Karry Skrevet 26. september 2007 #1 Skrevet 26. september 2007 Vi har en 3 år gammel jente som sluttet med bleier i sommer. Bortsett fra om natten, og så klarer hun ikke bæsje på do. For noen uker siden begynte hun i ny barnehage, hvor hun trives kjempegodt. Innimellom prøver vi å oppmuntre henne til å bæsje på do, men hun vil ikke. Nå den siste uka har hun begynt å vegre seg for å gå på do. Hun sa også selv at hun ikke likte do-rutinene i barnehagen. av praktiske årsaker så har de der rutiner på at alle barna til visse tider går på do. dette fordi de er mye ute, og det er masete å ta ett og ett barn inn på do. Etter at datteren vår sluttet med bleier har vi aldri hatt problemer med uhell. hun sier klart i fra hvis hun skal tisse, og reagerer ganske sterkt hvis vi prøver å få henne til å gå på do. Nå har imidlertid alt låst seg. Hun sier nå ikke ifra at hun må tisse, og det kan gå mange timer. Da ender det enten med at vi blir litt strenge og sier at hun må gå å tisse (og da blir det hele veldig leit), eller så tisser hun på seg eller på gulvet. Naturlig nok ganske frustrerende. Og bleie skal hun hvertfall ikke ha! Vi har en dialog med barnehagen på dette, og har bedt dem om at hun må få bestemme selv en stund inntil hun har blitt vant til rutinene der. Men hva gjør vi da? Merker at det er veldig lett å bli irritert, men det ødelegger jo bare alt. Men skal jeg bare gå å vente da til hun sier ifra selv? Men da ender det gjerne med at hun tisser på seg istedet, og så er jo det i seg selv en uheldig opplevelse. Legger til at vi skal undersøke om det kan være blærekatarr for sikkerhetsskyld, men jeg betviler det.
Gjest Gjest_Live_* Skrevet 26. september 2007 #2 Skrevet 26. september 2007 Dere setter henne i bleier igjen og gir beskjed om at hun må gå med bleier til hun igjen sier i fra at hun vil gå på do. Jeg er klar over at du sier at hun ikke vil ha bleie, men det er jo ikke noe å lure på dersom hun ikke vil gå på do. Hun er stor nok til å forstå at alternativet da er å bruke bleier. Det er un upopulær avgjørelse å ta, men som voksen må man noen ganger ta upopulære avgjørelser.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå