Gå til innhold

Bøker

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen som kan anbefale noen gode bøker eller en bokserie som passer godt for en 4-5åring?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her kommer noen forslag til virkelige BRA bøker:

" Vi skal ut på bjørnejakt " ( ungene blir aldri lei den )

" Det lille røde toget"

Alt av Elsa Beskow

"Den lille larven aldrimett"

"Den lille muldvarpen som ville vite hvem som hadde bæsjet på hodet hans"

Albert Åberg

Carsten og Petra

Skrevet (endret)

Tomas går til legen

Tomas er syk

Tomas er osv osv osv

Endret av Yoletta
Skrevet

Torbjørn Egner slår godt an hos oss. "Folk og røvere i Kardemommeby" kan anbefales hvis du vil ha en fortsettelsesbok.

Ellers er 4-åringen min glad i Albert Åberg, Karsten og Petra, Ludde-bøkene og bildebøkene om Bakkebygrenda (f.eks "Vår i Bakkebygrenda" og "Jul i Bakkebygrenda". Han liker også bøkene om Mamma Mø og bildebøker om Emil.

Skrevet

Bøkene om gubben Petterson og katten Findus var svært populære da vi hadde fire-femåringer i huset. Masse detaljrike tegninger som er artige å følge med på mens man blir lest for.

I tillegg var de veldig glade i Jill Barklems bøker om musene i Tornekrattet, Kenneth Grahames "Det suser i sivet"-bøker og Ole Brumm-bøkene. Dette er jo klassikere med nydelige tegninger som passer godt når de liker å sitte og høre på en litt lengre fortelling.

Torbjørn Egner, Anne-Cath Vestly og Astrid Lindgren har også fenget fra den alderen.

Eldstemann startet jeg å lese hele Lillebror og Knerten-serien for da han var 3 1/2 år og jeg lå flatt ut med bekkenløsning og stor mage :Nikke:

Skrevet

Her leser vi Karsten og Petra, Ludde og Lillesøster-bøkene.

ABC-bøkene fra Go'boken er veldig populære.

Kaptein sabeltannbøkene og billedbøker ala de.

Karius og Baktus, den store godnattboken.

Skrevet

Albert Åberg er jo koselige bøker da :)

Hvis man kansje vil ha med bare bilder så er vel kanskje "Hvor er Willy?"-bøkene noe? eller er de for litt større barn?

Når jeg var 4år var jeg med i noe som het Donalds Bokklubb og der fikk man kjempefine bøker fra Disney om alle de forskjellige figurene. Også var det jo de lydbøkene med bok så man kunne følge med i mens man hørte på de :)

"Når du hører lyden, blar du til neste side." :)

Skrevet

Her liker vi Ludde, Karsten og Petra og Lillesøster. De gode, gamle Travelby-bøkene slår også an. Pluss faktabøker om motorer og biler og sånt.

Skrevet

Kommer vel an på barnets modenhet, og om det er jente eller gutt, men da jeg var 4 og nettopp hadde lært å lese selv gikk det mye i Gulltopp bøker, og noe som het Lykkebarna og Bobsybarna eller noe. Var veldig begeistret...

Skrevet

Bøkene om Pulverheksa av Ingunn Aamodt er supre.

Ellers så viser min erfaring at det er så forskjellig hva barn liker. Gå på biblioteket og hør med dem. Eller bokhandelen.

Da vår var 4 syntes hun Karsten og Petra var dødskjedelig. HUn likte ikke bildene, ei heller historiene. Mens gutten på samme alder like de veldig godt. Han syntes Kaptein Sabeltann var skummel, mens søstern elsker de enda i en alder av 6.

Skrevet
Bøkene om Pulverheksa av Ingunn Aamodt er supre.

Skriver under på denne! Morsomme for både store og små.

Skrevet

Pulverheksa anbefales på det sterkeste! Jeg jobber i barnehage, og ved en tilfeldighet lånte vi en bok om henne på biblioteket. Ungene elsket den, og nå har vi gått til anskaffelse av flere sånne bøker. Bøkene appellerer til barn i 3-6 år :)

Skrevet

Kom på en historie.

Tv stod på mens vi lå på gulvet og puslet puslespill, og så kom det et innslag om innbrudd. Da sier vesla:

"tyver har ikke bursdag. Bare hvis de har ei Pulveheks i nabolaget."

:ler:

Den kom fra en Pulverheksa bok. Om tyven som hadde bursdag, men som aldri hadde feiret den før. Og Pulverheksa som stelte i stand for ham. Lenge siden vi hadde lest den boka, men det hadde tydeligvis satt seg.

:fnise:

Gjest Lykkeliky
Skrevet

"Den lille muldvarpen som ville vite hvem som hadde bæsjet på hodet hans" er en hit her hjemme hos oss! Den er virkelig morsom.

:nissevink::nissevink::nissevink::nissevink::nissevink:

Skrevet

Takk for tipset om pulverheksa! Nå har jeg reservert et par bøker på biblioteket som jeg skal hente over helga!

Skrevet

Mamma Mø bøkene er supre!! Barna ler så de hikster hjemme. Passer både gutter og jenter.

Skrevet

Vi har en bok som heter Himmelkua og den er veldig fasinerende for barna (3,5 og 5,5).

Ellers går det mye i lillesøster-bøkene.

Petra-bøkene er også veldig fine.

Skrevet

Det er alltid to bøker jeg kommer tilbake til, og det er "Den lille larven aldrimett" og "muldvarpen som ville vite hvem som hadde bærsjet på hodet hans".

Karsten og Petra-bøkene er utrolig gørre, synes jeg og de små jeg har lest for. Den eldste pleide å kalle det for KarstenPetra - mye morsommere utgangspunkt. :fnise:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...