Gjest Taxi Skrevet 29. september 2007 #21 Skrevet 29. september 2007 Siden jeg har satt meg ganske grundig inn i rasen samojed, så synes jeg at jeg må kommentere det som blir sagt her:) Samojeden er disponert får våteksem. Derfor er det viktig å tørke de godt når de har blitt våte. Samojeden har en nærmest selvrensende pels. Skitt og møkk preller av som vann på gåsa Samojeden kan også gjøre det bra i LP dersom man trener de riktig. dvs utelukkende positive metoder og mye tålmodighet. Samojeder er ikke glad i repetisjoner, så man må kjøre få repetisjoner. Samojeden har et sterkt jaktinstinkt og bør egentlig alltid være i bånd dersom det ikke er på et lukka område... Jeg elsker samojeden. Den er vakker og søt, god og snill, rolig, men arbeidssom, selvstendig, men glad i å jobbe for deg. Av ulike grunner valgte jeg allikevel Golden Retriever Det føles som jeg har valgt rett, og vi skal å se på golden valper om 3 timer!! Det som ble avgjørende var: jeg tror det er mer jobb med en samojedvalp fordi de er litt sta, og fordi de har mye i seg som man må bære konsekvent med (trekk, bjeffing, innkalling...). Samtidig som at det absolutt føles overkommelig, så kjenner jeg at jeg ønsker meg en lærevillig hund, som er relativt enkel... Dette fordi jeg har en noe krevende portis fra før, og at jeg kunne tenke meg noe MYE enklere denne gang. En annen ting er at jeg har hørt om flere som har måttet omplassere sin samojed pga bråk mellom hundene som har ført til skader på de andre hundene i familien. uten at jeg skal skylde dette på samojeden, MEN jeg har fra før av ei tispe med sterk personlighet, som alltid skal være øverst ellers så blir det lurveleven. hun MÅ liksom ha det siste ordet... så tenkte jeg på en sterk samojed som kanskje utfordrer henne, og så blir det bråk. Jeg vet ikke jeg altså, men grunnen til at jeg ikke valgte samojed er nok litt pga den hunden jeg har fra før av kjenner jeg. Hadde jeg ikke hatt noen hund så hadde jeg kansje valgt sammisen :o Men nå blir det golden valp, og det gleder jeg meg til og tror det passer meg bra!! :D jeg må bare unngå å se bilder av samojeder, og spes valper i nærmeste framtid for da tenker jeg: faaaaen hva har jeg gjort??? :D haha
pusla Skrevet 29. september 2007 #22 Skrevet 29. september 2007 Så gøy!! Husker når vi dro og så på golden-valper første gang i sommer, det var utrolig spennende . Vi har en goldenvalp på snart 4 måneder nå og er veldig fornøyd med valg av rase. Vi vurderte også andre raser, da spesielt en rase som har mye jaktinstikt i seg, men vi kom til at en golden ville passe oss som førstegangseiere godt. Håper du ikke vil bli for lei deg når du ser samojeder heretter da, men du blir sikkert så glad i den dere skal ha at det ikke blir noe savn kanskje!
Gjest Taxi Skrevet 29. september 2007 #23 Skrevet 29. september 2007 Så gøy!! Husker når vi dro og så på golden-valper første gang i sommer, det var utrolig spennende . Vi har en goldenvalp på snart 4 måneder nå og er veldig fornøyd med valg av rase. Vi vurderte også andre raser, da spesielt en rase som har mye jaktinstikt i seg, men vi kom til at en golden ville passe oss som førstegangseiere godt. Håper du ikke vil bli for lei deg når du ser samojeder heretter da, men du blir sikkert så glad i den dere skal ha at det ikke blir noe savn kanskje! Helt sikkert!! Jeg kjenner det allerede nå etter at jeg var og så på golden valpene i dag. Nå bare gleder jeg meg Hvilken oppdretter har dere hunden deres fra?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå