Gjest Kokken Skrevet 26. september 2007 #1 Del Skrevet 26. september 2007 Har saumfart alle kolonialbutikker og helsekostbutikker her jeg bor uten å finne dette. Skal bruke det i en asiatisk oppskrift, og er redd det ikke blir bra om jeg utelater denne ingrediesen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest kokken Skrevet 26. september 2007 #2 Del Skrevet 26. september 2007 Og en innvendrerbutikk. Han bare smilte og ristet på hodet. Kanskje det har ett mere kjent navn i andre kulturer? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest bada Skrevet 26. september 2007 #3 Del Skrevet 26. september 2007 Innvandrerbutikker pleier å ha det. Kanskje det hjelper å vite at det heter "fenugreek" på engelsk, og "methi" på hindi? Hvis du ikke finner det i butikker der hvor du bor kan du bestille hos Seasoned Pioneers. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Dallandra Darcy Skrevet 26. september 2007 #4 Del Skrevet 26. september 2007 Her selges det også: http://www.teaandcoffee.no/presenter.asp?i...dRotKategori=64 Alternativt kan du sjekke innholdsfortegnelsen på karri mot ingrediensene i den retten du skal lage, - for det kan godt hende at du kan bytte ut endel av dem med karri. (Dvs at oppskriften inneholder en hel karrioppskrift.) Det har nemlig jeg vært ute for, tror det var bukkehornskløver jeg ikke fant også. Retten ble god med karri istedenfor også den Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Trådstarter_* Skrevet 26. september 2007 #5 Del Skrevet 26. september 2007 Takk for svar begge to! Da bestiller jeg på nett. Bada: Det er din oppskrift fra første siden i tråden om fisk til middag jeg skal prøve Lurer på om jeg kan droppe kokosmelk og bruke matfløte istedenfor (ike glad i kokos)? Har lagt spm til slutt i den tråden også. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest bada Skrevet 26. september 2007 #6 Del Skrevet 26. september 2007 Bada: Det er din oppskrift fra første siden i tråden om fisk til middag jeg skal prøve Lurer på om jeg kan droppe kokosmelk og bruke matfløte istedenfor (ike glad i kokos)? Har lagt spm til slutt i den tråden også. Jeg har ikke sett at du har lagt inn spørsmål i den andre tråden, så det var bra du skrev det her også! Den tørre tomatsausen man får etter at krydderne og tomatene har kokt en stund er veldig god. Jeg tror jeg ville ha spedd med vann til passe tykkelse og styrke (det er nemlig veldig godt i seg selv), og eventuelt spedd med litt fløte dersom jeg hadde ønsket en litt rundere smak. Jeg synes at forresten at bukkehornskløver utgjør en viktig del av smaken i den curryen, så det ville jeg ikke utelatt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 26. september 2007 #7 Del Skrevet 26. september 2007 Fenugreek leaves eller methi som det også kalles. Dette kjøper jeg i Nordbygata dagligvare på Tøyen, Grønland. Ligger i esker. En helt herlig ingridiens i mat. De har den noen ganger fersk også. Billig med koriander og andre krydderier også forresten... Lykke til! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest bada Skrevet 27. september 2007 #8 Del Skrevet 27. september 2007 Fenugreek leaves eller methi som det også kalles. Dette kjøper jeg i Nordbygata dagligvare på Tøyen, Grønland. Ligger i esker. En helt herlig ingridiens i mat. De har den noen ganger fersk også. Billig med koriander og andre krydderier også forresten... Lykke til! Oppskriften det er snakk om inneholder hele bukkehornskløverfrø og ikke blader. Men ettersom butikken det er snakk om selger blader, er det jo sannsynlig at de selger frø også. Disse er forøvrig gule og rombeformede. ... men så er det jo ikke sikkert at vedkommende bor i Oslo, da. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ts Skrevet 2. oktober 2007 #9 Del Skrevet 2. oktober 2007 Oppskriften det er snakk om inneholder hele bukkehornskløverfrø og ikke blader. Men ettersom butikken det er snakk om selger blader, er det jo sannsynlig at de selger frø også. Disse er forøvrig gule og rombeformede. ... men så er det jo ikke sikkert at vedkommende bor i Oslo, da. Da har jeg fått pakken min i posten, men det viser seg at det er MALT bukkehornskløver og ikke frø. Kan jeg bruke dette i oppskriften mon tro? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest bada Skrevet 2. oktober 2007 #10 Del Skrevet 2. oktober 2007 Da har jeg fått pakken min i posten, men det viser seg at det er MALT bukkehornskløver og ikke frø. Kan jeg bruke dette i oppskriften mon tro? Det tror jeg går helt fint! Men ettersom frøene lett blir brent ville jeg passet på å ikke steke dem for lenge i oljen, da malte frø naturlig nok blir lettere brent enn hele frø. Er det forresten malte frø du har fått, eller er det malte blader? Frøene er sennepsgule og harde, så det er det lett å finne ut av. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest TS Skrevet 2. oktober 2007 #11 Del Skrevet 2. oktober 2007 Sennepsgul farve på krydderet, så da er det vel malte frø? Har også fått tørkede karriblader, og lurer på om mengden bør være den samme som ferske karriblader? Eller er tørkede urter sterkere enn ferske? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest bada Skrevet 3. oktober 2007 #12 Del Skrevet 3. oktober 2007 (endret) Sennepsgul farve på krydderet, så da er det vel malte frø? Har også fått tørkede karriblader, og lurer på om mengden bør være den samme som ferske karriblader? Eller er tørkede urter sterkere enn ferske? Ja da er det helt sikkert malte frø. De bør nok tilsettes samtidig med karribladene slik at de ikke blir brent. Jeg har ingen erfaring med friske karriblader dessverre, men jeg har lest flere steder at tørkede har mye mindre smak enn friske. Så du kan gjerne tilsette så mye som det står i oppskriften eller litt mer. Endret 3. oktober 2007 av bada Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest TS Skrevet 5. oktober 2007 #13 Del Skrevet 5. oktober 2007 Nå har jeg laget retten, og den ble kjempegod Funket med både reker og kylling (hver for seg). Prøvde med litt større torskebiter, men det ble ikke spesielt godt. (Mulig jeg skulle hatt fisken i mindre biter) Skal lage dobbel porsjon av sausenog fryse ned Takk for oppskriften Bada Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest bada Skrevet 5. oktober 2007 #14 Del Skrevet 5. oktober 2007 Nå har jeg laget retten, og den ble kjempegod Funket med både reker og kylling (hver for seg). Prøvde med litt større torskebiter, men det ble ikke spesielt godt. (Mulig jeg skulle hatt fisken i mindre biter) Skal lage dobbel porsjon av sausenog fryse ned Takk for oppskriften Bada Så flott at du likte den! Det er den beste rekecurryen jeg har smakt, og nå minte du meg på at det er altfor lenge siden jeg har laget den! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rainbow Brite Skrevet 5. oktober 2007 #15 Del Skrevet 5. oktober 2007 TS: vet ikke hvor i verden du bor, men de har på Sagene Torg (som er den eneste shappa jeg vet som har alle de rare krydderne, ikke bare de vanlig rare) Ellers takker jeg for denne tråden, som inspirerte meg, og ga meg et kjempegodt måltid! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå