Gjest Mirina Skrevet 27. september 2007 #1 Skrevet 27. september 2007 Leste for en stund siden at hvis man legger en tråd som akkurat passer rundt jorden, og utvider denne med noen få centimeter så kunne tråden løftes overraskende langt opp fra jordoverflaten, hvis den ble løftet opp likt av folk som sto langs tråden. (Fryktelig lang og klønete setning) Dette er visstnok en kjent matematisk formel, som kan brukes på alle runde objekter uavhening av størrelse. Noen som skjønner hvilken formel jeg tenker på?
SnillMito Skrevet 27. september 2007 #2 Skrevet 27. september 2007 Leste for en stund siden at hvis man legger en tråd som akkurat passer rundt jorden, og utvider denne med noen få centimeter så kunne tråden løftes overraskende langt opp fra jordoverflaten, hvis den ble løftet opp likt av folk som sto langs tråden. (Fryktelig lang og klønete setning) Dette er visstnok en kjent matematisk formel, som kan brukes på alle runde objekter uavhening av størrelse. Noen som skjønner hvilken formel jeg tenker på? Jeg tror ingen andre enn deg selv skjønner hva du mener her.
Gjest Mirina Skrevet 27. september 2007 #4 Skrevet 27. september 2007 Nei, jeg vet at det er veldig dårlig forklart.
SnillMito Skrevet 27. september 2007 #5 Skrevet 27. september 2007 Nei, jeg vet at det er veldig dårlig forklart. "Dårlig forklart" er nok en overdrivelse på størrelse med en blåhval. Om så alle Nobelprisvinnere de siste femten årene satt seg sammen fram til påske neste for å pønske ut hva du mente, ville de ikke kommet en nanometer nærmere svaret.
Gjest Gjest_Kari_* Skrevet 27. september 2007 #6 Skrevet 27. september 2007 Leste for en stund siden at hvis man legger en tråd som akkurat passer rundt jorden, og utvider denne med noen få centimeter så kunne tråden løftes overraskende langt opp fra jordoverflaten, hvis den ble løftet opp likt av folk som sto langs tråden. (Fryktelig lang og klønete setning) Dette er visstnok en kjent matematisk formel, som kan brukes på alle runde objekter uavhening av størrelse. Noen som skjønner hvilken formel jeg tenker på? Hei! Det er mulig jeg er heeelt på bærtur nå i forhold til hva du er ute etter, men...: En kjent matematisk formel er "omkrets = diameter * pi", som altså sier at omkretsen til en sirkel er 3.14 ganger diameteren til sirkelen. Jordas diameter er 12756km ved ekvator, noe som gjør at tråden som akkurat passer rundt jorda ved ekvator må være 3.14*12756km lang. For å kunne løfte tråden feks 1m opp fra bakken, noe som tilsvarer at diameteren til sirkelen tråden omslutter er 12756km +2m, må lengden på tråden være 3.14*(12756.002)km, altså bare 3.14*2m = 6.28m lenger enn den opprinnelige tråden. Er det noe sånt du sikter til?
Gjest Mirina Skrevet 27. september 2007 #7 Skrevet 27. september 2007 (endret) Tusen takk for svar, men det er ikke helt det jeg er ute etter. Men du er absolutt inne på noe. Har en kamerat som er veldig flink i matte som tror han skjønner hva jeg mener, men han hadde ikke mulighet til å lete frem formelen til meg akkurat nå, men han skulle fikse det i morgen. Endret 27. september 2007 av Mirina
Gjest Gjest_Kari_* Skrevet 27. september 2007 #8 Skrevet 27. september 2007 Tusen takk for svar, men det er ikke helt det jeg er ute etter. Men du er absolutt inne på noe. Har en kamerat som er veldig flink i matte som tror han skjønner hva jeg mener, men han hadde ikke mulighet til å lete frem formelen til meg akkurat nå, men han skulle fikse det i morgen. Formelen jeg nevnte kan "snus på hodet" til å bli omkrets/pi = diameter, og dermed ser vi at en økning i sirkelens omkrets (trådens lengde) på feks 1m gjør at tråden kan løftes 1m/3.14 = ca 30 cm opp, ganske imponerende det og Men håper du forteller hvilken formel du tenkte på, for nå ble jeg veldig nysgjerrig!
Gjest Gjest_Kari_* Skrevet 27. september 2007 #9 Skrevet 27. september 2007 *korrigere seg sjøl* 15cm! (i og med at det er _diameteren_ som øker med 30cm og ikke radien)
Gjest Gjest_Kari_* Skrevet 27. september 2007 #11 Skrevet 27. september 2007 "Dårlig forklart" er nok en overdrivelse på størrelse med en blåhval. Om så alle Nobelprisvinnere de siste femten årene satt seg sammen fram til påske neste for å pønske ut hva du mente, ville de ikke kommet en nanometer nærmere svaret. *fnis* Nominerer du meg i år, da?
Gjest Mirina Skrevet 27. september 2007 #12 Skrevet 27. september 2007 *fnis* Nominerer du meg i år, da? Jeg kan gjøre det jeg!!
Gjest Gjest_Kari_* Skrevet 27. september 2007 #13 Skrevet 27. september 2007 Jeg kan gjøre det jeg!! Wohooo, thank you! :-D "..også vil jeg takke familien min og mattelærern min fra ungdomsskolen..", men hva skal jeg ha på meg!?? *løper over på mote.no*
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå