Gå til innhold

Strømforsyning til pc

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg må visstnok gå til anskaffelse av en ny strømforsyning til pc. Problemet er at jeg ikke aner hva jeg skal se etter, hvilket prisnivå jeg bør legge meg på, hvor jeg skal handle osv. Jeg har åpnet kabinettet for å se etter clues på den eksisterende strømforsyningen, men der sto det ikke stort mere enn made in china, så jeg ble vel ikke så mye klokere av det.

Er det noen som kan komme med noen tips?

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

På den delen av strømforsyningen som du putter inn i selve pc'n er det oppgitt hvor sterk strømstyrke(V) , spenning (A) ledningen fører .

Den nye strømforsyningen må ha samme verdier på denne dingsen som den gamle , men jeg tror dette har vært standardisert for pc'er ganske lenge .

Dette er ikke standardisert for laptoper , og til laptop'er er det VELDIG viktig å ha riktig strømforsyning hvis ikke kan man ta hovedkortet og det er IKKE billig å erstatte .

Endret av Væren75
Skrevet

Ok, men hva med f.eks. størrelse, tilkoblingsmuligheter osv. Er det slik at alle typer strømforsyning passer inn i alle typer pc så lenge du har korrekt spenning og styrke?

Skrevet

Hvis du kjøper en standard strømforsyning så er alle like store og har samme form. Voltstyrken er også standardisert.

Eneste du trenger å tenke på er at wattstyrken er kraftig nok til å kjøre hele pcen din (harddisker, vifter, skjermkort, etc). Hvis du kun har en butikk-kjøpt pc med standard saker inni så holder det nok lenge med en 300 watt. Prøv å få en som er så stille som mulig.

Skrevet

Jeg håper du ikke har Dell ?

En grei ting å se etter, er at det er ei svær vifte i langsiden på powersupplyet, slik som her, ikke i kortenden, slik som denne. Hvorfor ? Fordi en større vifte flytter mer luft enn en liten, ved samme omdreining. Dermed kan en stor vifte kjøres med lavere turtall, og dermed lage mindre støy.

Dernest; hold deg unna billig sjit, dvs Trust.

Ellers er det vel bare å plukke.

Skulle jeg valgt selv, hadde det vel blitt en AOpen, Fortron-Source, eller Tagan..

OBS! Hvis du har en 20pins strømkontakt på hovedkortet ditt, bør du ha det på den nye strømforsyninga også. Mange PSU med 24pins kontakt leverer med en overgang, slik at du kan koble den til både nye og gamle typer hovedkort, men sjekk dette. Send en mail til nettbutikken og spør for sikkerhets skyld.

Vil anbefale nettbutikker foran vanlige butikker, egentlig (hvis du ikke ha denne dingsen med engang). Da har du nemlig angrerett, hvis ingenting passer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...