Gå til innhold

Tips til mat uten masse forskjellig

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har vært hos lege i dag og fått beskjed om at jeg ikke skal spise følgende:

Sukker

Hvete

Mais

Timian

Aspartam

Svin

Tomat

Løk

Banan

Jordbær

Melk

Melkeprodukter

Noen som kan tipse om ting jeg kan spise?

Pålegg?

Middag?

oppskrifter på fex saus?

andre oppskrifter?

Er VELDIG takknemlig for svar her....

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Det er vanskelig å få en slik liste og måtte legge om matvanene sine, men det er jo også en god del du kan spise:

- Det meste av grønnsaker

- Det meste av frukt

- All slags kjøtt utenom svin

- All slags fisk og skalldyr

- Alle kornprodukter bortsett fra hvete

Noen forslag til pålegg:

- kyllling- og kalkunpålegg

- kokt egg og kaviar

- tunfisk med feks agurk og majones

- peppermakrell

- varmrøkt laks

- sardiner i olje

- røkelaks og eggerøre (laget med vann)

- reker eller rekesalat

- fenalår, lammerull eller annet kjøttpålegg av lam

- roastbeef

- avokado

- annet grønt (agurk, reddiker, grønn salat, spirer, oliven, paprika... ) med majones

- epleskiver med kanel

-peanøttsmør

Regner med at ost er utelukket, i og med at du ikke kan spise melkeprodukter.

Saus:

Kommer jo an på hva slags retter du lager, men kan være vanskelig pga av at du ikke kan bruke melkeprodukter, løk, tomat og ingredienser som er vanlige å jevne saus med (hvetemel og maisenna).

Det finnes noe som heter arrowrot, som kan erstatte maisenna. Det viktigste du ellers trenger, er kraft, feks kyllingkraft. Hvis du kan du bruke fond fra flaske eller terning, er det jo praktisk. Hvis det blir umulig pga løken, kan du koke kyllingkraft selv, med gulrot, selleri og purre (hvis du kan spise sistnevnte). Eller tilsvarende med oksebein som basis. Jevn kraften med arrowrot, og du har en enkel sjysaus. Denne kan så smaksettes med feks friske urter, appelsin (godt til kylling og kalkun), sennep...

Kokosmelk og kokoskrem er forresten også godt som basis til asiatisk-inspirerte sauser, med litt lime, soyasays, frisk ingefær, chili og evt hvitløk (hvis du kan ha sistnevnte).

Middag:

Burde egentlig ikke være så vanskelig - mye kjøtt, fisk og grønnsaker du kan spise!

- Wok/asiatisk mat burde gå greit, fordi du kan ha ris til, og bruke kjøtt/fisk og grønnsaker du kan spise (bare å styre unna løken).

- Ovnsstekte poteter er smart, fordi det ikke er like nødvendig med saus til dem som til kokte (til feks fisk/kyllingfilet/lammekoteletter og grønnsaker).

- Du kan spise fårikål! :)

- Du kan spise grønnsaksbaserte supper med byggryn, eller salat av byggryn med vinaigrette, friske urter, grillede grønnsaker og pinjekjerner (som tilbehør til kjøtt eller fisk).

- Du kan lage bokhvetepannekaker - da unngår du hvete, og også melk, fordi du ikke trenger noe annet enn ett egg og noen dl vann i røren (pågrunn av at bokhvete er så proteinrikt).

- Pastaretter er vanskelige, både pga pastaen i seg selv (hvete), løk, tomat (ofte) og ost/fløte.

Finn ut om du kan bruke hvitløk og purre - det har mye å si for å sette smak på maten.

Jeg ville også sjekket om hveten evt kan byttes ut med spelt - det ville isåfall være praktisk.

Endret av Eurydike
Skrevet

Søte deg, tusen tusen takk!

Jeg har ikke greidd å tenke på noe annet enn at jeg aldri kan spise sjokolade, ost, kokt skinke og ferskt brød lenger...

Men du har rett, det er fatisk en god del!

Tusen tusen takk!

Hvis andre har flere tips, kom gjerne med dem!!

Skrevet (endret)

Det er sukker i kaviar sånn til orientering...

Du må rett og slett lese alt av varedeklarasjoner fordi det er sukker og melkeproteiner i det utroligste, ketchup feks...

Endret av Leya
Skrevet

Og ketchup er uansett uaktuellt pga tomatene...

Sjokoladefontene utgår også.............. :nei:

Skrevet
Det er sukker i kaviar sånn til orientering...

Du må rett og slett lese alt av varedeklarasjoner fordi det er sukker og melkeproteiner i det utroligste, ketchup feks...

Det er sant at det er sukker i kaviar, men det skal også være det eneste med noe sukker i blant forslagene mine, evt med unntak av kylling/kalkunpålegg og enkelte typer buljong (epler inneholder dessuten naturlig fruktsukker, selvsagt, men skulle hun unngått det ville hun nok ha fått beskjed om det).

Mht skjult sukkerinnhold i ferdigmat og halvfabrikata er det også en stor fordel å lage mat fra grunnen, slik jeg foreslår, så slipper man å lese varedeklarasjoner.

Skrevet

Må bare spørre. Har du vært hos legen eller et sånt humbug sted hvor de tar blodprøve og etterpå forteller deg at du ikke kan spise noe som helst?

Det hørtes nemlig litt voldsomt ut! Kunne liksom ikke helt legge sammen og forstå hva slags allergi/intoleranse du skulle ha.

Skrevet
Må bare spørre. Har du vært hos legen eller et sånt humbug sted hvor de tar blodprøve og etterpå forteller deg at du ikke kan spise noe som helst?

Det hørtes nemlig litt voldsomt ut! Kunne liksom ikke helt legge sammen og forstå hva slags allergi/intoleranse du skulle ha.

Det høres ut som den omstridte blodtypedietten - "Fortell meg hvilken blodtype du har, og jeg skal fortelle deg hvilken mat du skal holde deg unna".

Ellers kan det jo hende hun har vært på Balderklinikken, og der er iallefall Bernt Rognlien lege.

Skrevet

Kan du ikke spise sukker?

Det er det jeg er mest overrasket over. Det går ikke an å ikke spise sukker.

Og diverse polysakkarider blir brutt ned til (mono)sakkarider i kroppen (glukose).

Hørtes mer ut som en diett enn en allergi, men jeg ville råde deg til å spørre legen hva han mener du bør spise. Å lage en "forbudt" liste gjør det uhørt vanskelig.

Skrevet

Jeg har ikke vært på Balderklinikken, ogjeg har ikke tatt blodprøve. Dette er naturmedisin, en homeopat som scanner kroppen og finner ut hva slags matvarer som bryter ned kroppens immunforsvar.

Det går faktisk an å finne ting å spise. Timianforbudet vanskeliggjør en el ting, fex diverse pålegg der det bare er opplyst at det inneholder "krydder" men en kjapp tlf til produsent burde vel oppklare dette.

Ellers tar jeg gjerne imot flere tips og erfaringer her.

Skrevet
Det er sant at det er sukker i kaviar, men det skal også være det eneste med noe sukker i blant forslagene mine, evt med unntak av kylling/kalkunpålegg og enkelte typer buljong (epler inneholder dessuten naturlig fruktsukker, selvsagt, men skulle hun unngått det ville hun nok ha fått beskjed om det).

Jeg kan fint spise all mulig frukt og sånt, unntatt banan og jordbær. Så jeg antar at jeg fex kan spise druesukker...?

Noen som har erfaring med sukrin?

Skrevet
Jeg har ikke vært på Balderklinikken, ogjeg har ikke tatt blodprøve. Dette er naturmedisin, en homeopat som scanner kroppen og finner ut hva slags matvarer som bryter ned kroppens immunforsvar.

Det går faktisk an å finne ting å spise. Timianforbudet vanskeliggjør en el ting, fex diverse pålegg der det bare er opplyst at det inneholder "krydder" men en kjapp tlf til produsent burde vel oppklare dette.

Ellers tar jeg gjerne imot flere tips og erfaringer her.

Høres ut som du er satt på blodtypedietten. De selger bøker med oppskrifter til de forskjellige blodtypene.

Dietten er å anbefale, ble kvitt kviser, forstoppelse, samt at jeg fikk mere energi og ikke var syk en eneste gang.

Vanskelig å holde da man må spise så "ensformig" og ofte dyrt.

Skrevet

Kan du benytte deg av melkeerstatninger av soya, ris og havre? Disse kan jo i det minste hjelpe litt når man ønsker å lage saus/grøt/supper om du ikke liker smaken alene. Man finner både "melk", "fløte", "ost, ""yoghurt" og desserter blant disse produktene.

Det finnes også utrolig mange produkter på helsekost som f.eks ikke inneholder sukker. Her kan du også finne mel- og korntyper, pasta etc for diverse allergier og dietter som sikkert kan hjelpe deg siden du ikke skal spise hvete.

Cavalier har sjokolade uten melk og sukker. I steden for pasta (som inneholder hvete) kan du jo bruke quinoa, byggryn, ris, usikker på om du kan bruke couscous?

Skrevet
Kan du benytte deg av melkeerstatninger av soya, ris og havre? Disse kan jo i det minste hjelpe litt når man ønsker å lage saus/grøt/supper om du ikke liker smaken alene. Man finner både "melk", "fløte", "ost, ""yoghurt" og desserter blant disse produktene.

Det finnes også utrolig mange produkter på helsekost som f.eks ikke inneholder sukker. Her kan du også finne mel- og korntyper, pasta etc for diverse allergier og dietter som sikkert kan hjelpe deg siden du ikke skal spise hvete.

Cavalier har sjokolade uten melk og sukker. I steden for pasta (som inneholder hvete) kan du jo bruke quinoa, byggryn, ris, usikker på om du kan bruke couscous?

Jeg aner ikke om jeg kan bruke fex rismelk, må sende en mail og høre tror jeg.

Og hvor i all verden får man tak i denne sjokoladen...? forhåpningsfull*

Skrevet (endret)
Jeg aner ikke om jeg kan bruke fex rismelk, må sende en mail og høre tror jeg.

Og hvor i all verden får man tak i denne sjokoladen...? forhåpningsfull*

Vet at du i det minste kan bestille den her: http://kinsarvik.no/visNettbutikk.aspx?gru...;n1=30&n2=5

regner med at du derfor kan få den i enkelte andre helsekostbutikker også. Sjekk Helios og Sunkost f.eks. Dersom de fører Cavalier kan de sikkert også ta inn den uten melk og sukker på forespørsel dersom de ikke allerede har den.

Ok, sjekket nå siden til importøren. Gå inn på www.vandergeeten.no og sjekk forhandlerne der. Om de har Cavaliersjokoladen kan jeg jo ikke garantere, men da har du i det minste en pekepinn på hvor du kan lete.

Endret av *Enigma*
Skrevet

Tusen takk!!

ser på listen min her nå at jeg ikke kan spise hasselnøtter heller...

men det finnes sikkert masse uten det ;)

Skrevet

Om du ikke kan bruke rismelk kan du kanskje bruke soyamelk. Det finnes erstatning for melk og fløte i både soya og ris. Står ofte ikke i kjøledisken i butikken, men ute i hyllene, for det trenger ikke å oppbevares kjølig. Mener også at det finnes div andre erstatningsprodukter, bla puddinger, desserter og yoghurt. Noe har blitt vanlig i enkelde dagligvarebutikker, mens helskekosten har best utvalg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...