jobbe mindre om han eller jeg skulle ønske det. Vi har begge høy utdannelse, og er ambisiøse. Jeg i 100% jobb, men uten å jobbe overtid. Jeg har fullt ansvar for hus og barn, han har lite tid til å bidra. (Men han er til stede for datteren vår når han først er hjemme.) Jeg møter lite forståelse fra venninner når det gjelder hvorfor jeg finner meg i at han jobber så mye, og at det meste av husarbeid og oppfølging av barn faller på meg. Er derfor ute etter å komme i kontakt med andre i samme situasjon. Lite forståelse herfra også. Er det slik at tiden med pappa er lite verdt for deres datter? Siden hun ikke trenger å få mer enn smuler? Ved å dele omsorgsarbeidet for datteren i to, og overlate halvparten/en annen prosentandel til far, finner han selv ut hvor mye overtid han har tid til å ta på jobben. I stedet for å gi sin datter og kone det som blir til overs. Lyst er bare fint, men det er ikke det eneste som teller når man har skaffet seg familie.
Gjest Tex Skrevet 28. september 2007 #7 Skrevet 28. september 2007 Vi har det også sånn. Min mann jobber ekstremt mye. Men har tar fri når jeg sier han skal ta fri. Vi har en gjensidig forståelse i dette, jeg ber ikke uten at jeg syns det er nødvendig, han får anledning til å jobbe det han mener er nødvendig. Fordelen for oss er at når han først er hjemme, eller jeg har "pålagt" han å ta fri, bruker han stort sett all tiden på meg, barn og hus. Ja jeg sitter mye alene. Men jeg trives med å være alene. Og når vi føst er sammen, har i det kjempefint! Men det er mye mas fra omverdnen ja, som på liv og død skal legge seg borti hvor mye tid vi er sammen.... Dessuten tar an alltid fri hele desember. Det er gull verdt for oss
Gjest MANN 33 Skrevet 28. september 2007 #8 Skrevet 28. september 2007 Jeg beklager dette svaret for det er jo ikke det du vil høre men jeg må bare.... Mannen din har mer lyst til å jobbe enn å bruke tid sammen med deg og deres datter? trodde du v irkelig at alle menn heller ville sitte å dulle med barn og kone hele dagene enn å være på jobben? Hvor teit er du egentlig som stiller et slikt spørsmål? Selvfølgelig liker han å tilbringe tid med barn og kjærste. Hun skriver jo til og med at han er der for datteren når han er hjemme. Men hva i allverden er galt i å ha lyst til å jobbe? Mye og lenge? Menn liker å jobbe. Lev med det.
Gjest Gjest Skrevet 28. september 2007 #9 Skrevet 28. september 2007 trodde du v irkelig at alle menn heller ville sitte å dulle med barn og kone hele dagene enn å være på jobben? Hvor teit er du egentlig som stiller et slikt spørsmål? Selvfølgelig liker han å tilbringe tid med barn og kjærste. Hun skriver jo til og med at han er der for datteren når han er hjemme. Men hva i allverden er galt i å ha lyst til å jobbe? Mye og lenge? Menn liker å jobbe. Lev med det. Hva dere liker er bare halvparten av poenget. Mannen har et barnehagebarn, og et barnehagebarn trenger pass og omsorg, lek og hygge etter barnehagetid. Det er ingen selvfølge at en kvinne vil ta hele den jobben for at mannen skal være fri til å jobbe så mye som han vil.
Frey Skrevet 28. september 2007 #10 Skrevet 28. september 2007 trodde du v irkelig at alle menn heller ville sitte å dulle med barn og kone hele dagene enn å være på jobben? Hvor teit er du egentlig som stiller et slikt spørsmål? Selvfølgelig liker han å tilbringe tid med barn og kjærste. Hun skriver jo til og med at han er der for datteren når han er hjemme. Men hva i allverden er galt i å ha lyst til å jobbe? Mye og lenge? Menn liker å jobbe. Lev med det. Har ingen problem i verden med at noen liker å jobb jeg. Dog reagerer jeg når ts sier at mannen jobber overtid så og si hver dag og at han også jobber mye i helgene fordi han har lyst til å jobbe så lurer jeg litt på hvorfor han har skaffet seg unge til å begynne med. Man har faktisk et ansvar for de ungene man produserer også Vet ikke om du er klar over det men det er forskjell på å barbere seg og skjære av seg hodet. Det er selvfølgelig ingen som hevder at han skal sitte hjemme og dulle med kone og barn hele dagen.
Frey Skrevet 28. september 2007 #11 Skrevet 28. september 2007 Hva dere liker er bare halvparten av poenget. Mannen har et barnehagebarn, og et barnehagebarn trenger pass og omsorg, lek og hygge etter barnehagetid. Det er ingen selvfølge at en kvinne vil ta hele den jobben for at mannen skal være fri til å jobbe så mye som han vil. Jovisst finnes de. Bare å lese innleggene til ts det
Callie Skrevet 28. september 2007 Forfatter #12 Skrevet 28. september 2007 Jeg var ikke ute etter en diskusjon om prioriteringer her, var bare ute etter å komme i kontakt med andre i samme situasjon. At vårt valg synes uforståelig for enkelte er jeg godt vant med fra før. Av samme grunn ser jeg derfor heller ingen grunn til å si mer om hvor mye han egentlig jobber, hvor "til stede" han er i det daglige etc. For ordens skyld - han jobber ikke så mye fordi han har "lyst" til å jobbe, men fordi det er mer eller mindre nødvendig for firmaets del. Det ansettes stadig flere for å avlaste, men når det stadig dukker opp større utfordringer og firmaet vokser så blir det av naturlige grunner mer belastning på enkelte - ikke alt kan delegeres. Og ja, han er glad i jobben sin.
Gjest Gjest Skrevet 28. september 2007 #13 Skrevet 28. september 2007 Hei. Mannen min jobber mye. Er sjelden ferdig på jobb før sju, og har 30 min til og fra jobb. Han drar på jobb til åtte eller ni på morgenen. Nå har ikke vi barn enda da, og han vil ikke jobbe så mye lenger da. Men om jeg hade vært deg så ville jeg sett på måter å avlaste meg selv. Feks ved å ansette en som kan holde huset rent, kanskje også som handler inn en gang i uka. Ellers er det vel egentlig ikke så mye du kan gjøre da, siden det ikke er et alternativ å prate med mannen din. Noe som jeg hadde gjort. Jeg hadde gjort krav på minimum en dag i uken av hans tid. DET må han klare å få til. Da kan han jo jobbe lenge de andre dagene?
Gjest Gjest_stine_* Skrevet 28. september 2007 #14 Skrevet 28. september 2007 Ofte hører man om menn i høye stillinger jobber mye, og ofte har de også betalte elskerinner. For ofte vil man ha i pose og sekk. Og de vil gjerne ha en kvinne ved sin side. Tror jeg ville sjekket litt ut om overtiden hans om jeg var deg. Det er enkelt å kjøpe seg litt underholdning i dag
Gjest lissi32 Skrevet 28. september 2007 #15 Skrevet 28. september 2007 Ikke alle menn som jobber overtid er utro!
Gjest Gjest_stine_* Skrevet 28. september 2007 #16 Skrevet 28. september 2007 Nei ikke alle, men veldig mange. Og når man føler at mannen ikke gir deg oppmerksomhet og ønsker å tilbringe tid med deg lenger(regner med at det ikke alltid har vært slik). , da er det vel på tide å gå videre hver for seg. Når man er i leder stilling, så pleier man også å ha flexi tid, og hjemme kontor. Burde vel være enkelt for ham å jobbe hjemme også. Ingen av oss er uerstattelige, og heller ikke deres menn som absulutt må jobbe så mye. Det er jo enkelt for ham å delegere bort ansvar slik at han kan få mer tid med fam sin.
Gjest Gjest Skrevet 29. september 2007 #17 Skrevet 29. september 2007 Utrolig morsomt å se at noen kan være så til de grader generaliserende Gjest_stine_* Kan ta et eksempel da. Hvordan skal en mann klare å ha en elskerinne ved sin side om du kan se på avtaleboken til mannen din at han er der? Eller at han er der om du ringer, eller kommer innom jobb og det alltid er kunder der? Hm..... Jeg må bare si at det er ikke i alle lederstillinger man trenger å være utro for å jobbe lenge. Det finnes mange ledderstillinger der man er sammen med andre mennesker hele tiden uten mulighet for å stikke seg bort selv om man jobber lenge og overtid... Så kanskje du skal passe deg litt for å gjøre folk bekymret for mannen sin, og heller bekymre deg for din egen?
Gjest Gjest_stine_* Skrevet 29. september 2007 #18 Skrevet 29. september 2007 Vi alle vet at det er mye utroskap, så at jeg sa dette i et innlegg her burde ikke være en stor nyhet, dette gjelder både damer og menn. Hadde min mann jobbet så mye overtid, og aldri prioritert meg, så hadde jeg gått. Hva er vitsen da med et forhold? Pengene han håver inn hver lønning. Hadde en eks som hadde en søster som var hore, og det hun fortalte var om disse såkalte vellykkede mennene som kjøpte sex hos henne, mens konene satt hjemme med barna. Se det i øynene, livet byr på mange muligheter. Jeg ville ikke ha blitt i et sånt forhold. Hvorfor skal dere bli hos en mann som ikke vil være sammen med deg?
Gjest Utlogget nå Skrevet 29. september 2007 #19 Skrevet 29. september 2007 Jeg har også en mann som jobber mye. Han jobber i perioder de fleste kvelder i uka, og er da sjelden hjemme før kl 2300. I de verste periodene jobber han også mye i helgene. Han har alltid jobbet veldig mye, men jeg forlanger at han er hjemme for å spise middag, og at han følger opp barna litt. Det betyr at han kommer hjem kl 1630, hjelper litt barna med lekser og bruker litt tid på dem. Som regel er han hjemme 3 ettermiddager i uka, og da i 2-3 timer. I tillegg følger han opp det ene barnet med en fritidsaktivitet, og hjelper til med å hente/levere barna. For oss betyr dette at jeg sitter hjemme alene om kvelden fra mandag til og med torsdag, og at jeg har omtrent null hjelp til husarbeidet. Jeg jobber derfor reusert stilling, noe som gjør at dette fungerer på ett sett og vis for oss. Akkurat nå vurderer jeg også å få vaskehjelp, da barna vokser til og krever en litt annerledes oppfølging. Det er lett for andre å si at mannen min skal jobbe mindre, men det er ikke alltid like lett. Særlig når man har en ledende stilling, og har ansvaret for mange ansatte. Joda, selvsagt kan han delegere, men man må innse at ikke alt er mulig å få til. Ikke alltid. Ting kan gjøres annerledes, og det må også han jobbe med. Lønn er IKKE drivkraften hans, men skaperglede og ansvarsfølelse. Det er sannelig ikke lett å være støttende og oppmuntrende når han sliter som verst, særlig fordi det betyr at vi ser enda mindre til han. På en annen side, er han fullstendig klar over at han er veldig heldig som har meg, og at jeg i det hele tatt holder ut. Heldigvis har vi ferier og langhelger, og da bruker vi tiden på hverandre og barna. Jeg må innrømme at nå som barna er relativt store, fungerer dette bra, men da de var små, slet vi en del. Mye fordi jeg var trøtt og sliten på hjemmebane, og han på jobb. Mye hadde vært spart om vi hadde hatt vaskehjelp da. I tillegg er det viktig å få en barnevakt man stoler på, slik man har mulighet til å komme seg ut på venninnebesøk og kino. Eller rett og slett en time på Rema alene (luksus i de dager, gitt) Jeg selv er oppvokst med en far som jobbet mye, og derfor så vi lite til han. Derfor er det viktig at far kommer hjem til middag og tilbringer litt tid med barna. Så får det heller bli at han må jobbe lengre ut over kvelden... Det er viktig at dere snakker sammen om dette, og at dere avtaler litt dere i mellom. Det er også viktig at du får litt tid alene (om det så bare er på Rema) og det er minst like viktig at far får tilbringe litt tid alene med barnet. Så får man heller overse at han ikke vet hvordan vaskemaskinen virker
Gjest Gjest_Stine_* Skrevet 29. september 2007 #20 Skrevet 29. september 2007 Er det kun for PENGENE dere blir? Hvorfor blir dere?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå