Gå til innhold

Hvor mye betaler dere i skatt?

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Jeg jobber i kommunen og betaler 36% skatt.Har 100% stilling som førskolelærer. En venninne av meg betaler 20% skatt og jeg lurer på hva andre egentlig ligger på....i skatteprosent?

Hun har mindre i årslønn enn meg men mer utbetalt pr mnd.

samtidig får hun restskatt hvert år, men ikke mer enn 6000.

er 36% mye i skatt? Synes lønnsslippen er tragisk lesning.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg lurer på det samme. Betaler også 36 prosent, og tjener i utgangspunktet ikke mye. Føles ut som det er enormt mye. Men det blir i det minste ikke noe baksmell.

Og så lurer jeg- hvor mye betaler dere for å være organiserte i deres respektive fagforeninger? Hver måned trekkes jeg for 360 kr, og jeg er helt med på at jeg skal betale noe for å være organisert, men jeg synes det er mye penger....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og så lurer jeg- hvor mye betaler dere for å være organiserte i deres respektive fagforeninger? Hver måned trekkes jeg for 360 kr, og jeg er helt med på at jeg skal betale noe for å være organisert, men jeg synes det er mye penger....

Jeg betaler 427 kr pr mnd til fagforeningen.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber i kommunen og betaler 36% skatt.Har 100% stilling som førskolelærer. En venninne av meg betaler 20% skatt og jeg lurer på hva andre egentlig ligger på....i skatteprosent?

Hun har mindre i årslønn enn meg men mer utbetalt pr mnd.

samtidig får hun restskatt hvert år, men ikke mer enn 6000.

er 36% mye i skatt? Synes lønnsslippen er tragisk lesning.....

Alle i min krets har s.kort på 36% Jeg også. Min mann tjener mere enn meg og har det samme,men det er tabellkort hos oss begge. Utifra tabellen skal han betale 3000 mere enn meg i skatt.

Marginalskatten er på 36 % i Norge.

Skattekortet er beregnet ut ifra opplysninger de har om deg. Sånn som lån,forsørgelse osv.

Kansje din vennine har mye gjeld,forsørgelse osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye skatt betaler dere den måneden dere får feriepenger?

Hvor mye betaler dere i skatt i desember (ev november hvis dere har lønning sent i måneden)?

Man betaler nemlig mer i skatt resten av året for å få feriepengene skattefrie og halv skatt i desember. Den effektive skattesatsen får man ved å ta skatten betalt gjennom hele året (ev korrigert for baksmell/skatt til gode) dividert på bruttolønn. De fleste har en lavere effektiv skattesats enn 36%, husk også på at man får fradrag for renter, fagforkontigent mm som gjør skatten lavere skatt. Enkelte naturalytelser som arbeidgiver betaler kan øke skatten hvis de er skattepliktige. Men selv om man betaler skatt på det får man jo faktisk en verdi av arbeidsgiver. (feks er fri telefonordningen for de fleste gunstig selv om man må skatte av det).

Selv har jeg en effektiv skattesats på 25%, det synes jeg faktisk ikke er så ille :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

36% er ganske mye, og vanlig å betale på f.eks overtid.

Dere kan selv ringe kommunen og endre skattesatser.

Vedr fagforeningskontigent, så er det 1,7 % av bruttolønn, max 472,- samt ett forsikringsgebyr på fast kr 83,- pr mnd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg får regne litt på det... Det er nedtur å få utbetalt ca 16500 når årslønnen endelig var begynt å nærme seg en respektabel sum.

Men jeg har alltid fått tilbake endel på skatten. Fra 10000 til 28000 så en liten justering kan vel kanskje gå, uten å få baksmell :lur:

Takk for svar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dere kontakter ligningskontoret i kommunen, kan dere få hjelp til å beregne skatten. Den beregnes utfra hva dere har i inntekt og hva dere har i fradrag. Videre er det greit å oppgi formuen, slik at man eventuelt kan ta høyde for formuesskatt.

Det som betales av skatt i løpet av året, er forskudd. Når likningen leveres i mai, beregnes skatten opp mot det som allerede er innbetalt. Slik kommer likningskontoret frem til om dere har betalt for mye eller for lite. Derfor er det viktig å opplyse om alle fradrag når dere beregner skatteprosenten.

Ellers er det 28 % skatt på alminnelig inntekt, som består av kapitalinntekter og netto lønn (brutto minus eventuelle fradrag). På personinntekt (lønn) er det i tillegg trygdeavgift på 7,8 % og toppskatt på 9 % hvis man tjener over ca 400 000 pr. år eller 12 % hvis man tjener over 750 000 pr år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tjente så lite i fjor at jeg var nullskatteyter. Det var hyggelig i sommer å få tilbake alle pengene jeg betalte i skatt i fjor, men ville heller tjent såpass at jeg hadde måttet betale 36% skatt - da hadde jeg uansett hatt mer å rutte med :tristbla:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg betaler 33 % i skatt. I forhold til i fjor har jeg gått en god del opp i lønn og er ikke helt sikker på hvordan jeg ligger an skattemessig. Jeg tok litt godt i da jeg bestilte skattekortet (la inn mindre fradrag og høyere lønn enn forventet) og håper derfor at jeg får igjen litt på skatten neste år. Tror jeg skal regne litt på det en av dagene. Baksmell er i hvertfall ikke noe kjekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg betaler 20% skatt, men det er fordi jeg har redusert stilling, skatter i klasse 2 og har både studielån og huslån. Fyller nøye ut endringsseddelen som kommer med skattekortet hvert år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dere kontakter ligningskontoret i kommunen, kan dere få hjelp til å beregne skatten. Den beregnes utfra hva dere har i inntekt og hva dere har i fradrag. Videre er det greit å oppgi formuen, slik at man eventuelt kan ta høyde for formuesskatt.

Det som betales av skatt i løpet av året, er forskudd. Når likningen leveres i mai, beregnes skatten opp mot det som allerede er innbetalt. Slik kommer likningskontoret frem til om dere har betalt for mye eller for lite. Derfor er det viktig å opplyse om alle fradrag når dere beregner skatteprosenten.

Ellers er det 28 % skatt på alminnelig inntekt, som består av kapitalinntekter og netto lønn (brutto minus eventuelle fradrag). På personinntekt (lønn) er det i tillegg trygdeavgift på 7,8 % og toppskatt på 9 % hvis man tjener over ca 400 000 pr. år eller 12 % hvis man tjener over 750 000 pr år.

Dette er riktig. Men du må ikke glemme minstefradraget. Det er det som gjør at effektiv skattesats for de færreste faktisk er 36%:

http://www.skatteetaten.no/Templates/Tabel...;epslanguage=NO

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette er riktig. Men du må ikke glemme minstefradraget. Det er det som gjør at effektiv skattesats for de færreste faktisk er 36%:

http://www.skatteetaten.no/Templates/Tabel...;epslanguage=NO

Det er selvfølgelig riktig. Og for å være helt ærlig tenkte jeg ikke på det i farta, selvom det er noe som stort sett er likt for alle (dersom man ikke liknes i klasse to). :sjenert: Takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil iallefall oppfordre alle til å sjekke skatten, og spesielt ved lønnsoppgjør.

Mange som glemmer justere skatten etter lønnsøkelse.

I firmaet jeg jobber i,og kjører lønn for, er det veldig mange som skatter ekstra.

Selv gjør jeg også dette, genial måte å spare litt på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Vil iallefall oppfordre alle til å sjekke skatten, og spesielt ved lønnsoppgjør.

Mange som glemmer justere skatten etter lønnsøkelse.

I firmaet jeg jobber i,og kjører lønn for, er det veldig mange som skatter ekstra.

Selv gjør jeg også dette, genial måte å spare litt på :)

I et ganske stort intervall for lønnsøkning er det først og fremst endringer i fradragene som vil føre til at skattekortet ikke gir riktig resultat. Og nå når renta stiger fører det jo til at folk heller får igjen på skatten enn at de får restskatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg betaler 33 % i skatt. I forhold til i fjor har jeg gått en god del opp i lønn og er ikke helt sikker på hvordan jeg ligger an skattemessig. Jeg tok litt godt i da jeg bestilte skattekortet (la inn mindre fradrag og høyere lønn enn forventet) og håper derfor at jeg får igjen litt på skatten neste år. Tror jeg skal regne litt på det en av dagene. Baksmell er i hvertfall ikke noe kjekt.

he he, akkurat det samme her faktisk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...