Gå til innhold

Rød genser-dag fredag 28. september!

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
Bryr du deg om det som skjer i Burma?

Det er sikkert flere en meg som har fått denne SMSen:

Det er altså rød-genser-dag i morgen!

-Hvis du vil markere støtte til demokratiforkjemperne i Burma, altså.

Har du ikke rød genser, skjorte, jakke e.l. så gjør et annet rødt plagg nytten!

Jeg skal blotte rød string :lur:

Endret av fiktiv
Skrevet

Her i huset blir det rød genser både på meg og poden.

Skrevet

For noe tull. Hva skulle det hjelpe? Hater symbolhandlinger og sofasympati.

Skrevet

Har signert to steder, og kommer til å ha på meg rød genser i morgen. Ikke fordi det finnes noen burmesere i min nærhet, men som et uttrykk for solidaritet. Det er en symbolsk handling.

Skrevet

Det blir rødt belte og rød veske på meg i morgen. Litt utenfor oppfordringen, men det er det jeg har tilgjengelig.

Skrevet

Pokker, også!! Hjernen min fungerer bare på tomgang før jeg får frokost og kaffe. Det ble svart T-skjorte i dag også!! Gammal vane. Og så lå den øverst i hylla.

Skrevet

Jeg har rød bh :P Har ikke et eneste rødt plass i skapet mitt så det blir litt vanskelig.

Skrevet (endret)

Rød genser på hos samboer og meg også.

Endret av Tabris
Skrevet

hadde dessverre ikke noe rødt, så det må jeg stå over, men kommer til å tenne lys i vinduet i kveld.

Skrevet

Her er det rød kjole. :)

Og har signert.

Jeg tror nok signaturen, og det å printe ut brev og sende til de burmeiske myndighetene har mer for seg enn å bare ta på seg en rød genser. Men samtidig er det noe med at Burmas støttespillere kanskje revurderer sin støtte hvis de ser at verdensopinionen viser hva de mener. Hvis det er påfallende mange rødkledde i gatene i dag, så vil man kanskje oppfatte aksjonen i større grad enn å sjekke hvor mange som har signert hos Amnesty.

Gjest Blondie65
Skrevet

Rød innejakke.

Lys får jeg ikke tent da jeg ikke er hjemme.

Nå går ryktene om at juntalederen har gått av så jeg håper jo at det kanskje er tid for endring.

En ting er en politisk uenighet og at man av den grunn kjemper for sin makt. Men når man dreper sivilbefolkning for å fortsette sitt vannstyre for å berike seg selv da er det ille.

Fikk også meldingen om at USA har fryst kontoene til juntaledelsen. Synes det var positivt.

Jeg tror ikke det er mulig i dagens verden å fortsette å undertrykke sin befolkning og sile informasjonen de skal få, pga mobilkamera og internett. Teknologi som gjør det mulig for "hvermansen" å sende bilder til resten av verden.

Gjest Silmarill
Skrevet

Har på meg rød genser som faktisk matcher den røde gipsen jeg har på benet mitt :)

Tennåringsønnen min har også på seg en rød genser.... med skrift på da vel og merke.

Gjest Blondie65
Skrevet
Her er det rød kjole. :)

Og har signert.

Jeg tror nok signaturen, og det å printe ut brev og sende til de burmeiske myndighetene har mer for seg enn å bare ta på seg en rød genser. Men samtidig er det noe med at Burmas støttespillere kanskje revurderer sin støtte hvis de ser at verdensopinionen viser hva de mener. Hvis det er påfallende mange rødkledde i gatene i dag, så vil man kanskje oppfatte aksjonen i større grad enn å sjekke hvor mange som har signert hos Amnesty.

Jeg tror at vår røde bekledning er vel så mye et signal til oss selv og de rundt oss i vårt land om at det går an å gjøre noe mer aktivt. Jeg hadde selv ikke stilt i rødt i dag hvis ikke det hadde vært mulig å signere et opprop noen plass.Jeg håper at ved å gå i rødt så oppfordrer jeg andre til å signere og ta et standpunkt - inkludert våre egne myndigheter.

LO skal ha et arrangement senere i dag og VG har oppfordret alle til å sende inn bilde av seg selv i rødt. Begge disse tingene er aksjoner som kan bli videreformidlet til det burmesiske folk og det er VEL så viktig å vise de at de ikke er alene - slik de var sist.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...