Gå til innhold

Klumpekatt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hallo!

Sliter med et aldri så lite problem jeg...

Har en ekstremt langhåret katt med sinnsyk innerpels... :katt:

Den er både tykk og lang, og hun får klumper i pelsen helt inne ved huden som gjør at vi ikke kan klippe henne i fare for å skade henne og hun er livredd ukjente lyder, så barbering tror jeg hun må dopes før...

Noen som har tips til hvordan man kan få klumpefrie katter? :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva om dere reiser til dyrlegen, bedøver katten og barberer bort pelsen nå slik at den slipper klimpene som allerede er der? De kan nemlig både være vonde og irritere, samt lage blemmer og eksem i huden. Når da pelsen begynner å vokse ut igjen, så er det antagelig en slik katt som må gres hver dag for å holde pelsen flokefri. :)

(Hvis dere velger å gjøre det på denne måten, så pass på at pus får være inne så mye den vil med kort pels - den kan fryse mer uten den beskyttelsen nå som vi går mot en kjølig høst).

Skrevet

Helt enig.

Ta katten med til dyrlegen. :jepp:

Vi måtte gjøre det med den ene katten vår.

Han var full av tugger.

I ettertid har vi blitt mye flinkere med å børste, og det er spesielt viktig i rått og fuktig vær.

Skrevet

Jeg brukte en sånn liten knivsak som man bruker til å sprette opp sømmer med til å fjerne klumpene i pelsen på min perser. Jeg skar inntil huden eller så skar jeg opp klumpene i strimler fra huden og utover slik at de kunne børstes ut. På bakparten var hun veldig uvillig til å bli børstet og fikset, så der ble hun barbert hos veterinæren flere ganger. Tok det samtidig med tannstellet et par ganger i året, da var hun jo dopet ned uansett.

Skrevet

Takk for tipsene :)

Tror nesten jeg må ha henne til dyrlegen ja...

Prøver å børste henne, men hun syns ikke det r noe særlig... unngår jo selvfølgelig å børste klumpene da, men det ender som regel i blodbad for hendene mine :gråte:

Men får vel bare tvinge henne :)

Skrevet

Det er forståelig at hun reagerer hvis det gjør vondt. Når hun er barbert, så kan du gradvis venne henne til børsten over tid (siden det jo også tar litt tid før pelsen vokser ut igjen).

Lykke til. :)

• 2 uker senere...
Skrevet

Takker og bukker :)

Skrevet

jeg hadde en katt før som hadde store klumper på ryggen sin men det var vanlig korthåret huskatt.... så det er vel ikke et problem som bare langhårede katter har... bør man gre korthårede katter også regelmessig?

Skrevet
bør man gre korthårede katter også regelmessig?

Som regel trenger man ikke det, men det skader jo ikke. Spesielt ikke hvis man har en katt som får klumper i pelsen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...