Gå til innhold

Plaget 13-åring knivstakk tenåringer

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Tore_*
Skrevet

Saken er tragisk og trist for offrene og gjerningsmannen.

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=171498

Hvem har skylden egentlig her? Foreldrene til mobberne, foreldrene til mobbeofferet, skolen eller samfunnet generelt?

Er ikke egentlig gjerningsmannen selv et offer?

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Etter min mening har skolen skylden. I de fleste mobbetilfeller er det skolen som er arena for mobbestarten. At skolene ikke greier å lære elever å behandle hverandre med respekt er skremmende.

Endret av Tex
Skrevet

Mine umiddelbare tanker om hendelsen, kun basert på innholdet i avisklippet:

Gjerningsmannen har min sympati i denne saken. Det er lov å forsvare seg dersom han blir angrepet. Uansett alder på en selv og på overgriperne. Selvforsvar er et menneskelig, naturlig, sunt instinkt. Jeg tenker at han fryktet for livet da han ble etterfulgt av de tre. Og påførte dem lettere skader.

"- Tre gutter syklet etter 13-åringen for å ta ham, sier to som var til stede på Menstad i går"

Dette viser at gutten forsvarte seg mot tre angripere, det var ikke han som angrep.

Det blir ikke riktig å automatisk skylde på foreldrene til mobberne, det er ikke alltid det er foreldrene sin feil, de fleste så store barn klarer godt å tenke og handle selv, og vet meget godt hva som er rett og galt.

Umiddelbart tenker jeg at mobberne må ta skylda, og at skolen bør diskutere saken grundig for å finne ut om de kunne gjort noe, og forebygge lignende saker i framtida. Det er jo gjerne skolen som er arenaen for trakassering og mobbing. Hjemme er jo mobbeofrene "trygge".

Men for å sette det litt på spissen: Nå er vel saken gjort opp, så det er ingen skyld lenger. Gutten ble plaget, men han tok igjen.

Kanskje ikke det mest politisk korrekte å si, men det får så være.

Skrevet

Jeg er enig med begge inleggene over her!

Barn og ungdommer opholder seg mer på skolen enn hjemme! Skolene må få øynene mer opp for dem som blir mobbet og de som mobber! Dette kunne vært unngått dersom skolen hadde fulgt litt med og slått ned på mobbing i skolen.

Skolen skulle også da ha snakket med foreldren til både gjerningsmannen og offrene om hva som foregikk!

Det er ille at noen gjør noe så drastisk som å bruke kniv, men jeg har sympati med gjerningsmannen i denne saken selvom selve handlingen ikke kan forsvares!

Skrevet

Men dersom en sier at det er ok at mobbeofferet/knivstikkeren kan forsvare seg, gir det farlige signaler med ringvirkninger en ikke bør risikere. Etter min mening; uoffisielt; skjønner. Offisielt; fordøm det. Men la heller ikke mobberne/de skadde slippe unna! Vanskelig og trist sak.

Gjest Gjest_Tore_*
Skrevet
Men dersom en sier at det er ok at mobbeofferet/knivstikkeren kan forsvare seg, gir det farlige signaler med ringvirkninger en ikke bør risikere. Etter min mening; uoffisielt; skjønner. Offisielt; fordøm det. Men la heller ikke mobberne/de skadde slippe unna! Vanskelig og trist sak.

Vanskelig og trist sak ja!

Vel, dersom mobberne og offeret ble tatt hånd om av de voksne mens trakaseringen stod på, altså på et tidligere tidspunkt kunne dette vært avverget!

Mobbing skal det slås hardt ned på, og det skal ikke gå så langt som det gikk her!

Skjønner mobbeofferet godt at han tilslutt sprakk, men at det er forferdelig at han måtte ty til kniv!

La oss si om han ikke hadde forsvart seg med dette, hva hadde skjedd med gutten da dersom han hadde fått disse to guttene over seg? Følgende kunne kanskje vært værre enn dem er pr. i dag!

Skrevet (endret)

Det som er virkelig ille er at man ikke har tatt ordentlig inn over seg at det er så mye utrygghet og følelse av å være utsatt for trusler, ekte eller innbilte, at ungdommer allerede i mange år har væpnet seg når de går ut. Og på skolen.

Det er minst ti år siden jeg hørte om dette for første gang, og allerede da var det en trend som hadde vært under utvikling en stund. Det er bare et tidsspørsmål før vi får flere slike episoder, og da går det kanskje liv.

Og når det er snakk om å ta folk hardt for dette og hint. Dette er jo unger! De trenger ikke å tas hardt, de trenger hjelp. De trenger å være forsikret om at f.eks skolen er en frisone, ikke en slagmark.

Endret av Mann 42
Gjest Silmarill
Skrevet
La oss si om han ikke hadde forsvart seg med dette, hva hadde skjedd med gutten da dersom han hadde fått disse to guttene over seg? Følgende kunne kanskje vært værre enn dem er pr. i dag!

Overskriften i media kunne brått vært anderledes da ja!

Det er forferdelig for alle involverte det som har skjedd, men jeg også tror at det må ha vært noen voksne som har sviktet mot disse ungdommene!

Det som er virkelig ille er at man ikke har tatt ordentlig inn over seg at det er så mye utrygghet og følelse av å være utsatt for trusler, ekte eller innbilte, at ungdommer allerede i mange år har væpnet seg når de går ut. Og på skolen.

Det er minst ti år siden jeg hørte om dette for første gang, og allerede da var det en trend som hadde vært under utvikling en stund. Det er bare et tidsspørsmål før vi får flere slike episoder, og da går det kanskje liv.

Og når det er snakk om å ta folk hardt for dette og hint. Dette er jo unger! De trenger ikke å tas hardt, de trenger hjelp. De trenger å være forsikret om at f.eks skolen er en frisone, ikke en slagmark.

Enig med deg i det du skriver Mann 42!

Skrevet

Skolene i enkelte områder har jo vært rene katastrofeområder mht vold i mange år nå . I Kristiansand (som er en havneby) var det ikke sjeldent at elevene hadde med seg våpen de truet andre med for over 15 år siden . I en av de mest ekstreme episodene var det tom en som hadde med seg motorsag på skolen og i en annen hadde en fyr med seg skytevåpen (tror ikke det ble løsnet skudd ) .

På denne skolen hadde også lærerne problemer med å holde ro og orden fordi også de i enkelte ekstreme tilfeller opplevde å bli truet , så det er ikke alltid så enkelt å skylde på skolevesenet for endel av den volden som skjer i skoletiden .

Lærere er jo mennesker de også som sikkert syntes det er ok å ha samtlige kroppsorganer intakt når de drar hjem fra jobb , for å sette det litt på spissen ..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...