Lorraine Skrevet 27. september 2007 #1 Skrevet 27. september 2007 I morgentimene i dag klarte en liten blåmeis å snike seg inn vinduet som stod på gløtt. Den flakset og fløy mellom gardinene og vinduene, men etter en stund fant den veien ut igjen. Nå lurer jeg på hvor stor faren er for at den har dratt med seg fuglelus inn? Senga står jo rett ved vinduet... Det første jeg gjorde, var å få dyner og puter ut av rommet, og la tepper over hele senga. Disse kan jeg vaske etterpå. Så fikk jeg gardinene i vaskemaskinen og vasket ned vegg og vinduskarmer og gulv og alt som kan være "nedfallsgrunn" for lus. Nå kan jeg jo likesågodt også pusse vinduene.. hehe. Men spørsmålet mitt er om jeg burde gjøre mer? Er sannsynligheten stor for at en fugl drar med seg masse lus inn på denne måten?
Leo Skrevet 27. september 2007 #2 Skrevet 27. september 2007 Fuglelus har ikke mennesker som vertsdyr, så de er det ingen fare med. Det er kanskje fuglelopper du tenker på. I motsetning til lusa, trives de godt på mennesker, men de holder til i forlatte fuglereir og ikke på småfuglene. Jeg har relativt ofte småfugler "på besøk" og det eneste jeg gjør er å vaske meg grundig på hendene hvis jeg har vært nødt til å ta i dem og evt. vaske der de har sittet hvis de har bæsjet (Noe de ofte gjør når de blir redde) og/eller det er et sted som potensielt kan komme til å være i kontakt med matvarer p.g.a. mulighet for salmonellasmitte. Småfugler på soverommet blir geleidet ut vinduet igjen og det er det. Fuglelopper dukker opp fra tid til annen, men de kommer sannsynligvis inn via hunden og han bor jo her...
Lorraine Skrevet 27. september 2007 Forfatter #3 Skrevet 27. september 2007 Takk, Leo Det var betryggende svar:) Fikk en litt stressa start på dagen - det er første gang i mitt liv jeg kan huske å ha fått inn fugl. Har alltid hørt at man ikke bør mate fugler i nærheten av tørkesnorer ute osv., pga risiko for å få lopper (trodde det var lus, jeg.. ) i klærne og dra det med inn. Kan ikke forestille meg noe verre enn å ikke få sove pga intens kløe pga bitt etter bitt...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå