Gjest kjøper Skrevet 27. september 2007 #1 Skrevet 27. september 2007 Jeg skal overta min første leilighet i helgen. Hva skjer egentlig på overtagelsen? Det eneste jeg vet er at man skal sjekke om alt er i orden, men hva innebærer det egentlig? Å sjekke om det er ordentlig vasket er jo greit nok, men hva annet skal jeg sjekke? Er det lurt å ha med seg noen som har litt mer peiling enn hva jeg har? Jeg vet jo ikke hva som er "godt nok", ei heller er jeg i stand til å si noe om hvordan tilstand på våtrom og slikt er. Jeg har jo vært på visning, og da hadde jeg med meg min far. Er det lurt å ha ham med nå også, eller ser det bare teit ut? Åh, jeg gleder meg sånn til å få nøkkelen til min helt egen leilighet
murray Skrevet 27. september 2007 #2 Skrevet 27. september 2007 (endret) Det skal være rent og pent, selgers eiendeler skal være ute, hvis du har fått med hvitevarer på kjøpet skal disse stå igjen, brannslukningsapparat skal være der, du skal få alle nøkler og, hmmm, det var det jeg kom på i farten. Megler har sikkert gitt deg et papir på hva som etter reglene skal følge med leiligheten. Grattis med leilighet! Jeg tar over min i disse dager jeg også Edit: Og sjekk at alle boder er tømt. Endret 27. september 2007 av murray
Gjest vsn Skrevet 27. september 2007 #3 Skrevet 27. september 2007 Gardinstengene skal være der. Min svimate samboer oppdaget ikke at selger hadde tatt med seg gardinstengene (jeg hadde ikke mulighet å være med på overtagelsen). Har du først signert om at alt er ok, så nytter det ikke å komme dagen derpå og klage på f.eks dårlig vasket. Så det kan jo være greit å overta i dagslys, så du ser ordentlig om vaskinga er ok. Hvis det er varmekabler i gulv så spør spesifikt om disse virker. Vår sleipe selger sa ingenting om defekte varmekabler i badegulv. Vi måtte betale elektrikeren selv (nesten 3000 kr). Men megleren mente heldigvis at selger var jævlig sleip og snakket med dem. Da godtok de å betale halve regninga. Virker panelovnene? Igjen så var det en ødelagt panelovn som vi heller ikke ble opplyst om. Sånne ting koster lite, men er veldig irriterende når man kjøper hus. Nå prøver vi jo å få hevet kjøpet da....
Gjest Boligkjøperen Skrevet 27. september 2007 #4 Skrevet 27. september 2007 Og hva skjer hvis du ved overtagelse merker at ikke alt er i orden? Får du betalt der og da for det? Hva om det er dårlig vasket, skal de betale for det og?
-hild Skrevet 28. september 2007 #5 Skrevet 28. september 2007 Og hva skjer hvis du ved overtagelse merker at ikke alt er i orden? Får du betalt der og da for det? Hva om det er dårlig vasket, skal de betale for det og? Hvis ikke alt er i orden må du bemerke det - og dersom det f.eks ikke er rydda/vaska må selger få mulighet til å rette opp i det. Det kan enten være at han skal rydde/vaske innen en dato - eller ved at du får en kompensasjon i form av penger. Du får ikke betalt der og da - kan aldri tenke meg at selger har med penger til det - men da avtaler man et beløp og en frist. Lykke til - og du, sjekk inni kjøkkenskapene - og under vifta også
Gjest vimselot Skrevet 28. september 2007 #6 Skrevet 28. september 2007 Hm, umulig å huske på alt, men sjekk at toalettet og kraner virker. Sjekk boder, garasje og er det en hage, så sjekk der også, slik at det ikke ligger f.eks. gamle vinduer eller annet rask ute. Men du kjøpte en leilighet ts, da er det vel ingen hage. Mht til renhold, så sjekk skap både på kjøkken og ellers.
abelille Skrevet 30. september 2007 #7 Skrevet 30. september 2007 Utenom det som er nevnt er det vanlig å lese av strømmen sammen. Pass på at du får alle nøkler (et sted jeg kjøpte prøvde selger å beholde en nøkkel når jeg ikke ville betale for de ekstra kopiene hun hadde laget...). Det som er avtalt at skal være der, skal selvsagt stå der. Ting som skal følge med i kjøpet: http://www1.vg.no/pub/vgart.php?artid=146543
Gjest graceland Skrevet 30. september 2007 #8 Skrevet 30. september 2007 Det skal være rent og ryddig, det skal nå være innflytningsklart for deg. Vi tok over vår leilighet for en måned siden, og da gikk vi gjennom alle rom, leste av strømmåleren, så etter om det var ok vasket og ryddet... hun viste oss brannslukningsapparatet, vi fikk nøklene og skrev under overtakelsesprotokollen. Ingen stor affære
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå